Gå til innhold

Erfaringer med dynabel bf 4501

Ranger emnet

R|ppeR

Anbefalte innlegg

http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm

noen som har erfaringer med denne??

eller vet noe om den....skjonner meg ikke saa mye paa alle de tallene som staar der.....haaper noen andre som skjoner noe [ kan fortelle hva det egentli betyr!

ble litt rart uten de norske bokstavene her!!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig god forsterker. De hadde problemer med den tidligere, men det ser ut til å være i orden nå.

Har puttet en slik i Calibraen, med et par Infinity Kappa Perfect 12.1 tilkoblet. Funker helt topp. Spiller høyt nok til å skremme vannet av enhver passasjer... Og samtidig rent og pent.

(Kan kjøpe slike av meg...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Problemene de hadde, var at den var overfølsom for spenningsfall. Ikke alle kundene mine merket noe av det, p.g.a stabil strøm. (stor dynamo,batteri,kondensator)

Problemet er nå fikset. Den har specs bedre enn mange i 10000 klassen kan vise til. Dempingsfaktor på 500@4 ohm og lave støyforhold. Men, har aldri likt klasse d forsterkere,alt for mye støy (distortion). Dette er faktisk noe som dreper elemter.

Er ofte grunnen til at elementer ryker under db drag.

A/B for life. :P

Eltek var såpass at de tok inn alle forsterkerne jeg hadde solgt, reparerte de, og i tillegg ga kundene 300kr hver.

Det er sørvis d! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ha meg en 4 kanaler og naboen en 2 kanaler, så da får eg selv teste di da...

4*60w er det ekte watt ?

planen var å hive på noen focal 6" testvinnere, (husker ikke hva di heter) mener di kostet ca 2500

og noe 6*9 bak

edit: hva som var problemet men mono blokken da ? klarer den feks 4Xrf 4210 subber ? 400 rms hver =1600 rms, den skulle levere 1200 i 2 ohm.

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Ikke noe galt med de andre... Bare monotrinnet som HADDE det problemet.

Som sagt... Nå er den fikset, så kvalitetsmessig er det ingen grunn til ikke å kjøpe Dynabel.

Det står da bare på om du liker utseendet eller ikke... :)

Utseendet spilelr ingen stor rolle....bare den spiller bra :D :D

kan du anbefale 2stk 12" fra den nettsiden din, til den dynabeln til ca 3000kr.

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

må ha meg en 4 kanaler og naboen en 2 kanaler, så da får eg selv teste di da...

4*60w er det ekte watt ?

planen var å hive på noen focal 6" testvinnere, (husker ikke hva di heter) mener di kostet ca 2500

og noe 6*9 bak

edit: hva som var problemet men mono blokken da ? klarer den feks 4Xrf 4210 subber ? 400 rms hver =1600 rms, den skulle levere 1200 i 2 ohm.

Du tenker sikkert på 165V2... De er glimrende.

Dynabel'en leverer 1200watt RMS i 1ohm.

750watt RMS i 2ohm og

450watt RMS i 4ohm

Synes du ikke det er for drøyt med 4stk 12"... Jeg puttet på 2stk Infinity Kappa Perfect 12.1, i en liten lukket kasse. Har ikke sjans til å sitte i bilen, når jeg drar på. Trommehinnene er nære ved å møtes på midten. ;) Og samtidig låter det rent og pent.

Fordelen med Infinity'ene, er at de er lettdrevne... Samtidig som de låter veldig godt. De trenger faktisk ca 4ganger så liten forsterker som de RF'ene, for å spille like høyt.

Ikke missforstå meg. RF lager gode elementer, men 2 av de beste Infinityene spiller fletta av RFP'ene til RF. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet ut de to RFP4212'ene jeg hadde. De sto i en stor portet kasse, og fikk andre plass på Rudskogen i sin klasse. Det var med en Dynabel 4501... Men jeg ble mye mer fornøyd med 2stk Kappa Perfect 12.1 i en liten lukket kasse... Har ikke fått målt enda, men jeg regner med at dette spiller høyere. Ihvertfall bedre lyd.

Hadde jeg lagd en portet kasse til Infinityene ville den spillt ca 6dB mer... Men kvaliteten ville gått litt ned.

Heller investere i 2stk bedre elementer, enn 4stk middels. Det blir bedre i lengden.

Må investere masse i demping... Har aldri hørt Calibraen lage så mange karosserilyder. Blir litt redd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Til den prisen, er vel Infinity Kappa 120.3SE det beste jeg kan tenke meg... :)

ok...får se om det blir en aldri så liten handel etter hvert da....er det kjekt med en kondensator på dette??trekker vel ganske bra med strøm...

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tidligere i tråden :

"Problemene de hadde, var at den var overfølsom for spenningsfall. Ikke alle kundene mine merket noe av det, p.g.a stabil strøm. (stor dynamo,batteri,kondensator)"

gå heller for 2 stk enkeltspolede elementer (eller 2x2 ohm) slik at du laster forsterkeren til 2 ohm. Da leverer den 750w rms.

Du kan laste den ned til 1 ohm, men da blir dempingsfaktoren dårligere og forsterkeren blir varmere.

Du kan gjøre det, men sq'n blir bedre på 2 ohm. Det spørs hva du er ute etter.

Dempingsfaktor : Verdi for forsterkerens evne til å kontrollere elementene. Desto større verdien er, jo større kontroll har forsterkeren over elementet. Denne målingen blir målt ved 4 ohms impedans, og er mye mer viktig (for meg) enn watt. :P

Og ja, lyddemping er viktig!

Anbefaler Brown Bread, Dynamat, eller Stinger Expert Roadkill sheets. Disse jeg nevnte er såkalte asfaltmatter. Disse demper bedre enn spray, men er litt vanskelig å få til på små plasser.

Bruk asfaltmatter på store flater, og spray på plasser du ikke kommer til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du anbefale 2stk 12" fra den nettsiden din, til den dynabeln til ca 3000kr.

Anbefaler sterkt Lightning Audio sin Strike serie (S3.12.4) når det gjelder elementer. De har en rms på 300w og har en 4 ohms spole.

Da kan du glatt ha 3 stk, paralell koble de og da vil dynabel forsterkeren se 1.32 ohm, og levere mellom 1050-1100w rms.

Dvs. ca 340-350w hver. De liker seg godt i tette kasser...!

De koster vel (om jeg ikke husker feil) 1390,-

Jeg kan skaffe de for 890,- pr stk.

s3.12.4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by R|ppeR

ok...får se om det blir en aldri så liten handel etter hvert da....er det kjekt med en kondensator på dette??trekker vel ganske bra med strøm...

Når du bruker såpass stor forsterker, er det alltid en god hjelp med en kondensator. 1F er greit her. Det den gjør, er å hjelpe til, når dynamoen gir seg. Når dynamoen ikke greier å holde jevn spenning på anlegget, og begynner å synke, vil kondensatoren (som da holder samme spenning som dynamoen holdt før den ikke greide mer) begynne å pøse ut resten av det dynamoen trenger, for å levere alt. Når bass-slaget er ferdig, vil det ikke være så stort strømbehov, så da lader dynamoen opp kondensatoren igjen.

Kort fortalt... Isteden for at forsterkeren går tom, slik at bassen forvrenges. Får du nå mer kraft til å fullføre slaget.

Gode kondensatorer er fra Stinger og Rockford. De har veldig lav intern motstand, så de kan pøse ut mye strøm veldig fort.

Men du bør ha så tykk ledning som mulig. Gjerne 35-50mm2. Så får du lavt spenningsfall på veien til forsterkeren din.

Legg også like tykk ledning fra batteri til chassis, motor til chassis, og dynamo til batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Dempingsfaktor : Verdi for forsterkerens evne til å kontrollere elementene. Desto større verdien er, jo større kontroll har forsterkeren over elementet. Denne målingen blir målt ved 4 ohms impedans, og er mye mer viktig (for meg) enn watt. :P

Jeg vil bare komme med en komentar angående dempingsfaktor...

Det ser vel og bra ut på papiret... Det oppgitte tallet er et resultat av en måling direkte på forsterkerterminalene. Men så fort du kobler på ledninger og et element, er ikke det oppgitte tallet reelt i det hele tatt. Orker ikke å gå inn på en ny lang diskusjon angående dette, men den som søker her på forumet får se... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider