Gå til innhold

Trøbbel med Passat 1.9TDi

Ranger emnet

Kebab-loffer

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ganske nylig fått meg ny bil, en passat 1.9TDi.

Meeen, Adam var ikke lenge i paradis.

Det er en snodi sak med denne bilen.

Når jeg kommer over ca. 2500rpm "kutter" motor litt. Mister draget samt ladetrykk ramler ned fra ca 0.45 til 0.2 og det tar med en evighet for å bygge opp nytt trykk.Akkurat som om den går i en slags "fail safe mode". Samt at på tomgang går bilen på ca 1250rpm. Meget lettstartet er den også.

Bilen går som en kjerring. For å ta et eksempel ble jeg frakjørt av en Mazda 323 1,3 fra tidlig 80 i et lyskryss her av dagen. Flaut...

Har prøvd å koble ut LMM, men bilen går på samme måte med og uten.

Bilen skal vissnok være chippet så jeg prøvde å bytte hjerne for 15min siden. Motoren startet og gikk ca. 1.5sek før den stoppet. Ikke tente glødelampa heller. Dritt.

Har fått forståelse av at disse billigchippene skal være drepen for denne typen bil? At den fu**er opp elektronikken?

Har originalchippene og vurderer å bytte. Er det verdt det?

Hjernene jeg byttet hadde forøvrig samme serienr, men ulike endebokstaver. Den jeg hadde var en AK men den jeg prøvde var en AT. Hva er forskjellen?

Håper på svar.

Kosebil: BMW 525d ///M-sport - 2007

Servicevogn: Toyota HiAce 2,4td - 1999

Borte vækk: Peugeot Partner 1,9D - 2001

Borte vækk: Audi A6 1,9 TDi avant - 1998

Borte vækk: VW Golf 1,8 - 1986

Borte vækk: VW Passat 1,9TDi - 1994

Borte vækk: BMW E30 325iX - 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takker for det.:)

Forbandet drit heile greiern. Man bi jo så overjett...

Har hatt sund EGR i dag. Var potte fette tætt. Fikk den ren og oppstaket, men bilen går fortsatt som ei kjærring...ei gammel kjærring

Endret av Jim-Christer Torstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tomgangen din er 1250 o/min, kan vere ein tempraturfølar på kjølevæska som ordnar. Eg hadde samme problem, enkel sak å skifte når ein veit kor den er. Men det er sikkert ein fordel å få ein diagnose først, snap drive fann det på feilsøkingsutstyret sitt.

At den går dårlig kan vere defekt luftmengdemålar, vakuumslangar som lek, variabel eksosdel i turbo som er sota og ikkje bevegar seg godt nok/fort nok. Dette er "gjenngangarfeil" på desse bilane.

Eg veit og om ein 115 hk med dårlig matepumpe på diesel, men den fjuska kun rundt 2000 o/min, men kom sterkt igjen på høgre turtal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaokei. Ja, diagnose bi e nødt te å få tatt. Bi jo steike gal i høue av heile greiern. Forbikjøring e jo egentli uaktuelt å jær. Må jo planlægg ei stund i forveien, på ein måda...:P

Men da e klart, får e opp en heil masse feilkoda å da bi tytje dyrt å få reparert, så trur e heller e kjøp ny motor å bytta den...

Galskapen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det treng ikkje bli så dyrt viss du skrur sjølv, det er jo timeprisen på verkstad som tek knekken på folk. Og ny motor kan nok bli dyrt, og luftmengdemålaren set ikkje eingong på motoren viss det er den som er problemet. Den skiftar du sjølv på 5 min viss dei finn ut den er problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ganske nylig fått meg ny bil, en passat 1.9TDi.

Meeen, Adam var ikke lenge i paradis.

Det er en snodi sak med denne bilen.

Når jeg kommer over ca. 2500rpm "kutter" motor litt. Mister draget samt ladetrykk ramler ned fra ca 0.45 til 0.2 og det tar med en evighet for å bygge opp nytt trykk.Akkurat som om den går i en slags "fail safe mode". Samt at på tomgang går bilen på ca 1250rpm. Meget lettstartet er den også.

Bilen går som en kjerring. For å ta et eksempel ble jeg frakjørt av en Mazda 323 1,3 fra tidlig 80 i et lyskryss her av dagen. Flaut...

Har prøvd å koble ut LMM, men bilen går på samme måte med og uten.

Bilen skal vissnok være chippet så jeg prøvde å bytte hjerne for 15min siden. Motoren startet og gikk ca. 1.5sek før den stoppet. Ikke tente glødelampa heller. Dritt.

Har fått forståelse av at disse billigchippene skal være drepen for denne typen bil? At den fu**er opp elektronikken?

Har originalchippene og vurderer å bytte. Er det verdt det?

Hjernene jeg byttet hadde forøvrig samme serienr, men ulike endebokstaver. Den jeg hadde var en AK men den jeg prøvde var en AT. Hva er forskjellen?

Håper på svar.

jeg har en 2004 passat og har akkurat hvert ut for det samme.

jeg byttet alle vakumslanger,trykkreguleringsbryter for turbo og

innsugsmanifoil ventil. jeg gjorde ren egri ventil. ingenting hjalp. det viste seg at det var turboen. jeg tok den ut og gjorde ren eksoshuset. jeg sandblåste det som regulerer eksosstrømmen.satte den inn igjen og etter det har den gått som en kule. turboen er en svakhet på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider