Gå til innhold

Body mount bushings/karosseriforinger, stive opp konstruksjonen

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei igjen,

 

jeg har allerede vært gjennom en liten oppgradering med bytte til polyforinger i forstillingen, stivere fjærer m 1" senking og gode dempere. Det var en milevis forbedring i forhold til de gamle (og forholdsvis slitte) gummiforingene og slappe dempere/fjører.

 

MEN, det kan ikke fikse problemet med at geometrien på A-bodyene er elendig i utgangspunktet. Forstillinga har positiv camber gain så det holder samt en god del bumpsteer. Grovere stabstag kamuflerer egentlig bare problemene ved å hindre fjører og dempere i å gjøre jobben sin og dermed minimere camber gain. Dermed får man følelsen av en stiv og raceaktig bil som i virkeligheten ikke klarer å ta av for alle ugjevnhetene i veien som spesielt vi nordmenn har blitt så velsignet med :)

 

Siden jeg har planer om å kjøre bilen min hardt på bane måtte jeg fikse dette samt prøve å stive opp konstruksjonen så mye som mulig. I følge kilder fungerer karroseriet, i hvert fall på hardtop modellen, som den viktigste avstiveren, men jeg skal også bokse ramma. Jeg tror det er svært viktig at koblingen mellom karroseri og ramme er så stiv som mulig. Siden jeg har en forstilling som er bortimot optimal med delrin foringer som ikke binder slik som polyforingene har en tendens til å gjøre satser jeg på at dette vil "gjøre godt igjen" en del av forverringen i komfort som oppstivingen vil gjøre. Det kommer jo tross alt først til å være en gatebil :)

 

Får vel legge opp litt bilder etter hvert også... Ny tråd kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har byttet alt i forstillinga til polyuretan foringer på min C1500 pickup. progresive fjøringer og beste mulige støtdempere samt senket. Kan ikke si at kjøreopplevelsen ble noe bedre direkte. Senking er nokk det eneste som har noe alvorligt å si. Kjøp gummiforinger, mye bedre kjøreopplevelse, hvis du ikke bygger for bane, kanskje har det nåe å si der...........?.

 

Karossereiforinger? GUMMI!

 

Problemet kan ganske enkelt være at polyforingen binder mot metallet i foringene og da får ikke fjører/dempere gjort jobben sin. Men du har at poeng i at senking ofte har svært mye å si... Nå kjenner jeg heller ikke til forstilling/bakstilling i C1500 så jeg uttaler meg på antakelsesbasis her :)

 

Poly er nok optimalt for dragracing sånn sett der man vil ha maks stivhet i bakakselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at ramma flexer en del foran torpdo merker man når man setter på tannstagstyring i følge en kilde jeg regner som sikker. Det kløp visstnok ved hard bremsing slik at rattet stod bom stille ved disse tilfellene. Det kan riktignok være at noe var feilmontert, men disse gutta skrur amcar som jobb og vet hva de driver med.

 

høres jo ikke ut som de vet hva de driver med om rattet låser seg ved har oppbremsing...

 

Tips oss hvem det er så vi slipper å la disse klø på bilene våre :D

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres jo ikke ut som de vet hva de driver med om rattet låser seg ved har oppbremsing...

 

Tips oss hvem det er så vi slipper å la disse klø på bilene våre :D

 

Det var vel første gang de prøvde ut et tannstag kit på en A-body, alt var montert korrekt, men de fikk problemer med dette pga. at ramma var for myk og flekset ved hard kjøring slik at rattstammen kløp mot koblingen til tannstaget. Jeg har aldri tatt i et slikt tannstagkit selv så jeg vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er helt plane fester mellom ramme og karrosseri kan du bruke HOCKEYPUCKER. Borr hull sett inn et rør så du ikke skrur de flate. Har dette på min F150. Funker !!!!!! De kan slipes sages borres og What ever.

 

Interessant tips, hadde jeg aldri tenkt på. Hva er egentlig disse hockeypuckene laget av? Er det fare for at de sprekker eller tåler det store belastninger (vil jo tro det)? Hvor lenge har du hatt dem på bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nylon da i såfall, pom`en sprekker mye lettere.

 

Evt. Oilon, som er nylon med olje i. Gjennkjennes lett med sin Kawa grønne farge :)'

 

Ang hockey pucker så tror jeg det bare er gummi ytterst, og noe hardere inni.

 

Men har tatt feil før....

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld ikke bruk hockerypucker... Det er en form for plasmateriale, og de sprekker etter et år eller 2... :(

 

Skal du skaffe deg alu-foringer, må du velge syrefast aluminium. Disse irrer ikke, vil du være HELT sikker på at de ikke skal irre kan du også eloksere dem.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nylon da i såfall, pom`en sprekker mye lettere.

 

Evt. Oilon, som er nylon med olje i. Gjennkjennes lett med sin Kawa grønne farge :)'

 

Ang hockey pucker så tror jeg det bare er gummi ytterst, og noe hardere inni.

 

Men har tatt feil før....

 

Sjekka med wikipedia og pucker er laget av vulkanisert gummi, spørs om det er så holdbart med konstant trykk mot dem. Nylon virker ganske suverent spør du meg, hardere enn polyurethane og også mer holdbart. Jeg har betilt noen nylon-mot-stål foringer til øvre bærearmsfeste på bakakselen, er litt spent på hvor bra de fungerer, men i følge diverse forumer har folk veldig gode erfaringer med dem.

 

Oilon virker jo genialt til foringer i så måte :)

 

Hvor får dere tak i nylon / oilon staver for bruk til å dreie med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylon eller POM kan du bruke. har fått dreid mine av Nylonstaver

 

Jeg har fremdeles ikke fått svar på dimensjonene jeg skal dreie krosseriforingene til... Siden du allerede har gjort dette på din bil kanskje du vet?

 

Vurderer å lage dem i halv høyde for å få litt senk uten å senke bakkeklaringen, de elendige gummiforingene jeg har der nå er uansett så klyst at de sikkert ikke er mer enn halv høyde og det har gått fint med tanke på klarering til drivverk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår