Gå til innhold

Xenon i ryggelys =)

Ranger emnet

Johnsen

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål her. Syns ryggelysa på bilen min er noe svake. Så har sittet og tenkt ut alternativer, men de er ikke like gode. Så kom fram til at H3 xenon pærer måtte være en god ide for å få godt ryggelys. Prøvde ute på bilen min istad. Først prøvde jeg ved å kun sette på tenninga og sette den i revers. Xenonpæra blinka men ville ikke på, mens ryggelyspæra i den andre lykta sto på. (De eksisterende ryggelyspærene er 12VP 21W pærer, mens xenonkitet er 35W h3 pærer).

Prøvde en gang til der jeg fikk hjelp av broren til å ha bilen min på tomgang og og deretter den i revers. Da lysa xenon pæra opp som bare det. Så er utrolig fristende å sette inn ett sånt kit på ryggelysa.

Men vil dette føre til noe problem i forhold til sikringer i bilen, Skade av reflektorer, overbelastning av ledningsnett++?

Hva kan grunnen være til at lysene ikke ville på når jeg kun hadde tenninga på, men kom på når bilen sto på tomgang?

Kom med råd... Takk!

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt kan jeg desverre ikke svare på 100%..

men, hvordan festet du pæra? isåfall, bilde? :D

Var akkurat det jeg ikke gjorde. På baklyktene mine kan jeg ta av ett panel, og da følger alle pærene i baklyktene med. Så alt jeg gjorde var å stikke ledningene fra xenonkitet innpå der hvor den eksisterende pæra henter + og - ifra. Så xenonpæra lå bare løst i bagasjerommet bare for å teste om det gikk. Pæra lyste jo sykt godt i forhold til orginalpærene ihvertfall, så er fristende å utføre dette her. Men slengte det samme spørsmålet innpå opelmotorsport.no- siden og der fikk jeg litt forskjellig med svar.

Siden xenonpæra ikke tente med bare tenningen på kunne være pga for lav spenning (spenningsfall med andre ord) til å antenne xenongassen. Så en annen av dem mente jeg kunne trekke egen tilførsel til xenonkittet og styre tilførselen ved hjelp av et relê koblet imot ryggelyset. Så det burde jo ikke være et problem, men noe stress og tidkrevende å gjøre det. Isåfall måtte jeg ha bora hull til xenonpæra og festa den på en eller annen "custom" måte... hehe

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider