Gå til innhold

95 Omega 2.0 16v vanskelig å starte

Ranger emnet


68pontiac

Anbefalte innlegg

overskriften sier vel sitt

har hatt diagnose på den og fikk feilkode 19 wrong rpm signal,

har forøvrig bytta veiv sensor og kamsensor og lmm og fortsatt ikke noe bedre,turtall sperra slår inn på 4500 rpm og den små fusker hele veien opp på turtall og er i tillegg vrang å starte,man kan dra på starteren i lange tider helt til motorfeil lampa begynner å blinke da starter den og går fint på tomgang

noen som har en ide hva det kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om veivsensoren gjør bilen vanskelig å starte (bør gjøre det i teorien), men defekt kamsensor kan i hvert fall gjøre at bilen blir tungstartet. Hvis du fortsatt bare har kode 19, så tyder det vel mest på at det er veivsensoren som kødder.

Turtallsperre på 4500rpm kommer av kam- eller veivsensor. Begge gir samme sperre, og det er ingen andre feil som gir lavere turtallsperre.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for rask respons jeg har hatt denne bilen i ca en uke og forrige eier påstår at han bytta veivsensor for under en mnd siden og byttet da samtidig lmm og jeg bytta i dag kamsensor og sjekka timinga på register samtidig men kan de sensorene gjøre at bilen blir tungstarta?og feilkoden til kamsensor er så hvidt jeg har fått med meg kode 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at 92 er kamsensor ja. Siden kam- og veivsensor gir overlappende informasjon, så kan det hende at ECUn ikke klarer å sette riktig feilkode når informasjonen fra de to sensorene er motstridende.

Har bilen vært slik helt siden du kjøpte den? Sikker på at forrige eier har byttet til riktig veivsensor? Det er 2 eller 3 ulike utgaver, selv om jeg er usikker på hvor forskjellige de er. Kan jo være verd å sjekke at veivsensoren sitter rett og er trukket til med rett moment.

Begge sensorene er vanskelige å sjekke funksjonen på med mindre du er handy med et oscilloskop.

 

Bilen min var tungstartet, spesielt når den var varm, når kamsensoren var skrot. Har aldri hatt problemer med veivsensoren, men ECUn fyrer ikke dysene før den har fått signal fra veivsensoren. Er signalet dårlig da, så ser jeg for meg at man må dra noen runder før bilen starter.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bilen har vært sånn siden jeg kjøpte den,snakka akurat med forrige eier og han fortalte meg at han kjøpte veivsensoren av en kar som sa den var helt ny men at den bare lå å slang i garasjen hans så gamle eier skal kjøpe en helt ny veivsensor til meg i morgen så da håper jeg det ordner seg hvis ikke er det et brudd i ledninger ett eller annet sted.

Eller kan det være ecu som er ødelagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da funker bilen fint det var veivsensoren som har kødda hele tiden, men da har jeg fått bytta kamsensor også så nå er begge nye og orginale så nå holder det vel forhåpentligvis en stund før det er noe mere tull med den, så da er det å få tatt litt rust og bytte eksosanlegg da det sprengte når tenninga var på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår