Gå til innhold

20 år omtrent uten vask...

Ranger emnet


Sonax

Anbefalte innlegg

Heijsann,

har akkurat overtatt en bil etter bestefaren min, en Omega 3000 han vant i ett lotteri tilbake i 1988. Problemet går i at han har mishandlet bilen en del. Så har hatt ute alt av interiør og brukt tepperenser, så nu er lukta borte i hvert fall. Veldig fornøyd med det:D

 

Bilen er egentlig ganske blank i lakken utrolig nok, men er mye swirls(tror jeg det er dere kaller det), og den har nok veldig stort forbedringspoteniale.

 

Så langt har jeg sverget til bruk av håndmakt når det kommer til rubbing og polering, men forstår etter litt lesing at man kan få veldig mye bedre resultat med maskin. Er dog ikke interessert i å legge ut noe penger for dette da det er stor manko på slikt:blah:

 

Fattern har dog en slik gul vinkelslipermaskin sak med trinløs regulerbar hastighet, noe å satse på hvis jeg kjøper noen gode puter?

 

Hvilke produkter burde jeg bruke? Er jo svart metallic på bilen, så er vell klarlakk på den.

 

Håper noen kan komme med gode grundige svar:D

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har dog en slik gul vinkelslipermaskin sak med trinløs regulerbar hastighet, noe å satse på hvis jeg kjøper noen gode puter?

 

Hvilke produkter burde jeg bruke? Er jo svart metallic på bilen, så er vell klarlakk på den.

 

Håper noen kan komme med gode grundige svar:D

 

En vinkelsliper har adskillig høyere arbeidsturtall enn en roterende polermaskin, og alt for lavt dreiemoment på lavt turtall til å kunne brukes på lakk uten å brenne den. Videre må man ha en viss mengde trening og kompetanse før man gyver løs med roterende maskin på en bil man vil ha bra, det er mange feller å gå i. Når man jobber med roterende maskin skal man ha arbeidsturtall fra ca 700 til 2500 for at det skal bli bra. Starter lavt, jobber seg opp, og avslutter lavt igjen.

 

Men har du testet skikkelige ripefjernere beregnet for hånd? SOm f.eks Scratch-X? Hvis ikke kommer du nok til å få en ganske stor "a-ha-opplevelse."

 

Jeg ville rengjort den grundig med god avfetting, grundig vask med washmitt, og fjerne nupper og piggstøv med clay. Så lakkrens, ripefjerning og polering.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, om du gidder sleng ut ei komplett liste med produkter, how to use guide, og hvor jeg får tak i dem lettest:D

 

Er veldig fornøyd med Esso sin avfetting, Sabilex heter den vel. Vi prøvde med Sonax sine produkter på hvite merca til fattern, holdt vell egentlig helt greit og var utrolig fin å jobbe med for hand, og forsåvidt også det jeg så han brukte maskin så ble det flott i hvert fall.

 

Grunnen til at jeg ikke bare prøver meg med den er at jeg gidder ikke måtte ta bilen to ganger fordi det ikke blir best mulig resultat.

Derfor håper jeg noen kan tipse meg om noe som får renset lakken skikkelig, og som holder godt på glansen.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår