Gå til innhold

Startvansker innimellom (feil på startsperre?)

Ranger emnet

Pappnese

Anbefalte innlegg

Noen ganger vil min 92' 960 ikke starte. Starteren går og drar motoren kjapt og fint rundt som vanlig, men den fyrer ikke. Jeg kan kinne den flere ganger og lenge, det hjelper ikke. Dette hender både på kald motor når bilen har stått lenge, og på varm motor når den gikk for 1 minutt siden.

Første gang jeg merket dette, hadde jeg hatt bilen i lufta for å kikke på akslinger, og når jeg satte den ned igjen, ville den ikke starte. Jeg løfta den opp igjen for å se om jeg uforvarende kunne ha kommet til å dra ut en kontakt eller noe, men fant ikke noe. Når jeg så satte den ned igjen, startet den tvert.

Andre gangen jeg opplevde dette, var etter å ha stått parkert ute noen timer. Jeg prøvde å flytte girspaken mellom forskjellige hakk, prøvde å starte både i P og N, men det hjalp ikke. Jeg tok da av den ene batteriklemma i et halvt minutt og satte den på igjen, bilen starta tvert.

Nå sist gang det skjedde, stod bilen i en bakke, så jeg satte den i fri og lot den trille noen cm før jeg stoppet den brått på bremsen. Da starta den tvert når jeg prøvde på nytt.

Noen som har noen ide om hva som kan være problemet, eller har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen start sperre er det på disse?

En bekjent av meg hadde en BMW 525, der var det bare en pinne som måtte stikkes i en kopp, og den begynte og kødde, så stakk han pinnen på tunga, så var den som ny:P

Tim Bjerkelund

Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt)

Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en bryter på girkassa, men den forhindrer jo at startmotoren slår inn. Samme med alarmen hvis du har det. Så feilen ligger nok et annet sted, hører du at bensinpumpa starter når du slår på tenning? Hvis ikke kan det være releet til denne som kødder.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "startsperre" så mener jeg vel egentlig bare den sperra som hindrer en i å starte hvis automaten ikke står i P eller N. Tror ikke det er noen annen sperre enn dette, men det er jo logisk at hvis den er aktiv, så skal ikke starteren gå rundt heller, så det er neppe den.

Bensinpumpereleet hørtes veldig logisk ut, særlig med tanke på at et rele som begynner å bli slitent, gjerne kan hjelpes i gang med en liten "risting", som jo har hjulpet et par av gangene. Skal høre etter om bensinpumpa går neste gang, eller kanskje jeg bare skulle gutse på å bytte rele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja den sperra går som sagt kun på startmotoren. Jeg mener at dette releet er en gjenganger på enkelte volvoer, så det kan godt hende feilen ligger der.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider