Gå til innhold

Ny sub og 5-kanals forsterker. Anbefalinger?

Ranger emnet

morty89

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå kjøpt meg nye 6,5 fronthøyttalere(VDO - HSP1721), 6*9bakhøyttalere (VDO - HSP6931) og ny headunit (Panasonic CQ-RX400W) til min Toyota Carina E Sli 1996-modell.

Tenkte å kjøpe en ny sub og en 5-kanals forsterker til rundt 3000, maks 3500. Hadde vært fint om det var bassremote til subben også.

Noen her som har en anbefaling til hva jeg burde kjøpe? Evt tips og moduleringer? Vil ha en sub med litt trøkk i. Tenker at det blir en Bassreflex-kasse og den skal stå i bagasjerommet.

Når det gjelder hvilken musikk jeg hører på er det stort sett det meste. Takk for svar!:pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er bra, men 200watt er ikke allverden til å drive sub, så da bør du finne en sub med høy følsomhet...

Denne feks: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_150_152&products_id=440

Eller denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4533&katid=28&mid=m436&id=&vn=736

Eller denne: http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=42&cat2=144&id=1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er bra, men 200watt er ikke allverden til å drive sub, så da bør du finne en sub med høy følsomhet...

320w RMS i 2ohm.

Jeg har denne forsterkeren sjøl, og den leverer sakene ihvertfall! :D Ser at veil.prisen på den har gått opp også! ...til 5.495,-!!!

http://www.autohifi.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=205

Denne vil det derfor lønne seg å kjøpe før tilbudet ugår ;)

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320w RMS i 2ohm.

Jeg har denne forsterkeren sjøl, og den leverer sakene ihvertfall! :D Ser at veil.prisen på den har gått opp også! ...til 5.495,-!!!

http://www.autohifi.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=205

Denne vil det derfor lønne seg å kjøpe før tilbudet ugår ;)

320watt i 2ohm ja, men "bare" 200watt i 4ohm...

Så hvis han bare skal ha en sub, og den har 4ohms spole, så.... ;)

Det blir selvfølgelig bedre hvis han finner en sub med 2x4ohm spoler, som samtidig har høy følsomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alt klart:) gikk for den H/K forsterkeren og en TS-W307D2;) det som gjenstår er å koble alle kabler til forsterkeren. Lurer på hvor stor kabelen fra subwoofer til forsterkeren bør være forresten? Har en høytalerkabel med slike specs(Høyttalerkabel: 4 x 2 mm, utv. Ø: 2 x 5 mm lengde: 5 m.) Holder den til subben?

PS: Det er den som følger med i "High end Kabelkittet" fra biltema til 499,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo igrunn driti deg ut, for nå må du kjøre i 4ohm, du skulle hatt TS-W307D4 suben du, hvis du ikke har kjøpt 2stk av den suben da ;)

Du har heller ikke kjøpt et element med høy følsomhet, så du vil trenge mere forsterkerkraft for å spille like høyt.... Så jeg ser ikke helt grunnen til hvorfor du spurte om råd her, når du gjør stikk motsatt av hva du blir fortalt. Det var en grunn til at pioneer ikke ble anbefalt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte infinitysubben først, men leddet terminalene stod på knakk, så jeg gikk inn og fikk ny. Han hadde ikke flere, så han ga meg den pioneersubben isteden og mente at den var vel så bra og kanskje bedre i forhold til pris. Skjønner ikke helt hva du mente med at jeg "må" spille i 4 ohm, subben kan kobles både i 2 og 4.. Og jeg hadde tenkt å koble i 4 ohm uansett... Holder den kabelen som jeg spurte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikkje koble subben i 2 og 4 ohm. Du kan koble den i 1 eller 4 ohm. Eg rekner med at forsterkeren ikkje er stabil i 1 ohm. Da må du koble den i 4 ohm. Da kan du få ut 200w av forsterkeren. Hadde du valgt ein sub med doble spoler på 4 ohm, kunne du koble den i 2 eller 8 ohm. Da kunne du valgt 2 ohm og fått 320w til suben. Høgtalerledningen er sikkert grei. Eg rekner med at du skal ha den ein del kortere enn 5 meter!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå er alt ferdig koblet, og det er kjempelyd i alle høyttalere utenom subben, får ikke NOE lyd ut fra den... sjekket alle innstillinger på forsterkeren, er ingen on/off switch på spilleren.. remotekontrollen til bassen er på fullt, og jeg har høyttalerne på fullt. Men ingen lyd uansett fra subben.. Hva kan være galt? Skal ut å mekke nå, så hadde vært supert med raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå er alt ferdig koblet, og det er kjempelyd i alle høyttalere utenom subben, får ikke NOE lyd ut fra den... sjekket alle innstillinger på forsterkeren, er ingen on/off switch på spilleren.. remotekontrollen til bassen er på fullt, og jeg har høyttalerne på fullt. Men ingen lyd uansett fra subben.. Hva kan være galt? Skal ut å mekke nå, så hadde vært supert med raskt svar.

Har du signalkabel til subinngangen på forsterkeren da?

Remotekontrollen som du kaller det, skal ikke stå på fullt, med mindre du har veldig lavt signal fra spilleren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider