Gå til innhold

Forsikring ved øvelseskjøring

Ranger emnet

hamaba

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har begynt å øvelseskjøre, men lurer på om noen vet hvordan det må være med forsikring på bilen når en øvelseskjører?

Noen sier du må forandre forsikringen slik at folk under 24 år kan kjøre bilen, og andre sier at så lenge jeg ikkje er fører av bilen så trenger du ikke forandre forsikringen. Hva er rett?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, når du øvelseskjører med en person skal denne personen være over 25 år, og ledsager regnes som fører av kjøretøyet. Når du derimot skal kjøre bilen selv, og er 18 år, må du endre forsikringen.

Det høres fornuftig ut, for det er IKKE øvelseskjøreren som regnes som sjåføren av kjøretøyet.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Det er feil, når du øvelseskjører med en person skal denne personen være over 25 år, og ledsager regnes som fører av kjøretøyet. Når du derimot skal kjøre bilen selv, og er 18 år, må du endre forsikringen.

Høres fornuftig ut ja, men jeg har også hørt av kjøreskolen at man skal ha forsikring som gjør at alle under 23/24/25 kan kjøre...

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ha forsikring som gjør at personer under 23 år kan kjøre den:)

alle jeg har snakket med det om sier det,også trafikk skolen;)

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt rart, for det er ikke øvelseskjøreren som regnes som fører av kjøretøyet? Men kan jo godt være det stemmer.

Har aldri hørt om at man må endre for øvelseskjøring ettersom ledsager har ansvar, skjer det en ulykke eller lignende så er det jo ledsager som må signere forsikringspapirer etc.

Dette var iallefall det jeg lærte som rågiver hos if.

Er jo visse forsikringselskap som prøver å lure seg unna med at det står "Ingen brukere under 24 år"... Men da skal du jo egentlig ha dyrere forsikring om du har noen som sitter på med deg under 24 år.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...