Gå til innhold

Ford Sierra DOHC 2.0i CL- Tikkelyd fra motor.

griped

Anbefalte innlegg

Hei, har idag kjøpt meg en ford sierra DOHC 2.0i CL for 5000 kroner.

Den starter rimelig greit, men det tikker fra motoren, lyden er det uansett om denb er varm eller ikke.

Lyden er ikke ekstremt høy men man hører det greit når man står ved siden av bilen som sviver.

Og hvis jeg skrur opp den gulekorken til motorolja, så blåser det opp der rytmisk som ved eksosen. er dette normal? blåser rimelig kraftig, det er sånn at olja der nede spruter forsiktig opp av hullet. Er det en ventil eller noe som ikke tetter og så blir det ikke kompresjon inne i forbrenningskammeret og så går mye av det ut der olja er? eller er det helt normal at det blåser ut der når motoren sviver?

Og oljelampen lyser når den sviver på tomgang men slutter hvis jeg gasser på litt. Men med peileren så viser den at oljemengden er normal.

Hva er det som er galt med bilen om det er noe?

Tusen hjertelig takk for svar :)

Msv. Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det er en 90 mod. Ja den har stått stille en hel vinter. Mulig jeg burde skifte olja da. Hvilken olje og ca hvor mye må jeg kjøpe?

EDIT: funnet ut at det skal være ca 4-4,5 liter så jeg kjøper en 5 L så holder det. Men burde jeg skifte olja, det tikker hele tiden, ikke noe forskjell om den er varm eller ikke..

Og det jeg nesten lurer mest på er, skal det virkelig blåse opp av der man fylle på olja når motoren sviver??

Endret av griped
Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn ut om du har ventiltikking eller tennings"bank"

Tikker det veldig fort har du ventiltikking.

Standard på disse bilene

tette ventiler eller Slitte løftere/dårlig oljetrykk også! :o kan være årsaker.

og må sikkert byttes, sammen med nye pakninger og bytting av olje.

Nå skal det sies at det ikke er sååå farlig å kjøre med. mere flaut spør du meg :p

Lykketil, prøv å bytt olje først.

edit: og ikke skru opp oljelokket mens motoren er igang, som du beskrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn ut om du har ventiltikking eller tennings"bank"

Tikker det veldig fort har du ventiltikking.

Standard på disse bilene

tette ventiler eller Slitte løftere/dårlig oljetrykk også! :o kan være årsaker.

og må sikkert byttes, sammen med nye pakninger og bytting av olje.

Nå skal det sies at det ikke er sååå farlig å kjøre med. mere flaut spør du meg :p

Lykketil, prøv å bytt olje først.

edit: og ikke skru opp oljelokket mens motoren er igang, som du beskrev...

Hvorfor ikke? og det skal vel ikke blåse opp der? er vel ikke farlig så lenge man ikke har den oppe sånn lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

grunden til at oljen kommer opp der er fordi den ene knasten på kammen sitter rett under der og kaster litt av oljen ut når du tar av lokke..

ta en lommelykt eller noe å se ned i påfyllingslokket å se om knasten på kammen ser slitt ut.. det kan ta noe forsøk med å starte å stoppe bilen for å få kammen til å så slik at du ser tuppen på knasten, men det er en enkel måte å skjekke det på..

om kammen ser fin ut å bilen tikker etter du har byttet olje, så prøv dyserens, en annen type olje (dohc motoren er kresen på olja) eller prøv 98 blyfri istedefor 95blyfri(eller motsatt).. å bytte plugger kan å hjelpe..

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider