Gå til innhold

? kobling av flere subwoofere...

Ranger emnet

XETH-G

Anbefalte innlegg

Har en kasse med 2*10" subwoofere på 800W,

2 kasser med 8" subwoofere på 600W hver av dem,

og en subwoofer på 600W, med en forsterker med på 600W...

-må jeg ha et eget batteri bak i bilen?

- hvor stor sikring bør jeg ha?

-tverrsnitt på kabel?

- trenger flere forsterkere regner jeg med, men det skal jeg årne med....

--- SPØRSMÅLET mitt er: hvordan skal jeg koble alt dette sammen?

hvis noen hadde giddet å svare på dette evt. sendt med en tegning, hadde jeg blitt veldig glad! =)

er veldig ny på dette området... =S

mvh. Xeth =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt mye forskjellig sub ja, og det pleier ikke å funke spes bra, pgs utfasing osv. Det kan faktisk hende du får mere bass med bare de to 10" enn med alle sammen ;)

Hvilket fabrikat er det på de forskjellige elementene?? Du må nok ut med alt du vet om elementene, for at vi skal kunne hjelpe deg med måter å koble på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt mye forskjellig sub ja, og det pleier ikke å funke spes bra, pgs utfasing osv. Det kan faktisk hende du får mere bass med bare de to 10" enn med alle sammen ;)

Hvilket fabrikat er det på de forskjellige elementene?? Du må nok ut med alt du vet om elementene, for at vi skal kunne hjelpe deg med måter å koble på...

njesh, vant en del subwoofere på nettauksjon, fikk alt for 1500,- inkludert frakt...

synes det var et kupp jeg:P men det blir kansje litt mye ja? :S :P

Fence Audio 2 x 10 boombox - for deg som vil ha dyp høy bass i bilen

Med denne boomboxen får du fram de dypeste frekvensene i musikken.

Denne doble 10” boomboxen fra Fence Audio får det til å rocke skikkelig i bilen din! Den er lett å plassere og er elegant utformet med nålefilt rundt kabinettet. I tillegg ser den så tøff ut at gutta måper selv før du setter på musikken! Et krigersk utseende og en massiv lydgjengivelse.

Noe av det vesentligste med subwoofere til bil, på lik linje med basser til proff-bruk, er ”voice coilens” evne til å tåle varme. I denne nye serien med boomboxer fra Fence Audio er det benyttet hele 4 lag med kopper utenpå en 2” kjerne av aluminium. Selve ”motoren” i elementene er dermed nærmest overdimensjonert for bruken. Elementene henger i et gummioppheng mot kassa, og gir et profesjonelt preg. På sidene av kabinettet er det to håndtak som vender innover. På baksiden av kabinettet er det plassert to terminaler, slik at det er enkelt å tilkople to forsterkere.

Maks effekten er på hele 600W. Følsomheten er på 90dB.

Hva er voice coil?

Den runde sylinderen som går frem og tilbake inne i magneten og som får selve høyttaler membranen til å gå ut og inn.

Tips:

Enkelte mener at det spiller bedre ved å sage ut en bassport i kabinettet. Bruk i så fall en 80mm hullsag og plasser hullet mellom terminalene på baksiden av kabinettet. Eventuelt kan du lage to hull på 40mm og eksperimentere med lengden på bassportene (bruk gjerne kjernen på en dorull, forsterket rundt kantene).

Les mer om Fence Audio på http://www.fenceaudio.no.

Produktinfo:

10"x2 SUBWOOFER

40 OZ MAGNET

MAX POWER:600W

IMPEDANCE: 4 OHM

PAPER CONE FOAM EDGE

4-LAYERS VOICE COIL(AL): 2"

FREQ. RESP.: 35-300HZ

SPL: 90dB/W/M

FenceAudio10t270808.jpg

har 2 stk av denne:

Sort teppebelagt Boom Box fra Vampire Audio for max trøkk i bilen

Dette er en kraftig Subwoofer Boom Box med max power på hele 600 W. Den er10 tommer med en kraftig 30 oz magnet. Målene på den er 370 x 355 x 386 mm. Denne subwoofer har et meget spesielt og stilig design som du vil se av bildene under.

Frekvensresponsen er 30 til 20000 Hz.

Dersom du vil kose deg med perfekt lyd i bilen så er en slik subwoofer en god investering. Du får fram de dypeste frekvensene på en mye bedre måte, den spiller rett og slett frekvenser som vanlige høyttalere ikke klarer å gjengi. Du vil også føle at motorlyd og dekkstøy blir lavere når du har en subwoofer som spiller lyd i disse lydfrekvenser. Resultatet er at du kan spille musikk med lavere lydnivå uten å bli forstyrret av lydene bilen lager.

Maks effekt 600W

Frekvensrespons 30-20000Hz

Impedanse 4 Ohm

Følsomhet 90dB

Teppebelagt

10", 30 Oz magnet

Størrelse 370 X 355 X 386 mm

998091.jpg

1stk av denne:

Kraftig subwoofer for innbygging

Dette er en kraftig Subwoofer med max power på hele 600 W. Den er stor, målene er 26,6 cm diameter x 14 cm dybde. Dvs den er 10 tommer og har en kraftig 30 oz magnet. Den har et tøft design for biler, den er som bildene viser formet som et dekk på felg

Frekvensresponsen er 30 til 20000 Hz.

Maks effekt 600W

Chrome ramme

Frekvensrespons 30-25000Hz

Følsomhet 90dB

Impedanse 4 Ohm

998138.jpg

1stk av denne:

Inno Combo 2 CH Amplifier 560w / 600w + Subwoofer 120w - En to kanals forsterkerpakke designet for bruk i biler med bilstereo og reservehjul i bagasjerom.

Dette er en utrolig tøff to kanals forsterkerpakke. Den er spesielt designet for bruk i biler med bilstereo og reservehjul i bagasjerommet, og det helt geniale er at subwooferen plasseres i hulrommet til reservehjulet. Selvsagt kan du bygge inn subwooferen i andre mulige rom i bilen også, det kan bli meget elegant med bare toppen synlig.

Med denne forsterkeren vil du få et teknologisk perfeksjonert og innovativt produkt som vil gi deg mange år med gode musikkopplevelser. Produsenten har lagt spesiell vekt på utførelsen av både koplingsteknikken og produktet slik at du som forbruker skal ha kompromissløs glede av det i mange år.

Denne forsterkerpakken er et resultat av mange års erfaring blant produsentens ingeniører, profesjonelle tidsskriftredaktører og ikke minst bilstereoforhandlere som det har kommet mange gode innspill fra.

Veil pris for denne er kr 1990,-

Litt om riktig bruk og installasjon

Forsterkeren er kun ment for bruk i biler med et 12 V elektrisk system, og det er ikke nødvendig å endre kretsen til den orginale høyttaleren. Forsterkeren henter lydsignalene fra OEM-radioen og leder dem forsterket til bilens høyttalere og subwooferen.

Installasjon

Når du installerer forsterkeren så må du sørge for at den er godt ventilert. Forsterkeren må ikke tildekkes eller installeres i nærheten av andre ting som avgir varme eller utsettes for direkte sollys. En slik kraftig forsterker kan naturligvis bli svært varm (opptil 80°C), og det er derfor viktig å installere den i avstand fra varmefølsomme bildeler(spesielt plast og elektroniske komponenter). Av sikkerhetsmessige grunner må forsterkeren festes godt i bilen.

Panel, kontroller og tilkoplinger.

Indikator for lavt batteri: Gul

Indikator for høy temperatur: Rød

Indikator for at radioen er på: Grønn

Systemplugg for strøm, høyttalerinngang og utgang.

Fjerninngang for tilkopling av forsterkerpakken

Nivåkontroll for subwooferen.

Modusbryter.

Tekniske data

Nettspenning: 10,4 - 14,4 V DC

Strømkapasitet: 15 A

Musikkeffekt: 2 x 85 W @ 4 Ohm, 1 x 120 W @ 4 Ohm

Høyttalerimpedans: Min. 4 Ohm

THD + N: <0,01%

SNR:>96dB

Maks omgivelsestemperatur: 45°C

Blindstrøm: 0,75 A

Frekvensrespons: 20-20 KHz

Inngangsfølsomhet: 4-8V

Subwoofereffekt: 120 W

Mål(L x B x H): 220 mm x 154 mm x 45 mm

M-1302-SILVER.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batteri bak hjelper! men hva faen skal du me alle de subbene? holder lenge med de 10 tommerene. er ikke sånn at dess flere subber du har,dess bedre blir bassen skjønner du..

ok, er helt fersk på dette området... :S :P

så det kan bli litt mye med alt ja.. :S

vil bare ha mest mulig bass i bilen... elsker bass... :P

har du noen forslag til hvilket batteri jeg skal kjøpe?

skal jeg koble det opp imot det andre batteriet? slik at det blir ladet av dynamo det også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha!!! da fikk jeg en god latter i dag også....

du har ikke vunnet noe.... du har betalt 1500,- for det.

dette er vel kun et kupp visst du samler på søppel...

du vil ha mest mulig bass sier du.... da har du gått på en KJEMPE smell da du kjøpte dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha!!! da fikk jeg en god latter i dag også....

du har ikke vunnet noe.... du har betalt 1500,- for det.

dette er vel kun et kupp visst du samler på søppel...

du vil ha mest mulig bass sier du.... da har du gått på en KJEMPE smell da du kjøpte dette!!!

det va jo litt sært da... :S :P

jaja:P har kjøpt meg en pioneer 2*12 kasse på 3000W. 1000W rms... med forsterker, 1200W til en verdi av 6000,-

tenkte jeg skulle montere alt i kupeen på bilen, en kompis skal hjelpe meg med å ordne pleksiglass osv,..

men da er det vell bare å kaste driten og bare bruke pioneerèn da?

men blir det så bra bass av bare disse 2 12" da?... :S :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis jeg skal ha 2 forsterkere en gang da... skal jeg ta strømmen fra batteriet og laske dem over forsterkerne eller?

også går det 1stk remote kabel fra cd spiller, denne regner jeg med er for å slå av anlegget samtidig som spilleren... ?

skal jeg laske den også? altså, trekke fra spiller, videe til forsterker og til forsterker fra forsterker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider