Gå til innhold

Langtidsparkering av Minien

Ranger emnet

Senshi

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt n00b spørsmål, men hva gjør man når man skal parkere bilen over lengre tid?

Jeg hadde bilen min parkert i 2 ukers tid for en stund siden, pga mye snø og salt i veiene.

Parkerte den med håndbrekket på (gammel vane).

Men når jeg skulle ta den ut på luftetur igjen, var bremseskivene veldig rustet. Og det vibrerte noe helt sykt når jeg bremset i høy fart. Bremset hardt noen ganger, og all rusten forsvant, og bremsene var som nye igjen.

Men er det noe man kan gjøre for å unngå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist bremseskivene får jevnlig tillført vann (saltvann) så ruster de. Fuktigheten i fuften er nokk til at bremseskivene rusten.

Dynk skivene i olje da ruster de ikke, NEEEI ikke særlig smart!

Skivene ruster når bilen ikke blir brukt, slik er det bare men etter første oppbremsing så er rusten borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Normalt er det ikke noe problem. Når bilen har stått i ro i 1-3 dager, får man bare sånn overflate rust som forsvinner etter en liten bremsing.

Men i dette tilfelle stod bilen i ro i ca 14 dager, og da var skivene rustet mer. Måtte bremse hardt 4-5 ganger (og da mener jeg hardt) for å få rusten bort.

Burde kanskje vasket av saltet av bremseskivene før jeg parkerte bilen... Får prøve det neste gang. Se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil står i 14 dager støtt å stadig, pga offshore jobbing.. parkerer bilen UTEN handbrekket på, har ikke store problemer bremsene etter 14 dager. Kan kanskje kjenne antydning til litt vibrasjoner i starten.

- 2008 VW Passat 4-Motion

- 1999 Suzuki GSX-600R

(X) 2002 Mini Cooper S Hartge MRS

(X)1990 Audi 90 20v quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Tror jeg skal parkere uten håndbrekk neste gang. Tror kanskje bremseklossen rusta fast i skiven.

Tror det ble ekstra gale denne gangen siden jeg nettopp hadde vært på fjellet, og det var sikkert mye salt og drit på bremseskivene.

Bilen har stått 5-10 dager i ro tidligere uten noen problemer.

Men denne gang var det helt jævlig. Trodde jeg hadde fått kast i skivene før jeg tok av ene dekket og sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider