Gå til innhold

Jeg sier Bora, hva tenker du på?

Ranger emnet

SeaLion

Anbefalte innlegg

Av og til er man nødt til å bruke både bilmerke og modellnavn for å unngå misforståelser.

• Jeg sier Bora, hva tenker du på?

Jeg tenker på den nydelige Maserati Bora med V8-motor mellom setene og bakakselen og skinnseter (1971-1978).

cryl11091095560maseratixp3.jpg

Andre tenker på en VW Golf med rumpe fra 2000-tallet.

• Jeg sier 850, hva tenker du på?

Jeg tenker på en rekke morsomme små Fiater fra 60-tallet, mens andre tenker på en stor BMW-coupé og atter andre tenker på en traust Volvo. Noen tenker sikkert på en eller annen motorsykkel også.

• Jeg sier Miura, hva tenker du på?

De fleste av oss tenker nok på den nydelige Lamborghini Miura fra slutten av 60-tallet, med tverrstilt V12-motor bak setene. Men spør du en søramerikaner, så tenker han nok på den brasilianske 80-tallssportsbilen Miura med VW-motor bak setene og måkevingedører.

• Jeg sier Phaeton, hva tenker du på?

Jeg tenker på digre luksusbiler fra 30-tallet, eller konseptbilen Chrysler Phaeton fra 1997, eller superfloppen VW Phaeton (hva er det med VW, hvorfor stjeler de så mange modellnavn fra andre?).

• Jeg sier Touareg, hva tenker du på?

Det er nok få som tenker på konseptbilen Peugeot Touareg fra 1996. De fleste tenker nok på VW Touareg (enda en gang måtte VW altså stjele et navn fra en annen bilprodusent, er det fantasien det skorter på?).

Det finnes sikkert maaange flere eksempler, også hvis vi utelukker modellnavn som går på motorstørrelse, f.eks 1300 (som i Mazda 1300 pluss maaaange andre). Fortsett tråden dere, det finnes sikkert mange morsomme tilfeller. :bok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min del har Bora alltid vært VW, GTO er behørig nevnt, men en som ikke er nevnt i den sammenhengen, er australske Holden GTO, selvfølgelig svært nært beslektet til sin amerikanske bror av nyere dato da.

Sorry, men i opprinnelseslandet Australia het denne bilen Holden Monaro. Samme bil ble solgt på de britiske øyer som Vauxhall Monaro.

Vi har selvsagt også parallellmodeller som Opel Vectra og Vauxhall Vectra, men dette er jo helt identiske biler fra samme det samme samlebåndet (i Belgia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTO= Mitsubishi 3000GT/GTO

Bora= Maserati (I motsetning til VW Boring, fester denne seg i minnet)

240= Datsun 240Z

340= Jaguar 340

740= BMW 740

850= BMW 850

940= Moto Guzzi 940 custom

Scorpio= Mahindra Scorpio

Sierra= GMC Sierra

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men i opprinnelseslandet Australia het denne bilen Holden Monaro. Samme bil ble solgt på de britiske øyer som Vauxhall Monaro.

Vi har selvsagt også parallellmodeller som Opel Vectra og Vauxhall Vectra, men dette er jo helt identiske biler fra samme det samme samlebåndet (i Belgia).

Selvfølgelig, min svikt, Holden Monaro og Pontiac GTO, jeg mikset de nok litt sammen, selvom det er samme bilen.

Mht samlebåndet i Belgia, du snakker om InterCar?

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider