Gå til innhold

Merkelig startvansker med MANGE variabler

Ranger emnet


bamsefar

Anbefalte innlegg

Jeg må ærlig innrømme at bilkunnskapene mine er på bunn nivå, så her kommer en fyldig redegjørelse for startproblemer som plutselig har oppstått på en Corsa 1.2i, 1994 (tror det er en X12SZ motor), kjørelengden er ca 180.000.

Bilen har fulgt jevnlig service frem til jeg overtok for 2 år siden. EU kontroll i fjor viste ingen feil, bortsett fra en anbefaling om oljeskift og rens da de mente oljen var litt misfarget. Ingen andre som har peilet oljen og kikket på den har vært enig i dette. (det kommer et poeng om nettopp dette lenger ned...)

------------------------------------------------------------------------

 

Forløpet til det hele var at starteren plutselig en morgen ikke fungerte i det hele tatt. Jeg vred om nøkkelen og ingenting skjedde. Ikke engang en elektrisk summelyd som jeg regner med starteren ville ha gitt selv om ikke tenning oppstår. Helt dødt.

Jeg lot bilen stå og forsøkte et par tre ganger i løpet av uken uten hell og ringte så Falck. Når de så ankom startet selfølgelig helveten på første forsøk;) og jeg ble rådet til å "kakke på starteren" dersom den streiket igjen.

Nødtrikset fungerte fint inntil motoren var blitt varm. Når jeg så etter et kort stopp forsøkte starte den igjen var dennok en gang helt dau, og "Fleksnes trikset" fungerte ikke i det hele tatt. Løsningen ble å skyve den i gang.

 

Mirakuløst endte problemene etter en stund og starteren har fungert fint siden...

Det må nevnes at bilen står mye stille og brukes mest til kortere byturer. Brukes 1-5 ganger pr måned til byturer og ca 1 gang pr måned en langtur på maks 2-3 timer. Har nylig lest at biler ikke liker stå for mye stille...i hvertfall ikke på vinteren eller med store temp skifter ute.

 

Hoved problemet oppstod plutselig for noen dager siden da bilen, til tross for fungerende starter ikke maktet å komme skikkelig i gang. Det virker som om den er akkurat i ferd med å klare det, men står og buldrer og stamper uten å komme ordentlig i gang.

Som nevnt er jeg helt idiot når det gjelder bil så her kommer en syndeliste som kanskje kan være til hjelp:

 

-Jeg har ikke foretatt oljebytte de siste 2 årene, kun en liten etterfylling.

Da problemet oppstod nå sist var oljenivået akkurat på minimumsnivå. Bilen var da riktignok kald, (om det har noe å si for nivå avlesing).

Jeg har av og til sjekket om bilen bruker mye olje ved å gire ned i nedoverbakke og så gi flatt jern for å se om det dukker opp indianerskyer bak;) Alt virker vel.

 

- Dynamoreima har vært litt slakk de to siste månedene. Har laget pipelyder i fuktig vær når den har vært kald.

 

-Jeg har kun etterfylt kjølevæske én eller to ganger de siste 2 årene, og beholderen var nesten tom når jeg sjekket nå. Jeg etterfylte til midt på beholderen mens vi forsøkte videre med å starte bilen. Har hatt litt små problemer av og til med varme opp mot 110-120 grader ved lengre tomgang - det har da hjulpet å skru på full guffe på varmeanlegget.

 

-Tennplugger ble først byttet nå som problemet oppstod. Første gang på 2 år. To av de var tørre men med en liten brun (svidd?) ring og to var våte (pga gjentatte forsøk på å starte bilen?)

------------------------------------------------------------------------

 

Så det som er blitt forsøkt etter startvanskene oppstod er følgende:

 

-etterfylling av olje, kjølevæske og tennplugger. Pluggledningene virker ok, men har ikke kjørt "gnist i mørket" testen. Jeg tenkte bytte stifter inntil jeg lærte at bilen har elektrisk tenningsmodul;) Har hørt at disse sjeldent feiler...?

 

-Batteriet ble ladet opp over natten (dog utendørs...). Har ikke fått sjekket batterivæske.

 

-Forsøkte taue bilen i gang på en ca 5 min tur uten hell. Straks jeg trykket inn clutchen dauet bilen med én gang.

 

-Prøvde kondensfjerner.

 

-Helte bensin i forgasser under startforsøk.

 

-Forsøkte startgass.

 

-Sjekket at det kom eksos/bensinlukt fra potta (kom noe, men minimalt.

-------------------------------------------------------------------------

 

Det jeg har blitt fortalt kan være galt er følgende:

 

Dårlig/defekt batteri: men starteren fungerer, jeg har lys inn/utvendig, viskere går ,har luft i kupé, etc.

 

Registerreimen har hoppet over et par hakk og dermed ødelagt vannpumpa og ført til lekkasje i kjølevæskebeholderen.

Jeg skiftet reg. reim på Opel verksted for 2 år siden og har kjørt 30.000 etter det.

 

Lekkasje i toppakning som har ført til vann i sylindere. Men oljen er ikke misfarget, og det kommer heller ikke hvit/unormal eksos fra bilen.

 

Isdannelse eller kraftig fuktighet i systemet. Bilen står nå i verkstedhall med pluggene ute for å se om et par dager med tørking vil hjelpe.

 

Feil på tenningsmodul, pluggledninger, elektrisk,...

--------------------------------------------------------------------------

 

Så for en lite bilvant kar som meg er dette hodebry deluxe, og alt for mange variabler.

 

Den forrige eieren var nøye på oljeskift, reimskift, og ellers vanlig service. Bilen har gått som ei klokke, og jeg har ALDRI hatt et eneste problem med å starte bilen på 1. forsøk før nå i vinter.

Derimot har bilen blitt brukt mye mindre denne vinteren enn i fjor, og går som sagt mye kortere turer nå for tiden.

 

Puh...ble et langt innlegg...

Om noen får noe mening ut av dette hadde jeg satt utrolig pris på synspunkter fra noen som er dyktige. Please, skriv gjerne så detaljert/forklarende som dere kan så skal jeg nok greie forstå dere. Det har vært en bratt læringskruve de siste dagene. Hehe...

 

Takker og bukker!

Endret av bamsefar
feil beskrivelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår