Gå til innhold

760 speedometer viser bare halv fart!

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

Just kjøpt meg en 1988 760 GLE, helt original bil med B280E, multi-link og ABS.

Problemet er altså at speedometeret viser ca. halv hastighet av det jeg faktisk kjører. ABS'n virker heller ikke

Selgeren mente at sensoren i bakakslen ble byttet til en med feil antall tenner (fra 96 til 48). Kan det høres riktig ut?

Er vel en del jobb å bytte denne i såfall, med mindre det bare er å få en omformer som dette:

Det er ikke så lett å bytte fra 48 til 12 tenners "Tone-Wheel", uten å demontere hele diffen. Men det trenger du ikke heller; Volvo har en liten omformer som gjør om signalet; art.nr:1363568.

Blir brukt på de første modellene med ABS, rundt -88, i hvert fall på min -88 780.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dersom det er kun sensoren som tidligere har vært byttet (ikke speedometer eller bakasling/tannkrans), så er det jo bare å få tak i rette giveren og montere den.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er kun sensoren som tidligere har vært byttet (ikke speedometer eller bakasling/tannkrans), så er det jo bare å få tak i rette giveren og montere den.

Var nok litt upresis. Bakakslingen som er byttet.

Kan jeg nå bytte sensor eller speedometer for å få riktig hastighet?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en mulighet å bytte speedometer. Men spørst om ABSen vil fungere rett med dette. Vil nok tro at å bytte ringen vil være det beste da.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider