Gå til innhold

NAF kjøpstest

Ranger emnet

Senshi

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på å kjøpe meg en billig bil jeg kan pendle med, og evt herje litt med.

Vi snakker her om en bil til max 20 000 kr.

Er det vits å ta den på en NAF kjøpstest? Eller er ikke det vanlig med så billige biler?

Og hvordan gjør man det rent praktisk? Skal jeg "låne" bilen fra evt selger, og sende den inn til NAF for han/hun? Eller skal jeg be han/hun gjøre det? Vil tro at en evt selger ikke gidder å stresse så mye ved salg av en så billig bil... Burde jeg dekke hele kostnaden siden det er jeg som ønsker testen, eller er det vanlig å dele denne kostnaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sjeldent at selger betaler en slik test i denne prisklassen. Det som derimot kan være lurt, er å se etter biler som er nylig EU-godtjent. Det sier neppe alt om bilens tilstand, men absolutt mye av det viktigste, som f.eks. bremser, understell, utslipskrav og farlig rust.

Evt. kan man få bilen testet på merkeverksted. Dette er billigere enn en NAF-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjøper vil ha bilen på naf test så er det normalt at kjøper dekker denne omkostningen.

Da det gjelder om det er normalt på så billige biler etc. Så vil jeg heller si at du burde gjøre det utifra hvor erfaren du er med bil og kan se etter feil selv.

Feil på gamle biler kommer som regel på løpende bånd med en gang dem dukker opp og kan gjerne koste mere en bilen selv.

Er du usikker så ta testen er nå min mening, kanskje du tilogmed får prutemuligheter på uforutsette feil.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall sitter du igjen med en Naf-test på 2000kr for en bil du ikke vil kjøpe pga. mye feil.

Du finner forresten mange tips her på forumet ang. bruktbilkjøp. Mondeo på forumet har jo blandt annet skrevet en kjempe fin guide ang. dette.

NAF har ingen vidundertest. Er biler med store feil og mangler som har gått igjennom testen med glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er NAF test ingen vidundertest, det er en test enhver bilkyndig kunne utført. Testen koster 1690 kr for medlemmer. Det er 1690 kr du kunne brukt på deler når det gikk galt. På en bil i den prisklassen ville jeg ikke gjort det. Saken stiller seg anderledes om du knapt kan etterfyllle olje, men når jeg ser på hva som er gjort med din bil, tror jeg du kan noe ihverfall.

O:99 Saab 9-3

X: Ukjent antall båter, mopeder og annet dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider