Gå til innhold

har bytta dynamo men batteriet lader ikke:(

Ranger emnet

chr1z89

Anbefalte innlegg

Ladereleet/spenningsregulatoren sitter i de aller fleste tilfeller innebygd i dynamo, men om denne er separat, kan den være verdt å ta en kikk på...

Andre ting kan være brudd på ledninger, eller faktisk ladepæra i instrumentpanelet... Den skal lyse når tenningen er på, men om denne ikke lyser uansett hva du gjør, bytt den. Den er faktisk en del av kretsen..

Tar ikke batteriet strøm, eller er det dynamo som ikke lader? Det KAN være batteriet ditt som har kveldet...

Sørg for at batteriet er godt oppladet når du har montert en ny dynamo, ellers vil den ta raskt kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladereleet/spenningsregulatoren sitter i de aller fleste tilfeller innebygd i dynamo, men om denne er separat, kan den være verdt å ta en kikk på...

Andre ting kan være brudd på ledninger, eller faktisk ladepæra i instrumentpanelet... Den skal lyse når tenningen er på, men om denne ikke lyser uansett hva du gjør, bytt den. Den er faktisk en del av kretsen..

Tar ikke batteriet strøm, eller er det dynamo som ikke lader? Det KAN være batteriet ditt som har kveldet...

Sørg for at batteriet er godt oppladet når du har montert en ny dynamo, ellers vil den ta raskt kvelden.

Har ladet batteriet med en batterilader. problemet er det at dynamoen ikke lader.. ladelampa lyser litt av og til, kan det være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du må bruke startkabler høres det ut som batteriet har tatt kvelden. Veldig vanlig at de ryker ved en slik dyputlading, spesielt om vinteren

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvorfor byttet du dynamo med det første? Lyste ladelampen før du byttet dynamo?

Og hva mener du med "dynamoen starter ikke"?

Når du sier " ladelampen lyser av og til", vennligst utdyp? Var det slik før du byttet dynamo også?

For meg høres det ut som dårlig forbinnelse/kontakt en plass i kretsen. Gå over ledningene til og fra dynamoen og se etter brudd, irr, løse forbinnelser. Bruk multimeter. Mål også ladespenningen over batteriet ditt ved litt turtall.

Er du riktig så (u)heldig var ikke dynamoen gåen likevell...

For det andre, vedlikehold batteriet ditt, sjekk syrenivå og sett det på lading en god stund. Etter det, prøv batteriet i bilen din, starter den ikke da er batteriet ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvorfor byttet du dynamo med det første? Lyste ladelampen før du byttet dynamo?

Og hva mener du med "dynamoen starter ikke"?

Når du sier " ladelampen lyser av og til", vennligst utdyp? Var det slik før du byttet dynamo også?

For meg høres det ut som dårlig forbinnelse/kontakt en plass i kretsen. Gå over ledningene til og fra dynamoen og se etter brudd, irr, løse forbinnelser. Bruk multimeter. Mål også ladespenningen over batteriet ditt ved litt turtall.

Er du riktig så (u)heldig var ikke dynamoen gåen likevell...

For det andre, vedlikehold batteriet ditt, sjekk syrenivå og sett det på lading en god stund. Etter det, prøv batteriet i bilen din, starter den ikke da er batteriet ødelagt.

bytta lykter på golfen i vinterferien (glemte å koble fra batteriet når jeg gjorde det), dagen etter skulle jeg kjøre til dama, fikk ikke start på bilen, fant noen startkabler og starta bilen med et ekstra batteri jeg hadde hjemme. så skulle jeg ut å kjøre men stoppa etter noen få min, fikk starthjelp av MP (de var så snille at de faktisk lada batteriet mitt i ca 10 min)men ladelampa lyste hele tiden. det var akkuratt nok til å kjøre bilen hjem, der stoppa den igjen. pappa mente da at det var dynamoen som hadde gått. prøvde å starte bilen senere på dagen med hjelp av startkabler igjen, da slutta plutselig ladelampa å lyse. kjøpte ny dynamo på skedsmo bilopphogging i dag, monterte den og starta med kabler, da lyste ladelampa igjen.. lurer på om det kan være problemer pga at batteriet var utlada når jeg hadde satt inn dynamoen og skulle starte?? batteriet står på lading i natt:) skal ut igjen å se om det kanskje hjelper etter at jeg har spist frokost:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider