Gå til innhold

Trimming av 325i -'85-90

Ranger emnet


yoyofish

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg bil en gang til høsten, og har tenkt å gjøre det riktig og kjøpe den rette bilen med en gang!

 

Og nå har jeg fått litt sansen for BMW 325i rundt '85-90. Fin førstegangs/ungdomsbil!?

Så vidt jeg vet har disse BMW's rekke sekser på 2,5l. M20/B25 eller M50/B25?

 

Disse har vel ca. 170hk originalt!? Men jeg kunne tenke meg å hoste ut litt ekstra hester av den. KN filter og effektanlegg så har jeg rundt 190hk har jeg hørt(lest)?

Kunne tenke meg å komme opp i litt over 200hk, kanskje bortimot 250hk.

 

Noen enkle måter å nå dette målet? Finnes det noe kammer, folk som porter toppene eller noe i den duren?

 

Kanskje noen som turbokonverterer for en ikke så altfor stor penge? :) Den herlige turbolyden er jo vært minst 10000kr. :D

 

Takk for alle svar.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

325 er artig det. Har selv 320, går greit nok det også. Den er forresten til salgs!

 

E30 er en okei ungdomsbil det da, men det er mange av disse som er hardt kjørt, og dårlig tatt vare på.

 

E30 325 har motortypen M20B25. M20 toppene er bra skjøre mot varme og kulde. Så kjører du dem hardt på kald motor går det fort galt, kjører du dem varm kan det også gå galt.

 

E30 325 har før slutten av 87 171hk, og etter slutten 87 har de 170 hk, da med katalysator. Det at du får 20hk ut av en M20B25 motor med hjelp av Konisk filter og Effektanlegg skal du nok ta med en klype salt. Jeg selv bruker ikke legge til noen hk når det gjelder effektanlegg og konisk filter.

 

190hk - Porte og plane toppen, kvasskam, chip?

 

Alpina tok ut 210hk av en M20B25 - da gjorde de følgende: Portet og planet topp, kvasskam, chip og borret opp blokken til 2,7 liter.

 

 

Turbokonvertering hjelper på da, da kan du ta ut mye mere - hør med Racing Power og Engen om dette...

 

 

PS: Husk, en 325 går ganske godt, ca like godt som en 16v Golf 2. Det er ganske raske biler for en som har fersk lapp. Jeg kræsja min Golf. Jeg kjøpte meg en 320. Kjører ikke så svinete med den som jeg gjorde med Golfen, men det går fortsatt ikke for dårlig.. Så tenk litt på det. Kjipt å knuse en bil.. Tenk også på forsikringa på en 325.. den er mye verre enn 320, jeg betaler 3800 i min fars navn delkasko på 320.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget står mellom corrado og 325i tror jeg at jeg ville gått for 325en, det er mye som taler for det;

 

-billigere deler (lettere å få tak i)

-større utvalg av 325 enn corrado (også billigere)

-retthjulstrekk, gøy på snøen

-går bedre (slo en kompis med g60 fire ganger på drag med min 320i ---har nok litt å si på sjåfør også)

-finner nok på mere, men kjøp deg en billig førstebil så du lærer å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke ord her og gode råd her.

 

Må si jeg er litt overasket over at det er så vanskelig å få ut mer krefter av motoren. Porte og plane toppen, kvasskam og chip gir 20hk? Faren min driver litt med trimming av Chevy 350 motorer (som er ekstremt lett å trimme), og der er porte og plane toppen, kvasskam og chip 50-100hk....

 

Så for å komme opp i over 200hk må man til med turbokonvertering?

 

Etter hva Jonte skriver her, får jeg inntrykk av at eneste forskjellen på m20b25 og m50b25 toppen? Kan vel få tak i en mb50b25 topp (med ventiler og det hele) og bolte på? Er det stor effektforskjell/lettere å trimme en m50b25? Er det et "must" å bytte?

 

Planen min var å ha et åpent filter, sports eksosanlegg, og kvasskam. Kanskje få toppen porta. Hvor mange hk kan jeg komme opp i da?

 

Blir sikkert ikke trimming med en gang uansett, men det kan jo utvikle seg over noen år. :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

325 er artig det. Har selv 320, går greit nok det også. Den er forresten til salgs!

 

E30 er en okei ungdomsbil det da, men det er mange av disse som er hardt kjørt, og dårlig tatt vare på.

 

E30 325 har motortypen M20B25. M20 toppene er bra skjøre mot varme og kulde. Så kjører du dem hardt på kald motor går det fort galt, kjører du dem varm kan det også gå galt.

 

E30 325 har før slutten av 87 171hk, og etter slutten 87 har de 170 hk, da med katalysator. Det at du får 20hk ut av en M20B25 motor med hjelp av Konisk filter og Effektanlegg skal du nok ta med en klype salt. Jeg selv bruker ikke legge til noen hk når det gjelder effektanlegg og konisk filter.

 

190hk - Porte og plane toppen, kvasskam, chip?

 

Alpina tok ut 210hk av en M20B25 - da gjorde de følgende: Portet og planet topp, kvasskam, chip og borret opp blokken til 2,7 liter.

 

 

Turbokonvertering hjelper på da, da kan du ta ut mye mere - hør med Racing Power og Engen om dette...

 

 

PS: Husk, en 325 går ganske godt, ca like godt som en 16v Golf 2. Det er ganske raske biler for en som har fersk lapp. Jeg kræsja min Golf. Jeg kjøpte meg en 320. Kjører ikke så svinete med den som jeg gjorde med Golfen, men det går fortsatt ikke for dårlig.. Så tenk litt på det. Kjipt å knuse en bil.. Tenk også på forsikringa på en 325.. den er mye verre enn 320, jeg betaler 3800 i min fars navn delkasko på 320.

 

 

Jeg har ikke så mye peiling på disse bilene, men fetteren min hadde en 325 med kvassere kam og chip - den var bremset til 230-240hk ble det sagt. Gikk som FY!

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, 240hk i 325 med kvasskam og chip?

Ganske dårlige greier orginalt da nå bmw ikkje henter meir enn 170.....

 

for å nå 200hk må ein sikkert til med porting, planing, kvasskam og grøvre eksos.

På disse motorane er det jo ikkje noko som hindrer effekten slik som 70talls amcar.

 

Effekt er ikkje enkelt eller gratis, du må regne med 500-1000,-kr pr ekstra hk ved konvensjonell trimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

325 er artig det. Har selv 320, går greit nok det også. Den er forresten til salgs!

 

 

E30 325 har motortypen M20B25. M20 toppene er bra skjøre mot varme og kulde. Så kjører du dem hardt på kald motor går det fort galt, kjører du dem varm kan det også gå galt.

 

 

 

De som kjører motorer hardt når den er kald fortjener all faenskapen de får.

 

Med effektannlegg, filter, nye kammer, porting, planing, og en chip tilpassa dette vil det gå ganske brukbart. VS-motor kan vel litt BMW, iallefall porting/planing/kammer du kan jo høre med ham.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det verdt å bytte topp til m50 topp? Og er dette alt som skal til for å få en m50b25 motor, og er det verdt det? Er det veien å gå?

 

Sports-eksos, åpent filter, m50 topp og kvasskam.. hvor er vi da? 200hk?

 

Hvem er "bmw-spesialisten" i Norge, som har god service og som jeg kan forhøre meg med om hva man skal gjøre?

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tviler på at du kan sette en topp fra M50B25 på en M20B25 blokk.

 

M50B25 har 192hk orginalt, kommer i E36 og E34. Er vel en helt ny motor, 24ventiler istedet for tolv som i M20 motorene.

 

Men, ta utgangspunkt i en M20B25 også modifiserer du den litt, med Chip, Kam, Porting og Planing, Eksos, Filter. Så kan du vel kanskje si at du har 200hk.

 

 

Det er bare dumt å skryte på seg hestekrefter.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tviler på at du kan sette en topp fra M50B25 på en M20B25 blokk.

 

M50B25 har 192hk orginalt, kommer i E36 og E34. Er vel en helt ny motor, 24ventiler istedet for tolv som i M20 motorene.

 

Men, ta utgangspunkt i en M20B25 også modifiserer du den litt, med Chip, Kam, Porting og Planing, Eksos, Filter. Så kan du vel kanskje si at du har 200hk.

 

 

Det er bare dumt å skryte på seg hestekrefter.

 

Høres bra ut. Det er dumt å skryte på seg hestrekrefter ja. Bedre å tenke du har 200hk og heller bli overaska en skuffa i dyno-testen. :D

 

Men m20 toppen er altså såpass bra at den er verdt å fikse på? Dumt å sende bort toppen (eller kan jeg kjøpe en bok og gjøre det selv?) til porting for x antall tusen kroner, hvis du egentlig burde kjøpe en ny topp når du først er igang?

Renovrering og porting av topp kommer vel fort på 3-4-5-6000kr? Kanskje man skal investere i en ny topp med en gang, er det noen bra trimtopper til disse motorene (som koster noe relativt fornuftig)?

 

Takker for alle råd og tips! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde seriøst vurdert å bytte hele motoren. Å kjøpe

ferdig bygd motor er veldig ofte en billigere løsning

en å begynne å bygge en selv har jeg fått inntrykk av.

Kanskje kjøpe et m5 vrak i fra tyskland (firmaer rundt om som kan hjelpe med dette), da har du jo både motor og store bremser å montere..!? :)

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

Hadde seriøst vurdert å bytte hele motoren. Å kjøpe

ferdig bygd motor er veldig ofte en billigere løsning

en å begynne å bygge en selv har jeg fått inntrykk av.

Kanskje kjøpe et m5 vrak i fra tyskland (firmaer rundt om som kan hjelpe med dette), da har du jo både motor og store bremser å montere..!? :)

 

Blir ikke det veldig dyrt? Hva koster et M5 vrak fra tyskland? Husk at jeg ikke har veldig mye penger (første bil) og i utganspunktet bare vil knuffe ut noen ekstra hester.

 

Men hvis man får en M5 vrak for 50k kan man vel kanskje tenke på det..?

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få neddi en 3,5 / 3,6 eller 3,8 fra E28 / E34 M5 er vel litt arbeid da. Det er vel ikke bolt on. Dessuten er disse motorene svært dyre.

 

Og 286hk/315hk/340hk er mye i en E30 da, særlig om det er førstebilen :)

 

 

Kjøp deg en 325 da, med 170hk orginalt. Du skal se, det holder nok! Og vil du ha mere, så får du vel bare oppgradere.. Sånn etterhvert når pengene kommer inn. Så tilslutt har du en motor med 200hk! :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette høres bra ut. :)

 

Tror jeg satser på en BMW 325 da. Så hiver vi på nytt grenrør og eksos, sportfilter, kvasskam og chip.

 

Noen som vet hva forsikringa på en 325 er? Forsikrer vel i fatterns navn, han har kjørt skadefritt i alle år og er ca. 50år når jeg skal forsikre den. Blir vel ikke så ille da?

 

Og et lite spørsmål til. :)

Hva er ok pris for en BMW 325 1986-1989 som trenger litt småfiks? Altså en som ikke er helt strøken.

 

Takk for all hjelp! :)

 

EDIT: Fiksa det med bonus, er ikke helt inni dette med forsikring. Ung og dum. ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår