Gå til innhold

Vegards 98' A4 B5!

Ranger emnet


veegard

Anbefalte innlegg

1. Vegards A4 B5 '98

 

Se siste post for annonse!

 

1.1 Historikk

12/3 09 - En liten bulk..

Fått xenonlys fra vvme fra DHL på døren, slapp unna moms også.

Montert dørlister.

Fått nøkkelring og ventilhetter.

Fått 5.25 høyttaleradaptere

5/3 09 - Formattert og inndelt poster, lagt ut nye bilder, nye linker

4/3 09 - Opprettet emne

 

SDC12867.jpg

 

1.2 Bilen!

Endelig på tide med ny bil.. Det er snart vår, og klimaet tillater hyggestunder i garasjen, og tilogmed litt utemekk! :D

 

Bilen er Audi A4 1.6 98'

Det har aldri vært anlegg i den, og det er ikke gjort noenting uoriginalt med bilen whatsoever, og den har aldri vært ungdomskjørt. Gått 183 000.

 

Den er pen og velholdt inni, med litt skraper her og der på utsiden..

 

1.3 Kuking og utbedringer som bør utføres

 

Feil jeg har funnet på den så langt:

  • Startsperren kewker seg! Av og til står startsperren og blinker.. Om det ikke forsvinner av seg selv når jeg skaffer nye nøkler til den, får jeg finne fram loddebolten. Sto en tråd på bilforumet om at det var en svakhet i loddingen på startsperren på disse bilene.

  • +12v sigarettenneruttak og setevarmere fungerer ikke.. Må helt sikkert sjekke sikringen!

  • Høyre framdør har litt vansker for å lukke seg helt av og til, den klikker ikke helt fast på det innerst stopp-punktet. Litt smøring, og kanskje stramming skal til.. håper inderlig at det fikser saken.
    [Løst!]

  • Det kommer en litt merkelig rasling når jeg bruker varmeappratet inni bilen, akkurat som om det er noen tørre blader nedi der eller noe.. Må se om jeg får funnet ut hva det er!

  • Høyre blinklys er knekt i festet, men det holder seg fint på plass likevel...

  • Den har litt småskraper her og der, den må nok vaskes grundig, poleres og får kanskje prøve meg med litt lakkstift eller noe?

  • Interiørlyset slår seg ikke av og på helt riktig..
    [Løst!]

  • Parkeringsbrems har altfor mye slakk

1.4 Bilder av bilen

Skriver mer når jeg får tatt flere bilder! :dh:

 

Alle bildene jeg laster opp på nettet av bilen ligger på fotobøtte-albumet mitt!

 

 

Har installert CDA-9887Ren og en iPod-kabel til hanskerommet. Så langt ser det greit ut å trekke kabler i denne bilen.

 

Har funnet ut at jeg kan ha et ganske bredt batteri i bilen, og at plusspolen er på høyre siden originalt (sært). Kan bygge meg ut ca 4cm i lengde, 2-3cm i bredde, og 2cm i høyde i forhold til et Exide Sønnak Superline ikke-vedlikeholdsfritt batteri som står i den originalt.

 

2. Eksteriør- og interiørmodding

 

2.1 Kommende modifikasjoner på bilen

 

Varer bestilt så langt:

 

 

 

2.2 Gjenstående arbeid / planlegging

 

Jeg ser fortsatt etter:

  • Noen gamle A4 B5 lykter jeg kan stjele ledningene til, for å lage en improvisert plugg for de nye lysene.
  • Til sommeren vil jeg ha 17" felger, og kanskje senkesett!

 

3. Bilstereo i Vegards A4 B5!

 

3.1 Komponenter

 

Alpine CDA-9887R

Genesis Profile Four

Dynabel BF4501

Fusion Jonah Lomu FJL-525

2x Image Dynamics 12" V3 D2

 

3.2 Kabling

 

Jeg skal legge følgende kabler:

 

Motorrom:

  • 5m 50mm2 kabel m/ 300A sikring: Batteri => Fordelerblokk #1 i bagasjerom

  • 10cm 50mm2 kabel: Batteri => Jord

  • 2.5m 50mm2 kabel: Dynamo => Batteri

 

Fra/til HU/dører:

 

  • 5m 1,5mm2 kabel: Alpine CDA-9887R Remote out #1 => Genesis Profile Four 4x50w

  • 5m 1,5mm2 kabel: Alpine CDA-9887R Remote out #1 => DynaBel BF4501 1x800w

  • 5m 4,0mm2 (x2) kabel: Genesis Profile Four +/- par #1 => Høyre framre delefilter

  • 5m 4,0mm2 (x2) kabel: Genesis Profile Four +/- par #2 => Venstre framre delefilter

  • 5m 4,0mm2 (x2) kabel: Høyre framre delefilter midwoofer out => Høyre midbass

  • 5m 4,0mm2 (x2) kabel: Høyre framre delefilter tweeter out => Høyre diskant

  • 5m 4,0mm2 (x2) kabel: Venstre framre delefilter => Venstre midbass

  • 5m 4,0mm2 (x2) kabel: Venstre framre delefilter => Venstre diskant

 

Fordelerblokker / forsterkere / elementer i bagasjerom:

 

  • 1m 4mm2 kabel: Fordelerblokk #1 (+12v) => Genesis Profile Four

  • 1m 21mm2 kabel: Fordelerblokk #1 (+12v) => Dynabel BF4501

  • 1m 4mm2 kabel: Genesis Profile Four => Fordelerblokk #2 (PE)

  • 1m 21mm2 kabel: Dynabel BF4501 => Fordelerblokk #2 (PE)

  • 0,5m 4,0mm2 (x2) kabel: Dynabel BF4501 paralellutgang #1 +/- => Image Dynamics V3 D2 (2+2ohm)

  • 0,5m 4,0mm2 (x2) kabel: Dynabel BF4501 paralellutgang #2 +/- => Image Dynamics V3 D2 (2+2ohm)

 

3.3 Bilder

 

 

SDC12869.jpg

 

SDC12870.jpg

 

SDC12873.jpg

Endret av veegard

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag: Strakk signalkabler og høyttalerkabler bak, gikk knirkefritt!

 

Skal borre i noe kabelsko i morgen, så blir det forhåpentligvis god jording til slutt!

Skal kjøpe APK-er (var det vi kalte dem på elektro en gang i tiden, men det heter noe annet nå!). Sånne for å holde kablene fint på plass iallefall. Legge kablene fint på kassen!

 

Venter enda på fordelerblokkene før jeg kan få basskassen inn i bilen, det blir vel ikke før helgen tidligst, tenker jeg!

Høyttalerne skal byttes ut så snart jeg får 5.25" adapteren min fra statene. Blir nok nesten til helgen det også.

 

Om to uker: FULL DEMPING AV BILEN! :D

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :D

I dag ble det K&N filter, og jeg har funnet ut at jeg er keen på RS4 grill.

 

Også greide jeg å kjøre i en Merce her om dagen da såklart.. glatt som faen, men det visste jo ikke jeg. Seilte rett inn i hengerfestet på en E-klasse.. Fikk en liten bulk som er synlig på midten av skjermen min framme (bryter linjene litt, det irriterer..)

Fikk et lite hull og en grei bulk bak skiltholderen.. heldigvis kommer ikke det til å syntes..

 

IMG_0158.jpg

 

IMG_0157.jpg

 

 

Over til noe mer positivt..

Monterte dørlistene mine. Trodde det ble jallakebab, men det ble faktisk veldig pent!

 

FØR:

IMG_0160.jpg

 

ETTER:

IMG_0162.jpg

 

 

 

 

Bonusbilde: Vegard er flink til å kjøre truck! Bare se!

IMG_0159.jpg

 

Har også kjøpt APKer, lakket dem svart.. skal spikre litt på kassen min snart!

Endret av veegard

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg ut batteriet for å finne igjen en skrue jeg rotet vekk nedi der.. Fikk meg en liten overraskelse der.

Batteriet har tydeligvis kokt over, og det har rent syre ned på batteriplaten, og på karosseriet.

Batterisyre er temmelig etsende, så det var bra rustent nedi der. Skrudde utav batteriplaten, pusset litt med 120-sandpapir, grunnet med rust-killer og tok litt blå biltema-hobbylakk på det.

Så får jeg se i kveld om det blir pent etter et par strøk!

 

Håper på at nye lyktene og alarmen kommer snart! :)

Sitter enda på gjærdet mtp rs4-grill, tror det blir dempematter til bilen i første omgang.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breaking news! Hjulkapslene er av, for første gang på mange år!

 

Skulle ta på noen nye ventilhetter, og så bak bare på gøy.. men det vakke så gøy å se bak likevel! For der så det faen ikke ut.

Jeg er ingen mekaniker, men dette er ikke bra, er det?

 

IMG_0170.jpg

 

IMG_0165.jpg

 

IMG_0174.jpg

 

Sånn ser det ut på alle bremsene.. Bytte skiver og klosser på samtlige da, i guess?

Hvordan er det med kalippere, hvordan vet jeg om de bør byttes? Den var akkurat EU-ok, da burde vel kanskje kalipperne funke ok..

 

Noen som har formaninger om hvilken type skiver og klosser jeg bør kjøpe?

Jeg tenkte egentlig å kjøre biltemas standardskiver jeg.. Ikke noe spes fancy, men jeg har bare et tonn bil og en 1.6l motor.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det så ikke så jevnt og fint ut da.. Men de bildene der er tatt med en iphone gjennom stålfelgen (ja, knappenålshodelinsen kom til nytte at last!!), det så litt småkjipt ut. Og bremseeffekten min er liksom ikke helt på topp med denne bilen her. Det taler jo forskjermsbildene mine om.. :p

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår