Gå til innhold

Ulyd fra v.bakhjul etter trekking av bil

Ranger emnet

Strøhta

Anbefalte innlegg

Hei!

Her om dagen kjørte jeg en tur og måtte hjelpe en som hadde kjørt av veien.

Jeg trakk bilen opp på veien igjen, men etter jeg hadde trekt opp bilen og skulle til å dra, kom det en ulyd fra venstre bakhjul. Det virker som det er noe som gnisser mot bremseskiven, men er ikke sikker. Jeg brukte jekk og løftet opp bilen og dreide på hjulet. Hjulet dreide en halv runde til det begynte å bremse ned som også holdt en halv runde.

Bilen som jeg skulle trekke hadde kjørt av veien i en oppoverbakke så jeg måtte bruke håndbrekket for holde bilen i ro så jeg fikk satt på tauet på begge bilene. Jeg brukte også bremsen en del for å ikke nøkke for hardt når jeg skulle trekke bilen.

Håper jeg kan få hjelp fra noen her på forumet, hilsen Simen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være selvjusteringsmekanismen som har blitt strammet til for mye.

Beveger håndbrekket seg greit? Hvordan er bremsevirkninga på bilen ellers?

Når du bruker brekket så mye som du sier, gjerne samtidig med fotbremsa så kan bremseskoene bli presset mer mot tromlen pga selvjusteringa. Den enkleste løsningen er inspeksjon, evt å manuelt å stille selvjusteringa tilbake fra den lille inspeksjonsluka. Ta tromlene av på begge sider og rensk opp alt av støv. Det som gnisser kan være en rustflik fra den platen som bremsedelene er montert på eller noe bremsebelegg som ligger og slenger. Om bremsebelegget ligger an og presser, så vil du oppleve at du får et hjul som napper på halve rulleomkretsen da tromlene gjerne er ørlitt ovale.

Endret av hart

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider