Gå til innhold

Anlegg i Granada. HJELP ØNSKES!

Ranger emnet

Actros

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1983 modell Ford Granada 2.3 GL 4d sedan som jeg skal bygge anlegg i. Da min erfaring på dette området begrenser seg til å ha byttet hovedenhet i noen biler, håper jeg noen av dere kan hjelpe meg.

Det jeg tenkte meg var et komponentsett foran, med diskant på dashbordet og mellomtone/bass i dørene. Bak tenkte jeg å lage ny hattehylle, hvor jeg monterer et par 6x9. I bagasjerommet tenkte jeg å plassere en kraftig sub. Så tenkte jeg å la en monoforsterker drive suben, mens en firekanals driver resten av høytalerne.

Som lydkilde tenkte jeg meg en Pioneer CD-spiller med mp3/WMA, kanskje også DVD, da jeg har gode erfaringer med Pioneer på dette området fra tidligere.

Høres dette fornuftig ut, vil jeg få et anlegg som funker bra til en lett blanding av musikktyper?

Hva slags basskasse bør jeg velge, portet eller tett? Vil det være en ide å legge et par bassreflexrør opp gjennom hattehylla?

Takker på forhånd for mange innsiktsfulle og iderike svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder kasse type så må du bare prøve deg fram. det kommer jo an på hvor tett det er fra bagasjen og inn i cupeen. enten så kan du lage ei porta kasse med røra fra kassa og opp i hylla. eller så setter du bare noen rør i hylla som vil lede endel at lyden inn i cupeen.

har du bestemt deg for hvordan høytalere og forsterkere du skal ha da?

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Actros

Jeg har en 1983 modell Ford Granada 2.3 GL 4d sedan som jeg skal bygge anlegg i. Da min erfaring på dette området begrenser seg til å ha byttet hovedenhet i noen biler, håper jeg noen av dere kan hjelpe meg.

Det jeg tenkte meg var et komponentsett foran, med diskant på dashbordet og mellomtone/bass i dørene. Bak tenkte jeg å lage ny hattehylle, hvor jeg monterer et par 6x9. I bagasjerommet tenkte jeg å plassere en kraftig sub. Så tenkte jeg å la en monoforsterker drive suben, mens en firekanals driver resten av høytalerne.

Som lydkilde tenkte jeg meg en Pioneer CD-spiller med mp3/WMA, kanskje også DVD, da jeg har gode erfaringer med Pioneer på dette området fra tidligere.

Høres dette fornuftig ut, vil jeg få et anlegg som funker bra til en lett blanding av musikktyper?

Kommer litt ann på hva slags lyd du ønsker, Cerwin-vega! kan gi deg god lyd for en rimelig penge nå som det er 50% rabatt på HED. VIBE gir deg en lyd som fremkaller de velkjente GOOSEBUMPS'ene, som forsterker vil jeg enten anbefale VIBE eller TRU Technology. TRU Technology er vel i dag noe av det bedre på markedet.

Her er mitt forslag til anlegg i Granadaen din:

Frontsett: Vibe SA60

Bakhøyttalere: VibeSR69

Sub: Vibe Blackair 15

Forsterker til front og bak: VIBE BB3 4x100watt

Forsterker sub : Tru Technology T-2.100 400watt brokoblet.

Ønsker du å kjøre en bad to the bone stil går du for en HAMMER forsterker fra TRU Technology til subben. Dette er en Monoblokk på 600watt ( ÆRLIGE WATT ) i 4 ohm.

Mvh

Roy

Roy Andersen

TRU

Cerwin-vega!

VIBE

Lanzar

Pyle

www.soundpressure.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elgen-

Soundplesure (vet det ikke er rett skrevet) i lillestrøm har jo AC TWIN basskassene som etter min mening er utrolig bra basskasser.. :D

hørt litt på bilen til jarle???:D

er nesten så jeg gruer meg til vibe kommer med lignende kasser med space elementer i. da kommer det til å gå mange ruter....

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider