Gå til innhold

Mekke/føstebil

Ranger emnet


divad

Anbefalte innlegg

divad: Gi en lyd, så kan du få se på Senatoren. Se om du kan være interessert iallefall. Skal ikke prøve å tvinge den på deg om du ikke vil ha den :p

 

240 med V8 kan bli vanskelig, da det ikke går ann å få skrevet opp tillatt forakselvekt i vognkortet lengre. Og jeg vil tro en Chevrolet SB veier mer enn en B23 eller hva de stakkars 4erene heter :p

 

Ja kan nok bli vanskelig.. :S Men må bare sei ifrå en gang du ska ud me Senatoren, så kan me se om eg for tatt en titt..;) Kan avtale gjennom pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hallo,,:)

Har nå fått tak i 25 tusen cirka! Da er det bare å begynne letingen etter en bil nå:) Ei liten stund var jeg veldig gira på å få i gang en Volvo 240, og senere hive nedi en V8er. Men så en på forumet som skrev at Volvo hadde fjerna godkjenningspapira, så da er vel det umulig. Noen som kan bekrefte dette? Hvordan er det med andre motorer da? Går det an å få det godkjent med f.eks en 6er med turbo?

 

Har meeget lyst på en versting-240:D

 

de har fjærna papirene ja, men det er absolutt ikke umulig. kjenner flere som i disse dager driver å bygger 240 etter at de har fått godkjent søknad om V8. du får godkjent det meste av motor i 240 så lenge de ikke overstiger 220hk og XXX Nm. om du vil ha mer effekt så er det jo bare å ta det etter godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har fjærna papirene ja, men det er absolutt ikke umulig. kjenner flere som i disse dager driver å bygger 240 etter at de har fått godkjent søknad om V8. du får godkjent det meste av motor i 240 så lenge de ikke overstiger 220hk og XXX Nm. om du vil ha mer effekt så er det jo bare å ta det etter godkjenning.

 

Frister helt sykt å prøve, men trenger nok endel erfaringer til et slikt prosjekt..:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erfaringer får du bare ved å prøve ;) det finnes jo også utrolig mye om dette emnet både her og på volvoforumet.

 

Hehe ja, sant det. Men sku hatt en litt eldre nerd med meg som kunne rettlede meg og lære meg stuffet.. Men ja, hadde vært MORO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mulig jeg henter en Volvo 240 87'modell, eldre herre som har kjør og ganske strøken for rundt 20 lapper. Koksgrå med manuell og B23 motor;) 290 km på telleren.. Lite rust, bare litt i kanaler. Skal få et familiemedlem som bor i området til å stikke opp en tur for å kikke på den, og er den i like god stand som på bilder, så kommer jeg og henter den. Bra kjøp?

 

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at om det er litt rust i kanalene kan dette balle fort på seg til innerkanaler, hjulbuer og hjulhus osv, gulv... men slik er det med alle gamle biler...

 

Volvo er egentelig ganske greie biler, finnes masse av dem, råenkle å skru på, helt greie å kjøre, trekker i riktig ende, forholdsvis enkle å turbokonvertere om man går med den tanken, tekker i riktig ende, mange av stasjonsvognene kom med bakaksel med diff brems. trekker i riktig ende...

 

Husket jeg forresten å si st de trekker i riktig ende???

 

Har hatt masse biler oppigjennom, og må vel si at Volvoen var en av de jeg syntes var enklest å skru på, og som kosta meg minst de årene jeg hadde den, til tross for en skikkelig kollisjon... deretter et par gamle siarraer...

 

Ser forøvrig at du spør om hva for verktøy som kan være en fordel å ha... og tenkte jeg kunne komme med et lite tips...

 

Biltema har helt greitt verktøy, da det med 10 års garanti...

 

Verktøyet du trenger sånn helt grunnleggende vil jeg påstå at er:

 

2 fastnøkkelsett 8-19mm

pipesett 1/2"

pipesett 1/4"

unbrakosett

Torxsett

hammer og gummiklubbe

et sett med skrutrekkere

avbitertang

vannpumpetang

nebbtang

1 m stålrør

 

 

og skal du ha volvo må du ha ei 27mm langpipe om du skal ha av rattet

 

Uansett hva slags bil du velger, så lykke til... en bil i den prisklassen finner man neppe noen strøken bil, men det var jo ikke poenget heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at om det er litt rust i kanalene kan dette balle fort på seg til innerkanaler, hjulbuer og hjulhus osv, gulv... men slik er det med alle gamle biler...

 

Volvo er egentelig ganske greie biler, finnes masse av dem, råenkle å skru på, helt greie å kjøre, trekker i riktig ende, forholdsvis enkle å turbokonvertere om man går med den tanken, tekker i riktig ende, mange av stasjonsvognene kom med bakaksel med diff brems. trekker i riktig ende...

 

Husket jeg forresten å si st de trekker i riktig ende???

 

Har hatt masse biler oppigjennom, og må vel si at Volvoen var en av de jeg syntes var enklest å skru på, og som kosta meg minst de årene jeg hadde den, til tross for en skikkelig kollisjon... deretter et par gamle siarraer...

 

Ser forøvrig at du spør om hva for verktøy som kan være en fordel å ha... og tenkte jeg kunne komme med et lite tips...

 

Biltema har helt greitt verktøy, da det med 10 års garanti...

 

Verktøyet du trenger sånn helt grunnleggende vil jeg påstå at er:

 

2 fastnøkkelsett 8-19mm

pipesett 1/2"

pipesett 1/4"

unbrakosett

Torxsett

hammer og gummiklubbe

et sett med skrutrekkere

avbitertang

vannpumpetang

nebbtang

1 m stålrør

 

 

og skal du ha volvo må du ha ei 27mm langpipe om du skal ha av rattet

 

Uansett hva slags bil du velger, så lykke til... en bil i den prisklassen finner man neppe noen strøken bil, men det var jo ikke poenget heller...

 

Takk for svar.. Riktig ende er VIKTIG på førstebilen. Motoren er en 2,3 med 116 hester.. Usikker på om det er forgasser eller innsprøytning.. Er en 1987 modell, hva er mest sannsynlig? Hva er lettest og skru på?

 

Ang. verktøy har jeg det biltema-settet, og det er jo veldig greit;) Takker for andre forslag til verktøy.. Ser fram til å få brukt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at den motoren heter B230K og er en høykomprimert forgassermotor som ikke egner seg videre til turbo... med fullelektronisk tenning...

 

men som en førstebil vil jeg ikke påstå at det er noe dårlig valg...

 

billig fix som gjør denne bilen ganske så pen er å få fatt i hvite blinklys forran, sideblinklysa i bakkant av skjermene har de hos biltema til 170 kr stk (fra volvo 850)

 

plukke av alle kromlister, grill og deksler over lyktene og lakkere dette svart silkematt.... bare slip GODT først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det slik.... sierraen er mer behagelig å kjøre og billigere i drift, men volvo er mye mer holdbart... men når du kommer til punktet når du blir 18, og tar lappen er det mye annet som tar penga, så en bil som er rimelig i drift, og ikke koster skjorta å forsikre ville jeg iallefall gå for..

 

Når det gjelder DOHC motorener den veldig momentsterk, men den har så langt jeg vet en svakhet i registeret, og det er at det er en kjedestrammer det som fungerer på oljetrykk, og stålkjede på nylondrev... og kammer kjedet over slår disse motorene sammen... og man snakker om en DYR reparasjon... I forhold til 240 motoren i en 240 går forden bedre, det er jo tross alt en bil som veier endel mindre...

 

Jeg tror at som en sierra prosjektbil ville jeg fått tak i en bil med 2 liter av et eller annet slag, og satt inn en 2 liter zetec fra mondeo... tror det kunne blitt en rimelig og artig kombinasjon... disse motorene er så vidt jeg vet originale på 135 hk og relativt enkle og rimelige å trimme... Burde heller ikke være noen stort problem å få godkjent en sierra med hos biltilsynet med om man bryr seg om slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det slik.... sierraen er mer behagelig å kjøre, men volvo er mye mer holdbart... men når du kommer til punktet når du blir 18, og tar lappen er det mye annet som tar penga, så en bil som errimelig i drift, og ikke koster skjorta å forsikre ville jeg iallefall gå for..

 

Når det gjelder DOHC motorener den veldig momentsterk, men den har så langt jeg vet en svakhet i registeret, og det er at det er en kjedestrammer det som fungerer på oljetrykk, og stålkjede på nylondrev... og kammer kjedet over slår disse motorene sammen... og man snakker om en DYR reparasjon... I forhold til 240 motoren i en 240 går forden bedre, det er jo tross alt en bil som veier endel mindre...

 

Jeg tror at som en sierra prosjektbil ville jeg fått tak i en bil med 2 liter av et eller annet slag, og satt inn en 2 liter zetec fra mondeo... tror det kunne blitt en rimelig og artig kombinasjon... disse motorene er så vidt jeg vet originale på 135 hk og relativt enkle og rimelige å trimme... Burde heller ikke være noen stort problem å få godkjent en sierra med hos biltilsynet med om man bryr seg om slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det slik.... sierraen er mer behagelig å kjøre, men volvo er mye mer holdbart... men når du kommer til punktet når du blir 18, og tar lappen er det mye annet som tar penga, så en bil som errimelig i drift, og ikke koster skjorta å forsikre ville jeg iallefall gå for..

 

Når det gjelder DOHC motorener den veldig momentsterk, men den har så langt jeg vet en svakhet i registeret, og det er at det er en kjedestrammer det som fungerer på oljetrykk, og stålkjede på nylondrev... og kammer kjedet over slår disse motorene sammen... og man snakker om en DYR reparasjon... I forhold til 240 motoren i en 240 går forden bedre, det er jo tross alt en bil som veier endel mindre...

 

Jeg tror at som en sierra prosjektbil ville jeg fått tak i en bil med 2 liter av et eller annet slag, og satt inn en 2 liter zetec fra mondeo... tror det kunne blitt en rimelig og artig kombinasjon... disse motorene er så vidt jeg vet originale på 135 hk og relativt enkle og rimelige å trimme... Burde heller ikke være noen stort problem å få godkjent en sierra med hos biltilsynet med om man bryr seg om slikt...

 

Der skal jeg si meg HELT enig..

Burtonpower i England har også HAUGER med trimdeler til zetec..

Mener det var snakk om at de 2 første årsmodellene av mondeo kun hadde 136hk på papiret, men ved målinger kunne den yte oppimot 160hk... Det er til og med lagd gasserinnsug til zetec motorene... Helrå motorer, faktisk!

 

Jeg ville også anbefalt 2.0iS. Gode motorer, er noe dauere i bunn enn DOHC motorene, men kan gå ganske så godt med litt trim!

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. Sierra frister jo mer enn en 240, for å si det sånn .. Men ja, for se hva det blir til...

 

Rolfi: den senatoren, er den ennå til salgs? kunne jo kanskje vært interessant..

 

Ja den står nå her. Jeg bruker den ikke...

Gi en lyd på 95931835, så kan vi finne ut en tid det passer at du kan se på den :)

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår