Gå til innhold

Planlagt innkallelse til CSSBN

Ranger emnet

rcfrik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk i dag varsel fra militæret om planlagt innkallese til Brigade Nord, Combat Service Support bataljon, tidligere "logistikkbataljonen".

Jeg har søkt litt rundt for å prøve og finne noe info om dette, men har ikke funnet stort. Så jeg lurer på om noen her inne, har vært inne i denne bataljonen, og har litt info. Ettersom jeg har forstått det, så går dette ut på å kjøre lastebil/tunglaster +++, og/eller mekke? Eller er jeg på veeeldig dypt vann nå? Og hvordan er leiren Bardøfoss? Jeg har veeeldig lite lyst til å flytte til Troms, men må nok det for et år..

Dette er ikke en tråd for tips om hvordan dimme, fordi det vet jeg hvordan jeg kan gjøre om det skulle bli aktuelt.

Men så er det en annen ting. Siden jeg, høyst sannsynelig, går på videre utdanning når jeg er innkalt, januar 2010, lurer jeg på hvordan de gjør det. Jeg sender da tilbake svarlappen med info og stempel og blablabla. Også hvordan gjør de videre? Vil de da kalle meg inn senere, etter endt utdanning, eller gir de bare blaffen?

Takker for svar! :)

Rcfrik

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Jeg fikk i dag varsel fra militæret om planlagt innkallese til Brigade Nord, Combat Service Support bataljon, tidligere "logistikkbataljonen".

Jeg har søkt litt rundt for å prøve og finne noe info om dette, men har ikke funnet stort. Så jeg lurer på om noen her inne, har vært inne i denne bataljonen, og har litt info. Ettersom jeg har forstått det, så går dette ut på å kjøre lastebil/tunglaster +++, og/eller mekke? Eller er jeg på veeeldig dypt vann nå? Og hvordan er leiren Bardøfoss? Jeg har veeeldig lite lyst til å flytte til Troms, men må nok det for et år..

Dette er ikke en tråd for tips om hvordan dimme, fordi det vet jeg hvordan jeg kan gjøre om det skulle bli aktuelt.

Men så er det en annen ting. Siden jeg, høyst sannsynelig, går på videre utdanning når jeg er innkalt, januar 2010, lurer jeg på hvordan de gjør det. Jeg sender da tilbake svarlappen med info og stempel og blablabla. Også hvordan gjør de videre? Vil de da kalle meg inn senere, etter endt utdanning, eller gir de bare blaffen?

Takker for svar! :)

Rcfrik

Hadde et fint år i cssbn jeg ihvertfall.. kjørte bergingsbil! Bardufoss er vel ikke akkurat verdens navle, men du overlever nåkk:P lokalt diskotek med stripper annenhver lørdag finner du også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv planlagt innkalt til Bataljon 2, i 2011/2012. Da er det for å mekke på tanks, og annet militært utstyr/kjøretøy. Satser på å få fritak, men vi får se.

På en tidligere arbeidsplass, der fortalte en fyr at broren hans hadde vært der. Han sa at de hadde både mekket på, og fått lov til å prøve å kjøre tanks. Vet ikke om det var å sitte på, eller å kjøre selv, men begge to duger :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer om du hører noe mer eller ikke. Jeg fikk utsettelse i flere år, til jeg var ferdig med læretida. Men inn måtte jeg allikevel...mens andre ikke hører noe mer hvis de først får utsettelse.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som ble innkalt i dag...

Men det er så mye smoothere med garden her nede i Oslo :D

Og jeg tror du må ha stempel/underskrift fra skole så "skal" du få en utsettelse. Du skal i teorien ut i felten senere.

Men min bror hadde fått skoleplass og greier, men han ble alikevel innkalt om høsten. Så vet ikke helt hvorfor de lar noen få utsettelse, og andre ikke =S

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som ble innkalt i dag...

Men det er så mye smoothere med garden her nede i Oslo :D

Og jeg tror du må ha stempel/underskrift fra skole så "skal" du få en utsettelse. Du skal i teorien ut i felten senere.

Men min bror hadde fått skoleplass og greier, men han ble alikevel innkalt om høsten. Så vet ikke helt hvorfor de lar noen få utsettelse, og andre ikke =S

Man SKAL vel ikke få utsettelse av forsvaret, men skoleplassen skal bli reservert til man har tjenestegjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at du angivelig er midt i et utdanningsår (?) ved innrykket (januar), ville det vært lurt å ringt VPV og spurt om du får innrykk i August i stedet, da "taper" du ikke to utdanningsår sånn sett. Vet ikke om du er lærling, elev i VGS eller student?

Er det snakk om høyere utdanning (høyskole/universitet) vil jeg anbefale deg å fullføre førstegangstjenesten før du starter på studiene. Det forenkler fremtiden din betraktelig. "kjipt" å dra inn i førstegangstjenesten når du er 25år og ferdig utdannet med studielån opp etter ørene.

Er du lærling er det lurt å fullført lærlingetiden før førstegangstjenesten. Har du relevent fagbrev (mekaniker/elektrikker osv.) er det høyst sansynlig du får stilling som det under førstegangstjenesten også, og det er jo greit ikkesant? Isåfall, søk om utsettelse til etter lærlingetiden.

For å godsnakke litt om førstegangstjensten så er det lite negativt å si om det. Ett år i forsvaret går raskt, kan kanskje føles litt tungt midtvinters med tanke på mørketiden, men sålenge du får noe å sette klørne i (øvelser, kurs, utdanning mm.) så går tiden raskt. Jeg har ikke vært i CSSbn selv men sammarbeidet mye med de og har intet vondt å si om de. Tjenesten er givende og du får oppleve mye spennende og mye maskinelt utstyr hvis du er interisert i det. Er du heldig får du lastebillappen, forutsetter at du viser iniativ og ikke går inn med en "gi faen" innstiling, og får kjøre krokbil (Scania 113). TT (tungtransport) blir værre å få kjøre med mindre du har relevant erfaring fra tidligere. Annet matriell de kan by på er snøscootere, beltevogner, bergningsbiler mm.

Rustad leir er langt fra den nyeste leiren i forsvaret men så er de fleste leirene i Norge ganske lik, og de funker til sitt bruk. Ligger like ved Bardufoss sentrum hvor du finner de viktigste fasilitetene du trenger (pizzasjappe og pub/utested mm.)

Indre Troms kan by på fantastisk naturopplevelser hvis du er interisert i det. Ellers finnes det internett der også slik at du kan holde kontakten med omverdenen utenom de permreisene du får.

mer lesestoff:

http://www.mil.no/haren/styrker/cssbn/start/;jsessionid=G2JW2F3N041GRQFIZYGSFEQ?_requestid=155119

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=8104&highlight=css

du kan også logge deg på utvalgt.no for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar Enmas!

Jeg går på VGS, siste året og må søke om studieplass før 15. april. Så er litt kjipt om jeg sier "JA" til førstegangstjeneste, og får studieplass (selv om den i teorien skal holdes av til meg).

Det er mye mekk o.l. jeg kunne tenke meg, og det med å kjøre snøscooter etc. må være morsomt!

Men det virker som et litt kjipt sted å tjenstegjøre.. Med masse lys, og mørke.. Huff! Midtnattsol!

Men takk for svar, i alle fall! :) Sånt jeg ville vite ^^

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studieplassen vil bli holdt av til deg, forutsatt at du kommer inn. Mitt tips er.

Gjør som følger:

1. søk studieplass til høsten uansett. Kommer du inn får du reservert plassen til neste år (året etter førstegangstjenesten).

2. ring VPV og spør/krev/mas (evt. skriftlig søknad) om å få innrykk i August istedet. Evt. August innrykk i en annen bataljon (2.Bn, IngBn, GSV, SanBn HMKG) hvis det ikke er muligheter/plass for deg i August innrykket til CSS. Viser du engasjement får du mest sansynlig ditt ønske oppfylt.

3. fullfør førstegangstjenesten og dimmitere i juni.

4. begynne på studiene

Midnattsol merker du ikke så mye til, det ligger ikke så langt nord og du er ferdig før sommeren.

Bardufoss (Rustad) er en helt kurrant plass å tjenestegjøre, de har di beste fasilitetene i Troms sett i militærsammenheng. Setermoen kommer på andreplass mens Skjold er et høl uten like(selv om de har NATO´s fineste skytefelt, og en får kjøre CV90) Men igjen, det bor tross alt 7000 innbyggere i Målselv kommune så plassen er ikke så gudsforlatt og kjip.

Å skru/mekke får du gjøre mye, forsvarets matriell har en stygg tendens til å gå i stykker titt og ofte. Kommer du deg i tilegg på et "repplag" kan du få skrudd på mye forskjellig utstyr (CV90, Leo2, SISU, MB240/290/300)

Berging er også morro helt til du møter en CV90 med myr langt oppetter tårnet pga. at en sersjant skulle "teste begrensningene".

Er du også interisert å tjensetegjøre i Intops (Aghanistan) er det store muligheter for det også, CSS/NSG er en stor del av bidraget i ISAF. Og det er en utrolig spennende og givende opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berging er også morro helt til du møter en CV90 med myr langt oppetter tårnet pga. at en sersjant skulle "teste begrensningene".

Hehe :D

Den der scenen syns jeg jaggu jeg ser for meg, da må det være givende å være på berging gitt?!.. :op:

Skulle ønske jeg fikk være med å oppleve forsvaret jeg også, men jeg ble desverre fritatt FØR sesjon, pga helsemessige årsaker.

Jeg har en så spesiell type blod at de rett og slett ikke turte å ha meg der i tilfelle jeg skulle bli skadet på noe vis.. :hmmmmmmmmm:

Men jeg har vært inne i leiren på Setermoen en gang, ved et uhell faktisk.. Hadde en kompis som tjenestegjorde der oppe sist på 90tallet, og jeg og han kjørte bil og henger oppover dit på sommeren etter han hadde dimmet for å hente kvinnfolket og flyttelasset han hadde pådratt seg iløpet av tjenesten der oppe.. :op:

Tilbragte 14 dager i Bardu før vi returnerte, og iløpet av den tiden kjørte jeg absolutt alle veiene som fantes på fjellet der.

Og da alle veiene på fjellet var utprøvd kjørte jeg ned en gjørmete vei langs elva bak leiren på Setermoen, som endte opp en styggbratt leirete bakke.. Måtte jo selvsagt teste om Volvoen kom opp, og det gjorde den jo. Plutselig befant jeg meg inne på leirplassen midt blant alle BV'ene som sto oppstillt i en halvsirkel der. Og portvakta knappe 100m unna heiv seg rundt med AG3'n sin og så ut som han skulle skyte da han så en Porscherød Volvo 244 turbo komme kjørende mot seg inne i leiren.. Så jeg spant rundt bilen i en enorm støvsky midt på plassen og stakk utfor bakken igjen og forsvant samme vei som jeg kom.

2-3min etterpå passerte jeg forbi utsiden porten i lav fart med dunkende 90talls dancemusikk på full vreng og de sota framrutene bare på gløtt.. Portvakta så en smule sur ut der han sto, mens støvet fortsatt hang i lufta rundt ham.. :op: hehe.. Han skulle vel bare være glad til for at han fikk 30sek med litt action iløpet av en kjedelig dag i solsteken. :D

Her er forresten et bilde av den gamle rånetraktoren, dårlig kvalitet på bildet da.. Men den skilte seg litt ut blant allt det militærgrønne inne i leiren kan man si.. :op:

Volvo244turboic.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider