Gå til innhold

Spørsmål ang. Mini-Z

Ranger emnet


bjorke

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som sikkert de fleste av dere vet,har jeg kjøpt meg en Mini-Z MR-02...Har et par spørsmål om denne:

 

1. Hvordan kan jeg sørge for at bilen får bedre grep? (Driver å kjører litt på parketten i stua,og når jeg begynner å gi på litt,spinner den med en gang. Det er litt irriterende)

2. Hvis svaret på spm. 1 er senking og bredere dekk, er spørsmålet hvor jeg får kjøpt dette og hvordan jeg monterer det.

3. Hva annet kan jeg gjøre med bilen for å gjøre den bedre?

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Hvis du kjører på parkett / laminat kan du sette på mykere dekk og sørge for at gulvet er helt rent. Jif tørr mop er den som fungerer best. Også tørker du av dekkene etter noen minutters kjøring. Ikke velg mykere enn 15-20 dekk da disse blir så myke og klissete at de tiltrekker seg lett støv.

-Eller du kan bruke skumdekk. Du bør fremdeles moppe / vaske gulvet en gang om dagen, men du slipper å vaske hjulene. Også er grepet meget bra hele tiden. (se signatur)

 

2 - Hvis du vil senke bilen er det enkleste og billigste å ta en tur i jernvare foretningen. Der kjøper du 2mm. skiver for en 10'er, da har du nok skiver til deg og ett par kompiser.

 

3 - Riktig dekk til underlaget, Kulelager, H-plate, kulediff.

Etter riktig valg av dekk er kulelager helt klart det viktigste. Etter dette kommer karbon "H-plate" (den mellom motor og chassis) da denne er veldig myk i original, og brekker altfor lett. Neste post er kulediffen. Denne er ikke nødvendig for at bilen skal være "løpsklar", men hjelper litt. Når grepet, kjøreegenskapene og kjøreferdighetene er bra nok kan du vurdere x-speed motor. Men husk at det er mye vanskligere å kontrollere bilen med x-speed motor, og den treffer veggen mye hardere med større skader som en uønsket bieffekt.

Mvh. Thomas Faale

www.miniracing.no Baner for mini-z F1, Racer og Overland

Webshop - Spesialist på Mini-Z og RC18T/MT. Nå også med større biler, fly, heli og X-ufo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

hvor stor er en sånn en?

 

var på besøk hos noen i slekta i stad og der hadde pjokken radiostyrt bil i den sizen man leka med nåe man var liten, sånn 6-7cm lang

Min supra mener jeg er ca 15cm..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tok med meg bilen på skolen i går for å teste den i gymsalen..Resultatet av det ble at det ble mye kulere å rygge enn å kjøre framover(Bilen spant hver gang jeg ga litt gass,så jeg måtte sakte,men sikkert,bygge meg opp til en høy fart)...Det synes jeg var dumt,men skjønner jo det pga. av at drevet ligger på høyre side. Hva kan jeg gjøre for å få ordnet dette? Kulelager? Noen som har en link? Husk at det er en MR-02, vet ikke om de samme delene gjelder for MR-01 og -02...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest avgjørende for grepet på bilen er dekkene og underlaget.

 

Til parkett, laminat og andre "glatte" underlag har jeg meget god erfaring med power tyre skumdekk. På MR02 vil jeg anbefale smale med "hard" harhet fram, og brede "medium" dekk bak.

Til gymsalen hvor det er mer støv enn hjemme i stua, tror jeg hjul med "offset" (front wide) vil fungere best bak. Dette fordi smalere dekk samler mindre støv. Er parketten slipt og lakkert, og man tørker over gulvet før man kjører, kan man også bruke medium dekk fram og soft bak for enda bedre grep.(ikke MR01, da denne lett vil velte med soft dekk)

 

- Kulelager anser jeg som et "must". Uten kulelager blir bilen fort slarkete og ustabil. Jeg vil anbefale å bytte til kulelager ganske tidlig, før du begynner å slite på akslingene.

 

- MR01 og MR02 er to ganske forskjellige biler. Ikke alle, men noen deler passer om hverandre:

Motor, lager, skruer, muttere, motordrev, servodrev, hjul, og noen karosserier fra MR01 passer også på MR02 (RM).

---------------------

Størrelse på mini-z

- Bilene er ca. 13-18 cm lange og 6-8 cm. brede avhengig av om det er sportsbil, formel 1, eller offroad bil.

- Bilene er i skala 1:24 til 1:28.

- Hastigheten er opptil 30 km/t i standard utførelse. (med de drev som følger med)

Mvh. Thomas Faale

www.miniracing.no Baner for mini-z F1, Racer og Overland

Webshop - Spesialist på Mini-Z og RC18T/MT. Nå også med større biler, fly, heli og X-ufo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MuVo

Takk for svar:) Ser på siden din at du har to typer kulelager til salgs? Hvilket passer til bilen min?

 

Både "MZBEARING"(GPM) og "MZW01"(Kyosho) passer til MR01, MR02 og Formel 1.

Kyosho sine kulelager er en del dyrere enn GPM sine. Om de er så mye bedre er jeg ikke så sikker på. Selv har jeg begge typer og merker ingen forskjell. (har kjørt mini-z i 3 år)

 

Desverre er jeg utsolgt for de rimlige "MZBEARING". Men jeg har noen som heter "MINIZBEARING" fra GPM. Disse skal være av en bedre kvalitet, og koster noe mer (200,-).

Mvh. Thomas Faale

www.miniracing.no Baner for mini-z F1, Racer og Overland

Webshop - Spesialist på Mini-Z og RC18T/MT. Nå også med større biler, fly, heli og X-ufo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt teori.

 

Funksjonen til differensialen:

Denne har til oppgave å fordele kraften fra motoren til begge bakhjulene. Når bilen svinger går det ytre hjulet fortere/lengre enn den indre hjulet. Differensialens oppgave(kulediff eller original drevdiff) er å fordele kraften mellom hjulene, selv om det ene hjulet går fortere enn det andre. Den originale diffen er veldig "løs". Det vil si at med den originale diffen har bilen lett for å begynne å spinne med det indre hjulet da dette har mindre mark-trykk (grep) i svingen. Når det begynner å spinne har du i realiteten bare ett hjul som motvirker at bilen sladder. I utgangen av svingen går mesteparten av kraften til å spinne det indre hjulet, istedet for å gi bilen fart fremover.

 

Kuledifferesialen:

På denne man justere hvor "løs" eller "hard" man vil ha den. Den kan stilles så løs at hjulene ikke spinner i det hele tatt. Eller den kan stiller så hard at den fungerer som en stiv aksel. Den kan også justeres passe hardt, slik at den ikke spinner for lett på det indre hjulet. Da oppnår man to ting, bedre grep i svingen med mindre skrensing, og bedre akselrasjon ut av svingen.

 

Så litt praksis.

I praksis klarer ikke den originale differensialen å gjøre så veldig god jobb, på grunn av indre friksjon. Resultatet er at det hjulet som er på høyre side(drevsiden) får mere kraft enn det på venstre side. Dette medfører at bilen har litt lett for å trekke til venstre, med det resultat att den skrenser/sladder ut lettere i svingen. Her er kuledifferensialen mye bedre. Jo glattere underlager er jo mer effekt får man av en god "diff".

 

(PS. Min og mange andres erfaringer tilsier at det bare er kyosho som klarer å lage gode kulediffer til mini-z. De andre produsentene har problemer med å få den til å bli løs nok.)

 

-------------------

De viktigste opsjons delene er:

 

Hjul:

Hjulene er den viktigste "innstillingen" på bilen.

- Mykere dekk gir bedre feste, men samler mere støv.

- Brede dekk samler mere støv enn smale dekk.

Det viktigste er balansen i grepet fram/bak.

Dette kan man regulere med valg av hardhet fram/bak.

Hvilke dekk som passer for deg, er vanskelig å si uten og vite hva slags underlag og bil/karosseri du har.

 

Kulelager:

Kulelagerene erstatter de originale plastforingene i framhjulene, i motorfeste og på utsiden av det høyre bakhjulet (drevsiden). De reduserer friksjon, og gir bedre stabilitet på bilen.

- Pirk ut de to plastringene i hver av framhjulene, og sett inn to av de minste lagrene i hvert framhjul.

- skru av bakhjulene, bruk akslingen til å "dytte" ut lagerene i motorfeste. sett inn to av de "store" lagerene. Dytt/pirk ut plastforingen i det høyre bakhjulet, sett inn det siste av de store lagerene.

 

Karbon H-plate: (rear carbon suspension plate)

Denne er mye mer solid enn den originale i plast. Den finnes i forskjellige hardheter til forskjellige underlag og kjørestil.

Myk H-plate hvis det er glatt bak, stiv hvis der er godt feste.

Bilen får mer grep bak og blir mer stabil med passende H-plate.

- H-platen erstatter bare de fjærplaten som er mellom chassis og motorfeste. Husk å behold den lille trekanten/ brikken mellom chassis og den nye H-plata.

 

Kuledifferensial:

Kuledifferensialen erstatter den originale differensialen.

Den gir bedre grep i svingen, mer akselrasjon ut av svingen og bedre retningsstabilitet.

- Skru av bakhjulene. Ta ut den originale diffen.

- Tre på ett av de medfølgene skimsene på den lange enden av akselen,(kulediffen) tre diffen inn i lagerene. Tre ett skims på akselen på venstre side, tre på den lille låseringen, og fest den løst med settskruen. Pass på at det er bittelitt slakk sideveis. Ikke skru til settskuen ordentlig før du har en passende slakk.

- Sett den medfølgene plastforingen på innsiden av venstre bakhjul. Skru på bakhjulene igjen.

Mvh. Thomas Faale

www.miniracing.no Baner for mini-z F1, Racer og Overland

Webshop - Spesialist på Mini-Z og RC18T/MT. Nå også med større biler, fly, heli og X-ufo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er jeg lei! I det siste har bilen begynt å oppføre seg helt rart! Gir noen eksempler:

 

- Når jeg kjører rolig/raskt fremover begynner plutselig forhjulene å bevege seg til begge sider.

- Bilen stopper opp med jevne mellomrom og da lager den en laaaaaaaaaaaaaang pipelyd.

- Når den ellers står i ro, og er på lager den masse rare lyder. Før var det nesten ingenting,men nå virker det so elektronikken inne i bilen jobber seg ihjel på et eller annet.

- Av og klikker den helt og kjører fram/tilbake av seg selv! anger2

 

Dette begynner å bli skikkelig irriterende!angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har radioforstyrrelser.

Eller problemer med motageren i bilen.

 

- Kontroller at ledningene til motoren ikke er i ferd med å løsne ved loddepunktene på motorn eller elektronikkortet.

- Kontroller at de små kondensatorene (klumpene) som sitter der hvor ledningene er koblet til motoren ikke har løsnet.

- Skru av dekselet over elektronikken, og kontroller at antenneledningen sitter ordentilg fast i elektronikken. *Kontroller også antenneledningen ved antenne feste.

Mvh. Thomas Faale

www.miniracing.no Baner for mini-z F1, Racer og Overland

Webshop - Spesialist på Mini-Z og RC18T/MT. Nå også med større biler, fly, heli og X-ufo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår