Gå til innhold

Hvilke kabler bør jeg bruke ?

Ranger emnet

Audi-RF

Anbefalte innlegg

Er litt i tvil om hvilket tverrsnitt jeg bør bruke nå når jeg snart skal begynne å koble opp anlegget mitt....

Først skal det kobles inn et ekstra batteri, hva bør tversnittet og eventuelt sikringstørrelsen være på denne kabelen ?

Til den ene subben min trenger jeg vel noen ganske tykke kabler, Pioneer TS-W5000SPL, noen som vet ca hvilket tverrsnitt som er bra å bruke her ?

Og de to siste subbene, små subber, trenger vel ikke noe særlig stort tverrsnitt her, men spør no alikavel... Dette er 2stk Pioneer TS-WX205 subber

Også var det selvfølgelig størrelse på tverrsnitt fra batteri og til fordeleren, sikringsstørrelse, tversnitt fra fordeleren til forsterkerne osv. Jordingen bør vel ha samme størrelse

Og til slutt lurer jeg på hvordan dette med kondensatoren skal gjøres, hvordan skal den kobles ? Har ikek vært borti anlegg med kondensator før

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondesatoren kobles opp på samme måte som ett batteri, (da en kondensator er ett hutig batteri)

nærmest mulig den største forsterkeren din

kabler, størst mulig kvadrat jo større jo bedre, biltema er veldig gunstig på det, mener det var 279 for 6m med 30 mm2 kabel

som høytaler leding er det gunstig å bruke litte størrelse her og.

25meter med 4,0 mm2 koster 229 på biltema,

da har du for en stund, lykke til

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel eg har competion, det er møkk, går opp i loddingene veldig lett, er ikke så mye mindre støy i andre men helvette, 3 gangen med lodding da er du lei.

nå har eg halv dårlig kontakt igjen, lyden er delvis i stereo og mono.... kjemepe gøy

edit:en skikkellig kabel er ikke så dyr i forhold heller, ikke spar på den biten

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ungå piping, ulyder og det å røske frem kablene gang på gang når du hører popping og ulyder så kan du ikke spare på signalkablene.

Det er tross alt et meget svakt signal som er ømtålelig ovenfor forstyrrelser (som det er nok av i en bil). Evt. forstyrrelser forsterkes også i forsterkeren, og da har du det gående.

Shit in = shit out. Det hjelper ikke med verdens beste forsterkere og høyttalere om signalet inn på forsterkern er dårlig.

Ville kjørt 50mm2 strømkabel. Bedre med for tykk enn for tynn her.

Sjekk egenskapene til laderegulatoren, dynamoen og batteriene du skal kjøre. Legg sammen totalt antall ampere i sikringene på forsterkerne dine for å bestemme amperestyrken på sikringene.

4x40A i sterkern fordrer minst 120A strømsikring osv...

Du trenger en sikring pr. batteri. Fordelingsblokk med sikringer før forsterkerne kan også være en ide.

Nå venter oppvasken her...

God Jul! :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kabler er viktig å ha i orden , uansett hva slags cdspiller og forsterker og elementer du har så går strømmen først gjennom en del kabler før det blir lyd. Dooooh? jeg vet det ,men jeg liker å state the obvious.

Anyway. Jeg liker å kategorisere kabler i 3 kategorier: Billig dritt. Mellomklasse og High End.

Billig dritt:

Dette er de kablene du får slengt med når du for eksempel kjøper en cdspiller. Standard phono uten noe som helst isolasjon annen en et tynt plastikk lag. Koster kansje en hundrings for noen meter. Hold deg langt unna disse.

Disse får du kjøpt på Biltema og Elkjøp

Mellomklasse:

Dette er som regel dobbel eller trippel isolert coaxiale kabler som du hører klar forskjell mellom fra billig dritten. Koster deg et par hundre kroner ekstra men det er verdt hver eneste krone!

Disse ligger på mellom 500 og 1000 kr for 5 meter. Supra og Haman er et par eksmepler du får lett tak i norge.

High end.

Dette er den dyre greia , pleier ofte å være teflon isolert eller trippelisolert med teflon belegg. Disse pleier å koste fra 1500 kr og oppover. Personlig mener jeg at det skal mye til for å HØRE forskjell , men om det er psykisk avslappende så kjør på :)

Jeg kjøpte noen monster høyttaler kabler til 140kr metern og jeg vil ikke komme her og påstå at det høres mye bedre ut .

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider