lasse9 Skrevet Mars 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2009 har en jeep cherokee95mod:tenkte å få dekk og felg lengre ut.hvordan gjør man dette?Har sett speisere på opp til 5cm men da blir jo boltene for korte.er det noen som har greie på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Mars 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2009 Det du trenger er skrudde spacere. De har pinnbolter som er akkurat så lange som de skal være. :) FK Automotive har sånne. http://www.fk-automotive.de/websale7/?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2ffk%2dautomotive%2fs%7d%7bl%2fDeutsch%2fl%7d%7btype%2fdetail%2ftype%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bp1%2f36648748a8e8adbea178b6fa5c10b071%2fp1%7d%7bmd5%2fed8803e4e82d65a992481148cb23b9a3%2fmd5%7d&act=load_tpl&tpl=fk_spurverbreitungen.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Eneste måten å gjøre det lovlig på er å sette på mye bredere felger som bygger like mye utover som innover. Dermed endrer du ikke sporvidden, men hjulene stikker likevel mer ut enn før. Det er vel dette de fleste gjør. Du kan vel også bytte eller forlenge selve akslene. Spacere på originalfelgene, eller bytte til felger som bygger mer utover øker sporvidden, men max økning som er tillatt på den måten er 15 mm totalt (eller 7,5 mm pr side). Grunnen til at dette er så strengt er påkjenningen på hjullagrene: Vanligvis har man to koniske hjullager pr hjul: Ett grovt indre lager og ett mindre ytre lager. Påkjenningen under kjøring ligger et sted mellom disse. Antakelig noe nærmere det store enn det lille. Dersom man f.eks bygger hvert dekk 5 cm lengre ut vil punktet hvor påkjenningen "samles" flytte seg vekk fra det store, indre lageret og ut mot det lille. Med en så stor forflytning vil antakelig det ytre lageret måtte ta nesten hele påkjenningen alene, mens det indre lageret kun er med å holde hjulet stabilt. Dette er ikke for å være vanskelig. Det er rett og slett slik bilen er konstruert. Så kan man selvsagt gi f***, bytte til ekstra lange hjulbolter, hive på spacere og kjøre i vei. Det ser helt jalla ut, og alle med et minimum av bilkunnskap ser på langt hold at bileieren har brukt penger på å gjøre bilen sin dårligere. I tillegg må du forvente mye kraftigere slag i rattet når ene forhjulet treffer en dump eller hindring, fordi du har flyttet hjulet ut fra aksen som hjulet beveger seg rundt når du vrir på rattet. Bilen vil også bli mer tungstyrt i lave hastigheter. Det kan selvsagt hende du ikke merker det før servopumpa ryker pga. tilleggsbelastningen den er utsatt for. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Mars 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2009 Eneste måten å gjøre det lovlig på er å sette på mye bredere felger som bygger like mye utover som innover. Dermed endrer du ikke sporvidden, men hjulene stikker likevel mer ut enn før. Det er vel dette de fleste gjør. Du kan vel også bytte eller forlenge selve akslene. Spacere på originalfelgene, eller bytte til felger som bygger mer utover øker sporvidden, men max økning som er tillatt på den måten er 15 mm totalt (eller 7,5 mm pr side). Grunnen til at dette er så strengt er påkjenningen på hjullagrene: Vanligvis har man to koniske hjullager pr hjul: Ett grovt indre lager og ett mindre ytre lager. Påkjenningen under kjøring ligger et sted mellom disse. Antakelig noe nærmere det store enn det lille. Dersom man f.eks bygger hvert dekk 5 cm lengre ut vil punktet hvor påkjenningen "samles" flytte seg vekk fra det store, indre lageret og ut mot det lille. Med en så stor forflytning vil antakelig det ytre lageret måtte ta nesten hele påkjenningen alene, mens det indre lageret kun er med å holde hjulet stabilt. Dette er ikke for å være vanskelig. Det er rett og slett slik bilen er konstruert. Så kan man selvsagt gi f***, bytte til ekstra lange hjulbolter, hive på spacere og kjøre i vei. Det ser helt jalla ut, og alle med et minimum av bilkunnskap ser på langt hold at bileieren har brukt penger på å gjøre bilen sin dårligere. I tillegg må du forvente mye kraftigere slag i rattet når ene forhjulet treffer en dump eller hindring, fordi du har flyttet hjulet ut fra aksen som hjulet beveger seg rundt når du vrir på rattet. Bilen vil også bli mer tungstyrt i lave hastigheter. Det kan selvsagt hende du ikke merker det før servopumpa ryker pga. tilleggsbelastningen den er utsatt for. Dette har du helt rett i, særlig smart er det ikke å montere spacere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2009 Merkelig at ikke bakhjula på camaron min ikke har detti av enda da... Har jo 12 tommer ut på mine felger...:deng Spacer er fult mulig, men den skal være av skikkelig kvalitet, og boltet skikkelig.. Turbo 911 kjører jo med slikt alle mann omtrent, skjelden man hører de har mistet bakhjulene...:D Å det med sporviddeøkning...tja...er jo bare fjåtterier fra states sin side... Funker ikke en Cadilac fordi om den har 0,5 merte brdere sporvidde en en gammel mk1 Escort???:deng Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2009 Merkelig at ikke bakhjula på camaron min ikke har detti av enda da...Har jo 12 tommer ut på mine felger...:deng Spacer er fult mulig, men den skal være av skikkelig kvalitet, og boltet skikkelig.. Turbo 911 kjører jo med slikt alle mann omtrent, skjelden man hører de har mistet bakhjulene...:D Å det med sporviddeøkning...tja...er jo bare fjåtterier fra states sin side... Funker ikke en Cadilac fordi om den har 0,5 merte brdere sporvidde en en gammel mk1 Escort???:deng Slik dette svaret formelig oser av erfaring og kunnskap, går det sikkert helt greit. Bare kjør på med feite spacere. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2009 Slik dette svaret formelig oser av erfaring og kunnskap, går det sikkert helt greit. Bare kjør på med feite spacere. Passet ikke svarene mine, til doktergrad avhandlingen din:idea: Aldri sett en 911 med turbobredding?? Vi snakke som regel 6-10 cm spacer...:deng Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2009 Er det noe av det tekniske i svaret mitt som er feil? At mange gjør både det ene og det andre vet jo både du og jeg, og sikkert også trådstarter. At det som oftest går bra vet vi også. Særlig på en entusiastbil som kjøres svært få km pr år og som vanligvis ettersees mye oftere enn en dagligbil. Dermed vil man fange opp den økte hjullager-slitasjen og bytte/etterstramme/fette inn lagrene i tide. Hjullager og oppheng er selvsagt dimensjonert og utformet forskjellig på forskjellige biler. Dermed tåler noen biler mer avvik enn andre.At myndighetene likevel skjærer alle over en kam, kan vi selvsagt ergre oss over, men det er vel korrekt, er det ikke? Rett meg om jeg tar feil. Hvordan hjullager og oppheng er på en Porsche skal jeg ikke uttale meg om, men muligens er bakstillingen på den ikke direkte sammenlignbar med en Jeep? At vi er uenige om hva som er forsvarlig og ikke er selvsagt helt greit. For at andre muligens kan få et grunnlag til å ta egne avgjørselser, prøver jeg å underbygge det jeg sier med fakta. Dette er også greit å ha i bakhodet dersom man f.eks skal fremstille bilen for godkjenning. Det hadde vært mye mer informativt for andre om du faktisk svarte på påstandene mine istedefor å bare tøyse i vei. Jeg tror du vet mye bedre enn som så. At du har felger på din Camaro som bygger 12 tommer ut, sier oss ingenting sålenge du ikke sier hvor mye de også bygger innover. Men uansett: Vi VET at ting som oftest går greit. Når du kaller den særdeles ENKLE forklaringen i mitt første innlegg for doktoravhandling sier det langt mer om deg enn om meg. Om du vil harselere videre så for all del. Jeg har sagt det jeg hadde å si til trådstarter, og han må selvsagt avgjøre selv hva han gjør. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mars 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2009 Bakakselen på Camaroen til Bead er vel en stiv aksel, og et helt annet oppsett på lagrene enn på en foraksel. Så stor spacing foran vil også gi STOR slitasje av kingbolter / bærekuler. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.