Gå til innhold

tomgang på en audi 90 2.2 kv motor???

Ranger emnet

80avant

Anbefalte innlegg

hei, har nå kjøpt meg ny bil, har problemer med att tomgangen er på 1200omin, er litt høyt!! har prøvd med tomgangskruen, men den går bare rett opp igjen, er det en slags styring til dette? evt hvor sitter denne? 1987 mod audi 90 2.2 kv motor! og hva styrer bensinkutten på denne? Den kommer på og av når den selv vil når jeg holder igjen nedover bakkene!!! takker for alle råd!!!

Kadett A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangen kan justeres men om man stopper bilen og starter den igjen vil den være som før. Det er motorstyringen som justerer dette vha ISV'en (idle stabilisator valve)/ tomgangsregulatoren. Du ser denne nederst til høyre i bildet under.

Temp.fler.jpg

På gasspjeldet sitter det en mikrobryter som betjenes når gasspjeldet er lukket. Når denne er betjent vil bensinkutteren bli aktivert når du har turtall er over ca 1300 omdr.

Om du henger på giret nedover en bakke og ikke gir gass, så skal bensinkutteren være aktivert når turtallet er over ca 1300 omdr. Dette er som det skal være! Om din går på og av som det passer den selv, vil jeg tro det er mikrobryteren som ikke er betjent eller du har dårlig kontakt i pluggen eller ledningene til denne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangen kan justeres men om man stopper bilen og starter den igjen vil den være som før. Det er motorstyringen som justerer dette vha ISV'en (idle stabilisator valve)/ tomgangsregulatoren. Du ser denne nederst til høyre i bildet under.

Temp.fler.jpg

På gasspjeldet sitter det en mikrobryter som betjenes når gasspjeldet er lukket. Når denne er betjent vil bensinkutteren bli aktivert når du har turtall er over ca 1300 omdr.

Om du henger på giret nedover en bakke og ikke gir gass, så skal bensinkutteren være aktivert når turtallet er over ca 1300 omdr. Dette er som det skal være! Om din går på og av som det passer den selv, vil jeg tro det er mikrobryteren som ikke er betjent eller du har dårlig kontakt i pluggen eller ledningene til denne.

takk for svar, men bensinkutten virker bare over ca 1800omdr, og da kommer den av og på hele tiden nedover, også på tomgang! står og klikker hele tiden på tomgang!!

Kadett A

Lenke til kommentar
Del på andre sider