Gå til innhold

turbo på 2-takter?

Ranger emnet


200sx

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er et interresant tema! Jeg har jo stående en snøscooter som det ikke hadde gjort noe med litt ekstra pulver i... :)

 

Problem1: Hvordan få bensin inn i motoren under ladetrykk?

Med en vanlig forgasser vil man jo blåse bensinen tilbake til tanken straks den lukter det minste ladetrykk. En løsning kan være å hive forgasseren på skroten, og bygge innsprøytning. Da kan man jo bruke vanlige dyser fra en bilmotor, og bare styre det hele med Haltech'en.

 

Problem 2: Tenning

Her lar man også Haltech'en styre showet.

 

Problem 3: Olje

Hvordan få olje inn i motoren? Dysene er vel ikke så glade i å få presset olje igjennom seg?

 

Problem 4: Mapping

Hvem i all verden kan mappe en totaktsmotor med overlading?

 

EDIT: Hva er "lav eksosport"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Dette er et interresant tema! Jeg har jo stående en snøscooter som det ikke hadde gjort noe med litt ekstra pulver i... :)

 

Problem1: Hvordan få bensin inn i motoren under ladetrykk?

Med en vanlig forgasser vil man jo blåse bensinen tilbake til tanken straks den lukter det minste ladetrykk. En løsning kan være å hive forgasseren på skroten, og bygge innsprøytning. Da kan man jo bruke vanlige dyser fra en bilmotor, og bare styre det hele med Haltech'en.

 

Problem 2: Tenning

Her lar man også Haltech'en styre showet.

 

Problem 3: Olje

Hvordan få olje inn i motoren? Dysene er vel ikke så glade i å få presset olje igjennom seg?

 

Problem 4: Mapping

Hvem i all verden kan mappe en totaktsmotor med overlading?

 

EDIT: Hva er "lav eksosport"?

 

Ta en tellefon til gik-turbo vet dem har bygget noen snø scootere om til turbo..

 

Må vel bytte forgassere til trykktette.. få ta i ett bra og tilpasset eksosanlegg med like mye motstand til alle sylindre da 2-takket er veldig følsome motorer og skjerer seg lett, eksta oljetank med pumpe til turboen,

 

da er du vel oppe i en ca 20-30.000.- så kommer forsterking av kjedekasse,variator omgiring med andre vekter og fjerer, da har du 8-10000.- ekstra så det er vel egentlig bere og kjøpe en nyere scooter..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 200sx

hva må gjøres for å montere turbo på en 2-takts motor?

mener det skal være mulig, men reed ventilen vil vel lukke ved overladding, så der må det vel modifiseres. også er det problemet med oljetilførsel da.

 

 

Tror ikke reedventilen kommer til å by på noen problemer.

 

Et spesielt ekspansjonskammer må regnes ut og bygges med hensyn til turbovalg og motorstørrelse osv.

 

Når det kommer til motstand i eksosanlegg, så skal hverken 2- eller 4-taktere ha motstand!!!

Hvis det var nok å ha en viss motstand i eksosanlegget til 2-takteren, så hadde vel ikke anlegget sett ut som en ombygd tuba.

 

tekNetium: Har ikke prøvd, men regner med at dysene ikke har noe imot litt olje. Angående mapping så er kanskje det største problemet å få råd til nok lambdasonder... :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 200sx

hva må gjøres for å montere turbo på en 2-takts motor?

mener det skal være mulig, men reed ventilen vil vel lukke ved overladding, så der må det vel modifiseres. også er det problemet med oljetilførsel da.

 

Du kan for eksempel henge på ett ekstra stempel som komprimerer og overlader luften inn til veiva.. mekanisk drevet selvfølgelig, men da må du også smekke på en sikkerhetsventil som slipper ut overskuddslufta fra veiva f.eks at den åpner på 0,8-1.0 bar :D

 

Jeg vet gamle skipsmotorer (2 takts krysshode) brukte denne teknikken fram til 60-70 tallet.. og da snakker man om motorer med slaglengde på 2m og spyleluft-belter en voksen mann krabbet inn i for å gjøre rein..

 

Spørs hvordan dette ville fungert på en høyhastighetsmotor, men jeg regner med du vil få problemer dersom sylinderen er over 500ccm pga ubalansen.

 

Lykke til iallefall :)

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår