Gå til innhold

Spm. om stempler

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hva er den greieste måten å få ut låseringen på stempelet? Den som sitter i hver ende av låsepinnen.

 

Fikk den greit ut på det ene stempelet, men på det andre så sitter den annerledes, kommer ikke ordentlig til.

 

OG, hvor finner man nye bolter til råden? Skal vel byttes hver gang de har vært skrudd opp. Er det noen spesielle bolter?

 

Og om noe litt annet:

De andre boltene rundt om, er det spesielle bolter? Eller kan jeg kjøpe noen som passer hos nærmeste jernvare-forhandler?

Hvis ikke må jeg vel ta fra motoren som sitter i Golfen, men det hadde jo vært fint om den kunne vært skrudd sammen også, så jeg kan bytte ved et evt. motorras eller lignende.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har overhalt endel motorer og ikke byttet bolter noengang, bortsett fra ved mye effektøkning.. men ikke kjent med folkevogn da jeg driver mest med escort ohc..:)

 

hvis det er mm gjenger/ standard m10 feks så er det fint å bruke 12.9 bolter( unbrako ) som toppbolter hvis det er strekkbolter.. da har en bolter for evig..:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det stod i Haynes.

Men nå har ikke jeg som går bare fra 2 - 24Nm og en som går fra 40 - 210Nm.

 

Hvis man trekker til med 40Nm, gjør man noe dumt da?

Om det er sånn at det er fare for at de løsner om 5 år, så gjør det ikke noe for da er den enten totalvrak eller solgt. (Bilcross-bil)

 

En ting til, når man monterer stemplene, skal det være helt tørt inni sylindrene da? Vaska med White sprit, og monterte stemplene. Nå får jeg ikke vridd på veiva. Skal det være sånn eller? (Regner med at det er litt tungt men...)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når du monterer stemlene ned at i blokka bør du bruke olje.

når du har montert dei i med olje skal du kunne tørne motoren med ein fast nøkkel på veiven uten alfor mykje makt.

Viss det viser seg at du må ta mykje i eller du ikkje får den rundt i heile tatt kan det vere at den sitter fast i veivlager/rammelager.

Rekner med at du har byttet dei siden du har demontert så mykje.

Det skjer at ein får feil lager og at desse knip for mykje på veiven og det fører til at den går for treigt eller ikkje i heile tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe med lagrene, for jeg greide å rotere den med kun to stempler montert.

 

Jeg hona sylindrene, og da brukte jeg motorolje. Fikk beskjed om å vaske sylindrene grundig etterpå, hvis ikke ville ikke stempelringene vare så lenge.

 

Men nå sier du at jeg burde bruke motorolje?

Er litt forvirra her nå :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kormange motorer eg har overhalt, ein plass mellom 15-20 har det vell blitt. å det har aldri vert noken problem.

i alle fall ingen støreproblem.

Eg er heilt enig med at du skal vaske sylideren etter honing og at du skal bruke olje når du honer sylinder. Du vasker den etter på for å få vekk slipe støvet.

Men for og få stempelen til å gli må det olje til. Tenk den dagen du skal starte vidundere og den er heilt tør, det skal ein del omdreininger til før du smurt sylidern på den måte.

Korfor honer du sylinder? jo fordi du skal lage spor som det kan ligge seg olje film i nor stempelet går opp og ned gjennom sylindern. SÅ KORFOR SKAL DET IKKJE VERE OLJE DER NÅR DU MONTERER SAMEN.

 

INGVE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår