Gå til innhold

Kjøpt meg Volvo 242 Special Saloon Løpsbil!

Ranger emnet


Mr. Bollocks

Anbefalte innlegg

Var i Stavanger i går og henta meg en kjekk liten sak. Leketøyet er en 81mod. Volvo 242 på hvite skilter i klassen Special Saloon.

Den har bl.a. : BMW M6 girkasse, 2 plate clutch, Diff. brems, stoooor turbo og intercooler, 3" rustfritt eksos fra turbo og bak med en bitteliten lyddemper helt bak, fullt veltebur, OMP bøtteseter og 6 punkts belter, Volvo 940 turbomotor ombygd med et gigantisk turbokit fra KRB Trading, Haltec datasprut og tenning, Har fått bekreftet 320 - 350HK, lader for øyeblikket med 1,5bars turbotrykk, HKS dumpventil, 8 x 18 Raceline RL7 med 225/35 WR 18 dekk, fikk også med 4 stk slicks, er usikker på resten.

Bilen er bygget proffesjonelt av Åge Flugre i Kongsberg, og har blitt brukt i Super Saloon på bl.a. Vålerbanen, Rudskogen, og på Nærbøfestivalen.

Alle lisenser for banekjøring ligger i bilen.

Det eneste som gjenstår er å få den EU Godkjent, noe som kan bli litt stress p.g.a. jeg fikk ikke med godkjenningspapirer på noe av det som er montert. Bilen er nå registert som en original 242 DL med 2,1l motor.

Jeg har ikke betalt bilen ennå p.g.a. at jeg må finne ut hvor mye som må gjøres for å få den godkjent, blir det alt for mye så leverer jeg den tilbake. Hvis noen lurte kan jeg kjøpe den for 70000,- i og med at det var en slekting som hadde den. Han mente den var verd 100000,- hvis man fant rette personen.

 

Bilder ligger HER

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr. Bollocks

Det eneste som gjenstår er å få den EU Godkjent, noe som kan bli litt stress p.g.a. jeg fikk ikke med godkjenningspapirer på noe av det som er montert. Bilen er nå registert som en original 242 DL med 2,1l motor.

 

Hehehe. Grom bil, grattis!

Men å regge en 242 med 320-350 hk kan vel være litt tricky..?

Du får ha lykke til ihvertfall! :D

-Mercedes Benz 190E 2.3 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataspruten var visst Electromotive Tec 2, ikke haltec. Er det forresten noen her som har peiling på dette??

Uansett hvis jeg skal slippe å skifte bremser + masse annet må motoren bremses ned til 220HK, men jeg vet ikke om jeg får skrudd den så mye ned. Han som hadde den før sa det kanskje gikk hvis jeg slakket på wastegaten, stilte trykket helt ned og satte en restriktor på innsuget til turboen. Fikle med dataspruten har jeg absolutt ingen peiling på eller utstyr til, noen som har???

Også har jeg ikke papirer på en dritt, skulle fått tak i jaffal til senkesettet. Framme er det høyde- og hardhetsjusterbart senkesett, usikker på merke, kanskje KW eller noe sånt, skal finne ut. Bak er det noen dritkorte Bilstein dempere og senkefjærer.

Speedometeret virker heller ikke, det skal gå på wire, men lurte på om noen visste om speedometeret blir feil hvis jeg kobler wire fra BMW M6 girkasse til Volvo speedometeret

 

Kom med råd!!!:D

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. Bollocks

Dataspruten var visst Electromotive Tec 2, ikke haltec. Er det forresten noen her som har peiling på dette??

Uansett hvis jeg skal slippe å skifte bremser + masse annet må motoren bremses ned til 220HK, men jeg vet ikke om jeg får skrudd den så mye ned. Han som hadde den før sa det kanskje gikk hvis jeg slakket på wastegaten, stilte trykket helt ned og satte en restriktor på innsuget til turboen. Fikle med dataspruten har jeg absolutt ingen peiling på eller utstyr til, noen som har???

Også har jeg ikke papirer på en dritt, skulle fått tak i jaffal til senkesettet. Framme er det høyde- og hardhetsjusterbart senkesett, usikker på merke, kanskje KW eller noe sånt, skal finne ut. Bak er det noen dritkorte Bilstein dempere og senkefjærer.

Speedometeret virker heller ikke, det skal gå på wire, men lurte på om noen visste om speedometeret blir feil hvis jeg kobler wire fra BMW M6 girkasse til Volvo speedometeret

 

Kom med råd!!!:D

 

Hvis et er spesielle ting ang electromotive du lurer på, så kan trolig Larsern her på forumet hjelpe deg litt.. Han har Electromotive selv i sin cosworth!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det separat wastegate eller integrert?

Er det integrert så prøv å få tak i en wastegate aktuator til en Volvo 940 lavtrykk turbo. Da vil du få rundt 0,4 bar ladetrykk.

Hvis du har 350hk ved 1,5 bar vil du ha en teoretisk grunneffekt på 140hk. Teoretisk vil du da få 196hk ved 0,4bar.

Er det separat wastegate må du prøve å få tak i en skikkelig slapp fjær slik at den åpner grytidlig:)

Når du har senket ladetrykket nok tar du å bremser bilen på en NAF test stasjon og får dem til å lage ett skriv hvor det står motorens effekt og dreimoment.

Dette burde gå.

Fet bil forresten!

 

Edit: Norsk speedometer service kan kalibrere speedometeret dit slik at det fungerer med BMW kassa.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår