Gå til innhold

Tips til vårpuss

Ranger emnet


Motorhead89

Anbefalte innlegg

Etter flere måneder der statens vegvesen med livet som innsats har ødelagt biler og veier med salt og sand, så er det på tide å blø.

 

Har en sort metallic farget bil, og den ser ikke ut, mye riper og "ting" nederst på dørene og kanalene er noe man må ordne.

 

I høst gikk jeg over den med Clay, lakkrens osv fra Meguiars, men ble ikke fornøyd, den ble jo blank, men langt ifra fornøyd.

 

 

Planen nå er vask-clay-ripefjerner-polering-voks.

 

Men hvilke produkter anbefaler dere?

Jeg polerer for hånd(prøvde 2 hodet fra biltema med puter jeg kjøpte på nettet som skulle være bra, men men...)

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere måneder der statens vegvesen med livet som innsats har ødelagt biler og veier med salt og sand, så er det på tide å blø.

 

Har en sort metallic farget bil, og den ser ikke ut, mye riper og "ting" nederst på dørene og kanalene er noe man må ordne.

 

I høst gikk jeg over den med Clay, lakkrens osv fra Meguiars, men ble ikke fornøyd, den ble jo blank, men langt ifra fornøyd.

 

 

Planen nå er vask-clay-ripefjerner-polering-voks.

 

Men hvilke produkter anbefaler dere?

Jeg polerer for hånd(prøvde 2 hodet fra biltema med puter jeg kjøpte på nettet som skulle være bra, men men...)

 

Takker for alle innspill :)

 

Finnes masse bra alternativer der ute, men jeg kan jo anbefale det jeg bruker selv når jeg jobber for hånd..

 

Avfetting med Prickbort, vask med to bøtter og NXT Wash + washmitt, Clay, Lakkrens med DC Step1, ripefjerning med Scratch-X, polering med TechWax 2.0, så carnaubavoks f.eks DC step3 etter at TechWax'en har fått herdet ferdig (12-24 timer etter at den er polert av)

 

Så varierer det litt hvor mange lag jeg legger med både TechWax og carnaubavoks. Techwax legger jeg to lag hvis jeg ikke er 100% fornøyd med finish, carnauba bygger jeg på lagvis en gang iblant hvis det er min egen bil. Da er jeg sikker på at hele bilen er dekket, og holdbarheten blir bedre.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mye bedre resultat for hånd enn det du gjør med den kombinasjonen jeg har nevnt over her.. bruker du det riktig, kan du få det utrolig bra.

 

ALternativet er å investere i en skikkelig maskin, skal det bli "mye" bedre burde det være en roterende maskin. Da er det helt andre produkter (proff) men da kan du korrigere permanent og få finish bedre enn det som er på bilene når de er nye..

Dette krever dog mye trening og "studering," men har du interesse for bilpleie er det like greit å hoppe i det først som sist ;)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mye bedre resultat for hånd enn det du gjør med den kombinasjonen jeg har nevnt over her.. bruker du det riktig, kan du få det utrolig bra.

 

ALternativet er å investere i en skikkelig maskin, skal det bli "mye" bedre burde det være en roterende maskin. Da er det helt andre produkter (proff) men da kan du korrigere permanent og få finish bedre enn det som er på bilene når de er nye..

Dette krever dog mye trening og "studering," men har du interesse for bilpleie er det like greit å hoppe i det først som sist ;)

 

Ok, takk for svar.

Men, har jeg forstått deg riktig, så skal poleringen herde i 12-24 timer etter at jeg har tatt den av?

 

Btw så lar jeg voksen ligge på bilen i ca 15 timer før jeg tar den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Men, har jeg forstått deg riktig, så skal poleringen herde i 12-24 timer etter at jeg har tatt den av?

 

Btw så lar jeg voksen ligge på bilen i ca 15 timer før jeg tar den av.

 

Det er voksen som skal herde, ikkje poleringen. Og ja, herdingen starter når du har tatt av voksen. Er vel liten vits i å la voksen være på i 15 timer! Halvtime holder i massevis. (er litt spent på kva kazzper meiner)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vokser og sealere skal helst ligge i så tynne lag at det er tørt på ca en halvtimes tid. Lar du AIO-voks/sealer ligge for lenge, får du lett skjolder. Det samme gjelder mye vanlig vokser/sealere.

 

Naturlig voks er "hydrofob" i naturlig tilstand, og trenger derfor ikke etterherding.

 

Syntetiske sealere er ikke hydrofobe før de har herdet, det er derfor veldig viktig at man ikke utsetter den behandlede overflaten for fuktighet før det har fått lov til å herde ferdig.

 

Det siste gjelder forøvrig også ekte nano-forseglinger; de burde også etterherde 12-24t.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

Men noen få spm til, hva er AIO voks?

Og hva er forskjell på en vanlig og en DY maskin?

 

Tror jeg la på litt for tykke lag sist, kan hende der årsaken til at jeg ikke ble fornøyd ligger.

 

AIO= All in one; rens, polish og voks

 

Roterende maskin går rundt, krever kunnskap og gjerne egne produkter. DA simulerer håndbevegelser (oscillerer) så den er relativt trygg å bruke for hvem som helst.

 

Husk at lakkrens (i alle fall Meguiar's step1) skal legges på små områder av gangen, og tørkes grundig av med en gang. Det samme gjelder step2 polish, mens step3 carnauba skal legges tynt og tørke på lakken. En flaske kan holde til 20 "normale" biler...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får prøve å gjøre mitt beste denne gangen.

Skal få tatt noen før og etter bilder også, såklart før bilder etter at den er vasket men før polering og voksing osv :)

 

Det blir spennende, kjør på :D

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår