Gå til innhold

Hoven mandel og hoven under tunga!!

Ranger emnet

Urgeeee

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg spør dumt, men hva er funksjonen til mandlene, og hva gjør at disse hovner opp hos noen? Husker de glade dagene i 90-årene når jeg var ung og dum, og trodde at når folk fikk mandlene fjernet så var det ballene som ble kuttet av :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør dumt, men hva er funksjonen til mandlene, og hva gjør at disse hovner opp hos noen? Husker de glade dagene i 90-årene når jeg var ung og dum, og trodde at når folk fikk mandlene fjernet så var det ballene som ble kuttet av :P

Faktisk lurer jeg på det samme:)

Til trådstarter: Man kan ha så sinnsykt hovne mandler at man faktisk hovner opp fremover i trynet.

Ei venninne av meg hovna opp under hele haka og det var pga mandlene:)

snakk med en lege og få deg en heavy kur:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandlene er en del av infeksjonsforsvaret.. Mandlene er fulle av hvite blodceller som dreper bakterier.. Og om de ikke greier å drepe bakteriene så hovner de opp, og kanskje man trenger hjelp av noen "uten ifra" også kjent som dr. Pencillin ;D

Hevelsen under tunga er borte nå etter en runde med tannbørsten, gjorde dritt vondt, men det hjalp.. leste noe på nette om at "noe" kunne tette igjen spyttkjertlene, så jeg håpa på det beste å tok tannbørsten fatt:D deilig å ha tunga på normal plass igjen, og ikke langt oppi ganen:P

Nå er det bare en hoven mandel igjen, men det går helt fint, det i munnen som var værst, og det jeg lurte på hva var egentlig..

Takker for alle svar :*

Endret av Urgeeee

kverulanter, snakk til noen andre.. takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får man ikke fjerna mandlene lenger, med mindre man har hatt ekstremt mye problem siste året. jeg har prøvd. Går stadig rundt med hovne mandler, men får ikke lov til å fjerne. En av legene mente det kunne skyldes snusbruk, og anbefalte meg å slutte for å se om det hjalp. Det har jeg ikke klart enda da :)

Kommer litt an på legen vil jeg tro.. Jeg var nesten ikke innom hos fastlegen min heller jeg før jeg var hos Øre Nese Hals på undersøkelse, og til ØNH legen sa jeg at jeg sleit en del og at jeg skulle begynne å jobbe mer ute, og dermed ble jeg satt på lista uten noe mer spørsmål.. :win

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt problemer med mandlene, men hadde skikkelig hoven drøvel.. Var såpass hoven at om jeg svelgte, så datt drøvelen ned og tetta for spise og lufterøret....

Årsaken min var at jeg hadde vært på fest, og reagert på blandevannet.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider