Gå til innhold

div problemer med bilstereo!!

Ranger emnet


turbokano

Anbefalte innlegg

har da endelig fått kobla opp anlegget mitt,men desverre funka det ikke etter planen.

Største problemet er med subben,en dobbel spola en som er koblet til ei monoblock,først funka det ok,skrudde opp volumet,det dunka,så plutselig kom det noen veldig forstyrrelser,som kom som høye poff/dunk i basselementet,noen som vet hva dette kan være for noe?

så blei det jo seffølgelig dynamostøy på høytalerne med motoren i gang,strøm og signal ligger på hver si side bakover,kjipt..

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

har da endelig fått kobla opp anlegget mitt,men desverre funka det ikke etter planen.

Største problemet er med subben,en dobbel spola en som er koblet til ei monoblock,først funka det ok,skrudde opp volumet,det dunka,så plutselig kom det noen veldig forstyrrelser,som kom som høye poff/dunk i basselementet,noen som vet hva dette kan være for noe?

så blei det jo seffølgelig dynamostøy på høytalerne med motoren i gang,strøm og signal ligger på hver si side bakover,kjipt..

 

Du bør ha så korte jordingsledninger som mulig, og IKKE skru forsterkeren fast i karosseriet.

Prøv å legg en jordingsledning fra spilleren, og rett til chassis.

 

Veldig viktig med GOD kontakt i alle koblingspunkter.

 

Hvor stor forsterker har du? Og hva har du koblet til av subber? (RMS watt, og ohm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en crunch V-1800D monoblock,1200w rms i 1 ohm til å drive en dobbelspola Power acoustick sub på 700w RMS,denne er kobla i 1 ohm til forsterkeren. har i tillegg en Magnat 4 kanaler til å drive høytalere med.den er på 4x70 RMS. Tror det må være i jordingsdelen at dette ikke funker,fikk tips om at jeg burde legge opp en TYKK ledning som jord fra forsterkere fram til batteriet,da karosseriet ikke var ment for å jorde så store strømmer.

 

Signalkablene skal jeg legge langs midt konsollen og bakover å se om det hjelper.

Monoblocka er festa i bakseteryggen da den er så stor,den andre står på basskassa.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil at karosseriet ikke kan brukes til disse strømmene. Det er mer enn nok i massevis, og samtidig den beste løsningen. Det er lettere å få støy, om du trekker jordingsledning direkte til batteriet.

 

Greit nok om du har forsterkeren festet i seteryggen, så lenge det ikke er metallet du har skrudd den til.

 

Du har forsterkere nok til å trekke 1480watt... Dette tilsvarer 100A ved 14,4volt.

Da må du være veldig sikker på at ledningene er tykke nok, OG har skikkelig god kontakt. 50mm2 burde du nok ha.

 

Om du har tilgang til et godt voltmeter, burde du måle spenningen over forsterkeren, under heftig spilling. Greier du å holde spenningen over 13v, burde det holde. 14,4v er optimalt. Synker du under 12volt, har du et stort problem.

 

Det ER mulig å ødelegge den sub'en din, om den får 1200w over tid... Men det er enda lettere, om strømtilførselen er for dårlig, slik at forsterkeren begynner å vrenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fleste suseproblemer kommer av jordingsfeil . Spessielt den lyden som kommer når motoren er på hvor frekvensen går opp når turtallet går opp.

 

Du er aldri sikker på om du har bra nok jording . og i virkeligheten er det ikke noe som heter bra nok jording :) Det jeg vil foreslå er å ha flere jordingspunkter. Det er bedre å ha to halvparten så tykke kabler som går til to forskjellige punkter enn en tykk. Det er mange steder du kan jorde. Folk pleier å bruke belte festet. dette pleier å fungere greit men det kan være en ide å bruke begge beltefestene?

 

Andre steder å jorde bak i bilen :

 

Støtdempertårn hvis du kommer fram

Reservehjul feste

Låse manifold til bagasjelokket

 

( PS : husk å fjerne lakken der du skal jorde , veldig viktig!)

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Det er helt feil at karosseriet ikke kan brukes til disse strømmene. Det er mer enn nok i massevis, og samtidig den beste løsningen. Det er lettere å få støy, om du trekker jordingsledning direkte til batteriet.

 

Men det forekommer dårlige punkter i karosseriet også.

Hjalp en kamerat med en Sierra en gang, han hadde skrapet og jordet alt skikkelig bak. Uansett så fikk vi tilnærmet null spenning bak der. Løsningen ble til å flytte jordingen et annet sted i bagasjerommet, da fungerte det som f... igjen!?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

støyet er nåkk som de andre sier jordinga di som ikke er på topp men stusset litt på att du kjører 1 ohm på en dobbelspola subb er det ikke bedre med 2 ohm? ikke att jeg er ekspert nei men verd å prøve ihvertfall.

støyet i subben kanj å være signalkablene fra spilleren til forsterkern sjekk kontaktpunktet med de og att de sittrer godt i kontakten å ikke beveger seg

 

håper du lykkes med å få fin lyd igjen :)

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår