HWM Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 men de truetrac'ene som oftest blir brukt i volvoene har jo forspenning som du snakker om.. bruttern har en truetrac, med forspenning, men han sliter likevel med ethjulstrekk til tider, og det uten å ha hjul i lufta.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 (endret) Du er sikker på at vi snakker om det samme da!? Merkelig at "alle" truetrac'ene her inne tydeligvis er i stykker. De er jo tvers igjennom mekaniske og enten funker de ellers så merker du det. Torsen som blir produsert av et annet firma enn Eaton som produserer Detroit Locker,truetrac osv. Har to utgaver Tr-1 uten pre load og tr-2 med. Kan ikke huske å ha sett at truetrac som blir brukt på Volvoakselen er utstyrt med dette. Men nå har truetrac mange modeller både med og uten. Mer/mindre forspenn. Om den har det så kan den også feile i spesielle situasjoner,poenget mitt er at den nødvendigvis ikke er ødelagt. Selv om den tåler endel så kan den sef. bli ødelagt,men tror neppe det er tilfelle med alle som er misfornøyde her inne. Endret Mars 20, 2009 av Aceofspades Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Heftig etthjulsspinning over tid vil ødelegge truetrac'en. Det har blitt bevist mange ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Heftig etthjulsspinning over tid vil ødelegge truetrac'en. Det har blitt bevist mange ganger. Ok. Men nå er det fortsatt sånn at det er friksjonen dekkene har som bestemmer overføringen av moment frem og tilbake mellom høyre venstre hjul. Er føre sånn at det skjer ofte så vil den vel tåle det ellers burde den vel strengt tatt allerede være ødelagt!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Om føre skulle være så spesielt at den hjulet som spinner har så liten friksjon at omtrent null blir overført til det andre hjulet så skjønner ikke jeg hvordan det skulle ødelegge diffen. Siden den da gjør det den er konstruert for,bare at den gjør jobben dårlig da sef.! Pros and cons Men nå er jo norsk vinterføre rimelig ekstremt også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Her er brukermanualen for Eaton truetrac. Scroll litt nedover på venstre side. Under avsnittet operating så står med uthevet skrift det som skjer ved hjulløft og minmal friksjon. http://www.eaton.com/ecm/groups/public/@pub/@eaton/@per/documents/content/ct_128482.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 (endret) The bottom line is that although the TT is a very robust unit and can take quite a bit of abuse, it still needs to be maintained due to stretching in the factory differential housing causing the bearing preload to vary and in turn, stress on the TT housing that may loosen the housing bolts over time. Litt info jeg ikke visste om fra før iallefall. *edit: sitatet kommer fra denne tråden der noen har snakket med en person som jobber hos Eaton. Endret Mars 20, 2009 av Erik Braseth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Jeg har 25mm stag bak, poly-foringer hele veien, bilstein cs og lesjøfors. Foreløpig har truetrac'n fungert fint hos meg. Har brukt den 5-6 ganger på bane, men har ikke blitt så mange km utenom. For mitt bruk så har den fungert veldig bra siden jeg endelig får grepp på begge eller sladd på begge når jeg ønsker det;) Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 men hvordan fungerer Truetrac ellers pa vinterfore? Vil helst bort fra Gov-lock da disse lager mye rot etterhvert... Men bilen brukes ikke slik dere har tenkt det. Bare avhengig av at det fungerer til enhver tid. Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Mars 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Truetrac er kjempe på vinterføre. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mort1 Volvo 4 life Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Har akkurat samme prob. på min truetrack oxo.Jævla dritt.spesiellt i krappe svinger så slurer den på et hjul.Blir mektig forbanna når det er sånn.Så det hjelper ikke og prøve en annen olje eller noe slik altså?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HWM Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 (endret) Du er sikker på at vi snakker om det samme da!? Merkelig at "alle" truetrac'ene her inne tydeligvis er i stykker. De er jo tvers igjennom mekaniske og enten funker de ellers så merker du det. Torsen som blir produsert av et annet firma enn Eaton som produserer Detroit Locker,truetrac osv. Har to utgaver Tr-1 uten pre load og tr-2 med. Kan ikke huske å ha sett at truetrac som blir brukt på Volvoakselen er utstyrt med dette. Men nå har truetrac mange modeller både med og uten. Mer/mindre forspenn. Om den har det så kan den også feile i spesielle situasjoner,poenget mitt er at den nødvendigvis ikke er ødelagt. Selv om den tåler endel så kan den sef. bli ødelagt,men tror neppe det er tilfelle med alle som er misfornøyde her inne. nei, de er jo ikke "ødelagt" selv om de kan finne på å jukse litt i hvisse situasjoner.. er jo som nevnt tidligere her, at de er litt følsomme på at begge hjula må ha nogenlunde likt feste for å virke som den skal. men ang. preload, så skal jo en truetrac uten preload oppføre seg som en helt vanlig "åpen" diff hvis en snurrer på ene hjulet med begge hjula i lufta? (at de snurrer motsatt veg av hverandre) mens en med preload vil oppføre seg som f.eks en tradisjonell lamelldiff, at begge hjula snurrer samme veg. for dette er tilfelle på den bilen jeg snakket om tidligere. Endret Mars 21, 2009 av HWM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 (endret) Står om alt det der i brukermanualen. Hjula er ikke avhengig av likt feste men tilstrekklig feste på det hjulet har minst friksjon,for at noe særlig kraft kan bli overført. Hvis det hjulet som f.eks spinner har en friksjon mot underlaget som krever f.eks 50nm for å tørne så vil 50nm ganger forholdet (utveksling på ormegir osv) i diffen bli overført til det andre hjulet. Truetrac til dana 30 akslinger har pre-load. Men de kan også feile. Opplevde det senest i går da jeg skulle prøve å kjøre bilen frem fra snøfonna. Ene hjulet (gammelt piggfrittdekk) sto på blank is og det ble ikke overført stort til det andre hjulet. Litt mer aggressiv utklutsjing og litt parkbrems løste saken. Ute på veien på tørr asfalt gjorde truetrac'en akkurat som den ble bedt om. :) Nobodys perfect er det vel det noe som heter.. Endret Mars 21, 2009 av Aceofspades Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Nå har ikke jeg lest alt her, men min funker stort sett utmerket! Er en spesiell sving her hjemme jeg ikke får ræva på bilen ut. Svingen er helt flat, og da spinner den kun på innerhjulet. Spinne eller "drifte" store rundinger på parkeringsplass er og et problem da diffen åpner seg av og til og da går alt i dass. Synst lamell sperren på 25% på M3en fungerer bedre til slikt. På snø er Truetracen overlegen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Hvorfor? Jeg syns det er helt rett å lage en tråd om dette, og ikke late som den er perfekt til alt, som mange prøver å framstille den som. Den er "billig" og bra, men langt fra optimal. Derfor syns jeg det er viktig at folk kommer med erfaringene sine, slik at du ikke sitter der og frykter det kun er din som er slik... :P som jeg fryktet... Det er jo en 1,5wd så 1-2wd må man regne med da. Heh! Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.