Gå til innhold

Erfaringer motorbytte astra g ?

Ranger emnet

Nod

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har en astra bertone 2000 modell med x18xe1 motoren. Begynner å bli rimelig klar for litt mere hester, så er litt nyskjerrig på om det er noen her som har bytta motor på denne..

Tenkte litt på en c20xe. Ganske fresk original og fin og trimme videre. Kan man få godkjennt noe sånt på BT? Tenker på avgasskrav osv. Må bremser oppgraderes ?

Man får jo astra g med 2.2i motoren, hvordan er denne å skremme opp litt tro ?

Kom med erfaringer og synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare synspunkter, men du ba jo om det også ;o)

JEG tror at c20xe er feil vei å gå, ettersom dette har begynt å bli temmelig daterte motorer nå, både på den ene og den andre måten. Jada, de er friske, og de vil ikke koste deg allverden i innkjøp om man sammenlikner med nyere motorer, men jeg tror du skal være heldig om du får tak i en som har gått under 200tkm, og enda heldigere dersom du får tak i en som ikke er herjet med. Kjennere vet hva disse motorene er gode for, og bruker de selvfølgelig deretter. Dessuten, har de gått så langt, er de nok såpass slitne at de kanskje ikke yter noe særlig bedre enn den du har fra før uansett.

Derfor tror JEG at en atskillig nyere motor er veien å gå. Du nevner 2.2, ikke dumt valg i det heletatt. I tillegg til den, så har du også den turbokonverterte 2.2`n som sitter i Speedster Turbo. Utenom disse, så har du jo motorene fra Turbo Bertone, Z20XE. Kan hende sistnevnte er det beste alternativet, det vil koste litt, men du verden som det vil gå =)

Mvh A.K

Endret av A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studert det så veldig nøye, bare lest om en belgier som har brukt dette i bilen sin + at jeg har jo sikla på det selv når jeg var på Essen messa. I settet så er det i hvertfall innsug, filterboks, turbo, manifold, kammer, chip + noe innmat tror jeg. Mener at den belgiske astraen hadde klart å komme opp i litt over 200hk. Det burde sparke godt nok. Pris mener jeg ligger på litt over 50K, men det går jo an å sende en mail til Protrim og spørre

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med sysnpunkter :)

Skjønner godt hva du mener med at det er en gammel motor, samt at avgasskravene har blitt endel strengere.

Når det gjelder 2.2i så er det sikkert ikke noe stress med avgasskrava og evt bremser jeg må bytte er nok lett å få tak i.

Veit ikke hvordan denne motoren er å trimme. Dette hadde nok blitt det billigste alternativet.

Z20let hadde ikke gjort noe det heller, men den er sikkert ikke billig. Pluss at jeg må bygge om mere.

ALJ_GSi:

Når det gjelder Dbilas kit'et så får jeg rett over 200 hk og det koster vel ca 60 lapper minnes jeg. Synes det er litt mye å koste på denne kjipe motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med sysnpunkter :)

Skjønner godt hva du mener med at det er en gammel motor, samt at avgasskravene har blitt endel strengere.

Når det gjelder 2.2i så er det sikkert ikke noe stress med avgasskrava og evt bremser jeg må bytte er nok lett å få tak i.

Veit ikke hvordan denne motoren er å trimme. Dette hadde nok blitt det billigste alternativet.

Z20let hadde ikke gjort noe det heller, men den er sikkert ikke billig. Pluss at jeg må bygge om mere.

ALJ_GSi:

Når det gjelder Dbilas kit'et så får jeg rett over 200 hk og det koster vel ca 60 lapper minnes jeg. Synes det er litt mye å koste på denne kjipe motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider