Gå til innhold

Trimme "ned" bilen?

Ranger emnet


Bobbysucks

Anbefalte innlegg

Lurer på om det lar seg gjøre å trimme "ned" en turbo-bil? Har følgende idè. Ha et programoppsett til bane/hardkjøring, der motoren yter 400-500hk, og et program til daglig rolig kjøring, la oss si 100hk, for å spare på bensin/dekk. Lar det seg gjøre?

 

det går selvsagt, åssen datasprut har du/skal du ha?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe bil som er egnet, men myser litt på audi S2 med "safe" 4-500hk oppsett. Men har foreløpig fraskrevet meg hele ideen iom. rekkefemmeren drikker MYE selv med lett høyrefot. Noen flere tanker om dette?

 

hør på audi/vw klubben, her er det bare garasje-mekanikere omtrent.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man fikk kjøpt 4-stegs chip til Integralen jeg hadde;

 

1) øko, optimalisert for minimalt bensinforbruk

2) standard

3) lett trim, til bruk for banekjøring og "inspirert hverdagskjøring"

4) spiser småbarn til frokost og kattunger til lunsj. Kun for periodisk bruk.

 

Forutsatte selvsagt at motoren var bygd for å takle steg 4. Så det er mulig, men jeg aner ikke om noe slikt er tilgjengelig til andre biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at om man kun stiller ned trykket vil bilen få for mye bensin på høyt turtall. Eneste måte man kan gjøre dette på er å lage to map på datasprut. Da kan du veksle etter behov. Er nok sant at dysene kan slite litt på dette, men er en mulighet.

Uansett...Har du ikke råd til bensin, så har du ikke råd til en slik bil.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at om man kun stiller ned trykket vil bilen få for mye bensin på høyt turtall. Eneste måte man kan gjøre dette på er å lage to map på datasprut. Da kan du veksle etter behov.

 

Det er bare tull. Er bilen mappet skikkelig får du rett bensin mengde på alle kombinasjoner av turtall og ladetrykk. Du bare bruker en annen del av mappen enn du gjør på høyt trykk.

 

På hvert turtalltrinn ( feks 750-1000-1250-osv) har du en celle for hvert trinn i spenning på mapsensor (fra 0-5v, last blir oftest vist som skala fra 0-100). Har du 3 bar map sensor er -1 bar 0v og 3 bar (2 bar ladetrykk) 5v.

 

Her et eksempel (bensin mengde fra 0-255, hvor 255 er 100% DC)

300fuel-1.jpg

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår