Gå til innhold

DOHC 2.0 l + gassere?


Matskk

Anbefalte innlegg

Nå tenkte nok mondeo på selvjustering av motor osv. Er nok ikke enkelt å få det nede i avgasskravet. Og skal en ha doble webere for at det skal gå "dårligere" enn orginalt? Det vil det gjøre om en struper det helt ned. Og det er antageligvis en god del jobb.

 

Antageligvis så bør en ha ny motorstyring/tenningstyring med spjeldsensor osv for å få justert en slik optimalt. En slik Dohc motor er ikke spesielt trimmingsvennlig så jeg vil anbefale på det sterkeste å heller kjøpe en annen bil om det skulle være trimming med N/A som gjelder.

 

kjetil

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I eksosen, der den alltid sitter....? Hallo? Så får man en måler som viser blandingsforhold, og justerer da gasser etter dette :)
Nå har jo Kjetilr svart deg men.... Hallo tilbake. Man kobler vel ikke ledningene til eksosanlegget??

For å forklare litt bedre da. Lambdasonden gir "beskjed" om hvilket blandingsforhold motoren har, basert på gassene i eksosen. Når hjernen får beskjed om det justerer den bensimengden opp eller ned ved å forandre signalet (litt avhengig av system) til bensindysene.

Når man monterer forgassere på en slik bil blir det litt vanskelig å få til et system som justerer forgasserene flere ggr i sekundet.

Resultatet blir dermed at motorstyringen går i nødprogram, men heller ikke det hjelper all den tid man har fjernet en av de viktigste styringsverktøyene hjernen har, nemlig dysene.

Og da blir katalysatoren ganske fort ødelagt

Selvfølgelig kan man justere det slik at bilen klarer maks Co verdi på tomgang, men en del av de andre verdiene vil nok bli noe høye.

 

SÅ POENGET VAR EGENTLIG AT MAN IKKE KAN FÅ EN LAMBDASONDE TIL Å REGULERE EN FORGASSER, i hvertfall ikke en Weber IDF eller DCOE.

 

Og en bil etter 89 uten lambdaregulering er i seg selv ulovlig.

 

Det er nå 20 år siden den siste nye personbilen med forgasser ble levert i Norge(noen Lada modeller untatt), det er kanskje på tide å sette seg litt inn i virkeligheten.

 

Et par doble Webere er gromt det, men det finnes noe som heter Weber-Alpha også............

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dohc motoren ble faktisk levert med gasser org så dette burde ikke være noe problem å få godkjent, men om det for lyden sin skyld vil det nok være enklere og bedre å gå for fire gassspjell med trakter, MS motorstyring og edis 4 tenning..

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dohc motoren ble faktisk levert med gasser org så dette burde ikke være noe problem å få godkjent, men om det for lyden sin skyld vil det nok være enklere og bedre å gå for fire gassspjell med trakter, MS motorstyring og edis 4 tenning..

Den er levert med gasser ja, men ikke i land med krav til katalysator. Mao ikke noe problem å få godkjent i et av disse landene.. Men Norge er ikke et av disse landene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye rart på skilter i Norge jeg, det er ikke ensbetydende med at det er godkjent.

Men for all del, at alle bilprodusenter gikk over til innsprøytning når det ble obligatorisk med katalysator og lambdaregulering var sikkert bare noe de gjorde for moro skyld.. Vi vet tross alt bedre enn dem her hjemme

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mondeo@ org sierra gasser er ikkeno problem å godkjenne i norge, det er en org bil uten masse hester eller noe så ikkeno problem.. det er jo dumt å nedgradere fra innsprut til gasser, men om han vil det så la han gjøre det..

 

tilbake til det som egentlig var spørsmålet..

hei

Lar det seg gjøre å bygge gassere på en 2.0 l DOHC motor?

 

eventuelle oppgrad. i motor, drivverk etc.

 

ja, alt er mulig.. kommer bare ann på hvor mye jobb du vil legge i det.. eneste jeg kan komme på som du må gjøre med motoren er å tette hullene til dysene :P

 

kan man få den godkjent til å kjøre på vei, skilter?

om du for den under co kravet når du viser den og søker først burde ikke det være noe problem..

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig at enkelte tror de har bedre greie på dette enn bilfabrikkene. Veldig rart at alle bilfabrikkene gikk over til innsprøytning på alle biler som ble levert til Norge og de aller aller fleste andre land fra 1989.

 

Et lite utdrag fra kjøretøyforskriftene:

 

§ 25-2. Avgasser - generelle krav til bil

 

1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.

 

2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo@ så når du eller hvis du trimmer bil så går du det etter norske regler? altså lar være siden det ikke er lov :P

 

å ang effekt å pris på å trimme så er det ikke så dyrt som folk skal ha det til å være.. det som er vanskligst er å få tak i delene.. boxed4ii.gif feks omslipte kammer til dohcen koster 2500kr hos km cams å det er jo ikke ille.. da sliper de jo om akkurat slik du selv vil ha de.. jeg har å fått ordnet med km cams slik at det snart blir mulig å få tak i justerbare kamdrev til denne motoren.. å med nye kammer samt en greit porter topp, lettet svinghjul, gassere eller fire spjellhus og er bra grenrør kan dohcne blir ganske morro å kjøre..

 

å det dårlige ryktet denne motoren har er rett å slett ufortjent.. hovedgrundene til å motoren går til at motoren går til helvete er at strekboltene strekker seg for mye og som resulterer i at pakningen ryker eller at motoren blir stoppet med glovarm eksosmanifoil som gjør at vannet i toppen koker og toppen kan vri seg.. om de feilene blir tatt hensyn til eller utbedret holder dohc motoren like bra som gammle is'n..

 

er flere tilfeller i bla england hvor de bygger turbo motor ut av 8v dohc og for ut mellom 200hk til toppen av 300hk.. det vanskelige er bare å finne delene hm9xh.gif

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hiv i en gasser motor fra sierra åsså kvasskam, høvla og portatopp og stivere ventilfjærer og lettere løftere så har du fort 150-160 hk... i sammen med ett sett med doble webbere seff. en jeg vet av gjorde det med sin sierra for en tid tilbake å den ble benka på litt over 150hk... det var råååå lyd det!!! du kan jo høre med mobeck i trondheim.. han har my snax til gassermotorer til ford... han tar vel rundt 6000 for komplett toppsett med alt.... da har du rå lyd å greit med dag fra bunn av lg helt opp!!!

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo@ så når du eller hvis du trimmer bil så går du det etter norske regler? altså lar være siden det ikke er lov :P

 

å ang effekt å pris på å trimme så er det ikke så dyrt som folk skal ha det til å være.. det som er vanskligst er å få tak i delene.. boxed4ii.gif feks omslipte kammer til dohcen koster 2500kr hos km cams å det er jo ikke ille.. da sliper de jo om akkurat slik du selv vil ha de.. jeg har å fått ordnet med km cams slik at det snart blir mulig å få tak i justerbare kamdrev til denne motoren.. å med nye kammer samt en greit porter topp, lettet svinghjul, gassere eller fire spjellhus og er bra grenrør kan dohcne blir ganske morro å kjøre..

 

å det dårlige ryktet denne motoren har er rett å slett ufortjent.. hovedgrundene til å motoren går til at motoren går til helvete er at strekboltene strekker seg for mye og som resulterer i at pakningen ryker eller at motoren blir stoppet med glovarm eksosmanifoil som gjør at vannet i toppen koker og toppen kan vri seg.. om de feilene blir tatt hensyn til eller utbedret holder dohc motoren like bra som gammle is'n..

 

er flere tilfeller i bla england hvor de bygger turbo motor ut av 8v dohc og for ut mellom 200hk til toppen av 300hk.. det vanskelige er bare å finne delene hm9xh.gif

 

hvorfor bygge og herje så fælt med OHC`n når du kan chipe DOHCèn til 150-160hk???

http://www.teamrosa.com

 

Kjør hardt, kjør stil, kjør fort med bil, kjør FORD, uten tvil=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det ikke ble levert i norge med gasser, men jeg har sett dohc gasser på hvite skilt i norge så man for det godkjent..

 

 

Som mondeo sier: å få en bil med årsmodell 31.12.89 eller nyere godkjent med forgasser, er bare å glemme i NORGE. På grunn av tidligere nevnte avgasskrav og krav om katalysator/lambda/selvjustering. Hvis folk har sett dette i Norge, er det enten en bil eldre enn 31.12.89, eller en ikke godkjent ombygging.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor bygge og herje så fælt med OHC`n når du kan chipe DOHCèn til 150-160hk???

 

var faktisk doch'en det var snakk om da, ikke ohc :P

 

den chipen vil jeg gjerne høre mere om.. tviler nemelig sterkt på det siden org 191cc dysene til doch ikke klarer å levere mere enn til 136hk..

Endret av k3nn37

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

skal man først koste på en sierra med dohc motor ville jeg plukka ut den og montert zetec fra en MK1 mondeo jeg...

 

135 hk originalt, og med litt jobb kan den gi 150-160 hk før man mp begynne med throttlebodies...

 

angående godkjenning tror jeg ikke det burde være helt håpløst

 

litt info: http://burtonpower.co.uk/technical_1/zetec_e.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår