Gå til innhold

Parkeringsvarmer 2002 A4

Ranger emnet

Erling Kristian

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg for litt siden en 2002 A4 Avant 1,9 tdi.

Fikk høre av selgeren at det var parkeringsvarmer originalt på den, som bare fungerer etter start. Har sjekket litt opp, men ikke funnet noen papirer på dette. Har bestemt meg for å skaffe fjernstyrt parkeringsvarmer, men vet ikke om jeg trenger en oppgraderingspakke aller om jeg trenger en komplett pakke. Noen som vet om disse bilene har parkeringsvarmer originalt eller hvordan jeg kan sjekke?

takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hørt om Parkeringsvarme, men kan tenke meg det er slikt:

Diesel biler kan ha en form for DEFA som starter når du vil. Du stiller inn klokkeslett og den varmer automatisk bilen opp uten at du trenger å starte den. Varmeapparatet holder seg i gang vedhjelp av drivstoffet. Jeg tror da at du må opp med panseret og se om det står en DEFA eller en form for varmeapparat fast i torpedoveggen eller karosseriet.. Navnet er vel "Diesel varmer"

Har ikke peil på dette her, men høres logisk ut..

Endret av JeanDaniél

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, en slik parkeringsvarmer jeg snakker om er ikke DEFA nei, da hadde jeg vel klart å se den. Men disse går på diesel, slik som en webasto. Forskjellen på disse som er originalmontert og en webasto, er at en webasto kan man sette på, på forhånd og komme til ferdigoppvarmet bil. Mens disse som er originale fungerer ikke før etter bilen er i gang, og hjelper da med å få fortere varmen. Det jeg lurer på er om noen vet hvilken Audier som har disse originalt og hva jeg skal se etter i motorrommet.

Takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, en slik parkeringsvarmer jeg snakker om er ikke DEFA nei, da hadde jeg vel klart å se den. Men disse går på diesel, slik som en webasto. Forskjellen på disse som er originalmontert og en webasto, er at en webasto kan man sette på, på forhånd og komme til ferdigoppvarmet bil. Mens disse som er originale fungerer ikke før etter bilen er i gang, og hjelper da med å få fortere varmen. Det jeg lurer på er om noen vet hvilken Audier som har disse originalt og hva jeg skal se etter i motorrommet.

Takk!!!

Disse finnes med bensindrift også, men ikke orginalt på Audi. Moderne dieselmotorer er såpass effektive at de ikke produserer nok varme til å holde lunk i kupéen Så derfor har en del biler orginalmontert dieselvarmer, som avhengig av innstillingen på klimaanlegget, starter opp for å kunne få ønsket temperatur i kupéen. Disse varmer da opp kjølevæska.

Etter det jeg har skjønt, så har ikke alle biler med sånn varmer, muligheten til å starte den uavhegig om motoren går.

Men noen har det, og har da noen ekstra funksjoner i FIS.

Jeg har det her i bilen min, og det er nesten det beste med hele bilen! Spesielt når den gikk på Svalbard i gjor vinter. Alltid varm bil, selv med -25 ute :)

Jeg bare programmer den via FIS kvelden før, også er bilen varm til jeg skal dra om morgenene.

Jeg skulle også gjerne hatt fjernstart til dette, men har litt problemer med å finne ut av det.

Endret av SnowKing

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale tillegsvarmeren som den heter ER en webasto! Den sitter originalt på alle norsksolgte turbodiesel, for å hjelpe til med å få/holde motoren opp i noenlunde arbeidstemperatur, ettersom motoren forbrenner drivstoffet for effektivt til å få produsert noe særlig restvarme til motoren. Det var derimot ett kryss ekstra på utstyrslista for å få den som motor/kupevarmer mens bilen står parkert.

Så vidt jeg veit så er det snakk om en oppgraderingspakke til den webastoen du har fra før. Stikk innom nærmeste audi-verksted, så bør de vite det. Ellers kan du melde deg inn i VwAudi-club Norwegen, hvor folk sitter med enorme mengder kunnskap om VW og Audi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale tillegsvarmeren som den heter ER en webasto!/QUOTE]

Takk! Har lurt litt på om det er Webasto eller Eber. Klumpen sitter jo så langt nedi der, at det er umulig å se :)

Men har ALLE norsksolgte tdi'er dette altså? Du har sikkert rett, men hadde bare et inntrykk av at det ikke er så vanlig.

Var innom Møller på Lillehammer for å høre om fjernstart, men fikk ikke noe skikkelig svar.

Sånn som de forsto det etter chassinr, så har jeg allerede opplegg for fjernstart til webastoen, men mangler tydeligvis da kanskje bare fjernkontroll fra forrige eier.. Skal gjøre et nytt forsøk hos Møller når jeg får rota meg hjem.

Bilen er bruktimport, via Strømmen bilformidling, så spørs hvor lett det er å få tak i forrige eier :)

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider