Gå til innhold

Spørsmål ang kobling av alarm på blinklys!

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel original Ford alarm i bilen min som jeg prøver å få kobla opp på blinklysene. Alarmen er originalt ikke koblet opp på blinklysene så de blinker ikke i takt med sirena, men jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å få gjort det riktig.

 

Styringenheten for alarmen har et innebygd relé for sirena, som gir spenning, kutter ut, gir spenning, akkurat som et blinklysrelé, og er da pulserende. Derfor tenkte jeg at jeg kunne dele ledningen som går til sirena over til blinklysene slik at de blinker i takt med sirena.

 

my.php?image=koblingsskjema.jpg

 

Gjør jeg det som koblingsskjemaet over vil det funke om alarmen går av, men da vil alle retningslysa gå uansett om jeg blinker til høyre eller venstre, så det funker ikke.

Blinklysreléet er 3 polt, med polene 49, 49a og 30. Er det noe måte jeg kan koble meg inn på reléet på? Jeg prøve å koble meg inn på både 30 og 49 men det funka heller dårlig. Når jeg kobla ledningen inn på 49 begynte blinklysreléet å klikke i takt med alarmen men lysa blinka ikke.

 

Problemet er liksom at det bare er én "output" ledning som egentlig kun er ment for sirena, hadde det vært to ledninger ut så kunne jeg bare kobla en til høyre blink og en til venstre. Kan det være et alternativ å koble det gjennom et eget relé?

 

Noe sånt:

 

http://img256.imageshack.us/my.php?image=koblingsskjema2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare noe jeg har hørt, men folk sier at om man kobler på alarm til blinklysa, så kan man kortslutte alarmen via blinklyset.. Få sikringa til å gå.. Så om det stemmer så hadde jo det vært kjipt..

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk to rele, og koble deg innpå ledningene bak nødblinkbryteren. Der pleier det å være delt opp i høyre og venstre, og hvis du bruker to rele med felles styrestrøm fra sirena, burde dette funke greit.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig rele med enkel lukkekontakt. Grunnen til at du må ha to er at du må skille strømmen til høyre og venstre blinklys, slik at de ikke blinker samtidig når du skal blinke vanlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke er kanskje at releutgangen du har på alarmen er pulserende, mens blinklys releet skal ha konstant strøm... eller skal det ikke? nå ble jeg i tvil selv... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår