Gå til innhold

VW Passat 1.8 - Napper og lugger

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sliter litt med at min passat -99 1.8 (ADR) jager og lugger litt på tomgang og under kjøring ved lave turtall under 2000rpm. Jeg byttet plugger og luftfilter igår i et lite håp om at dette kunne hjelpe, men nei. Bensinforbruket er også litt i overkant av hva det burde være. Jeg kjørte VAG-com igår og fikk følgende feilkode:

 

1 Fault Found:

00561 - Mixture Adaptation

12-10 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded - Intermittent

 

Vet noen av dere hva dette betyr og hva kan være galt?

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som samme problem som meg... jeg mistenker luftmengdemåler jeg... skal bytte på min å se om den går bedre... om du tar av kabelen til lyftmengdemåler å lar den stå på tomgang å om den jager enda så vil jeg tro det er lmm.. siden det er samme symptomer som på min å jeg vet at lmm på min er gåen så ville jeg satse 99% på at den er gåen.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant jeg fant!!!

 

fuel level low, fuel pressure/pump intake/exhaust leak, misfire, maf sensor flament burn-off, h2os, EVAP canist purge valve, injector(s), excessive fuel in engine oil

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00561 koden inkluderer kode 00533 og 00525.

 

00525: heated oxygensensor. problem: wiring, heating inoperative, fuel level low

 

00533: idle speed control (ISC) problem: intake leak/blokage, throttle valve tight/sticking, IAC valve or ISC actuator/position sensor

 

kommer sikkrt ikke noen vei med dette men kanskje noen kan forklare litt mer. dette er væørtfall det jeg kunne finne av info på autodata. :P

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg sletta feilkoden igår, og den har ennå ikke dukket opp etter 6 mils kjøring. Bilen lugger fortsatt ved lave turtall. Jeg tok av LMM idag og renset den med forgasserrens, så målte jeg verdiene på den ihht autodata. Såg bra ut. Da får jeg se om lugginga fortsatt er der imorgen, men tviler på at den er borte. Kunne tenkt meg å bytte LMM, men de koster jo svin til og med brukt...Billigste huggeren skulle ha 700 for en + frakt og den er brukt...overprist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj...Nå har jeg byttet to sprukne slanger i systemet uten særlig resultat. Det eneste jeg er kvitt, er stanken av varm motorolje når bilen står i ro i lyskryss o.l.... Mulig jeg må belage meg på en ny LMM likevel da. Kosta 1450 hos møller og 1000-lappen på biltema... Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemåleren er ømfinlige greier den bør ikke vaskes eller renses, til nød blåses, Har du ingen forskjell på Stikket på Lmm av/på?? da er den feil, lmm er en "vanlig" feil på disse bilene, men også tempføler og lamda, og faskluft. prøv noe av dette...

VW passat 1,9TDI 2001

Toyota corolla 1,3 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos høggern idag og kjøpte brukt LMM for 750. Skal bytte ikveld og håper det løser problemet. Hvis ikke, så skulle jeg få levere den tilbake mot å legge igjen 10% av kjøpesummen siden jeg skulle bruke den i forbindelse med feilsøking. 75kr for å prøve ny LMM er tross alt billigere enn tusenlappen møller skulle ha for feilsøking av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemåleren er ømfinlige greier den bør ikke vaskes eller renses, til nød blåses, Har du ingen forskjell på Stikket på Lmm av/på?? da er den feil, lmm er en "vanlig" feil på disse bilene, men også tempføler og lamda, og faskluft. prøv noe av dette...

 

Hei, og takk for tips.

Jeg har snakket med møller, og dem mente at feilkoden jeg hadde hatt anntydet LMM, lambdasonde eller falskluft. Nå prøver jeg med ny/brukt LMM, så ser jeg hva som skjer. Jeg har tømt en boks forgasserrens i gasspjelhuset og byttet de ødelagte slangene på veivhusventilasjonen uten resultat så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår