Gå til innhold

Null elektrisk liv i Chevy Van

Ranger emnet


Jørgen.

Anbefalte innlegg

Hallo, har en 1980 Chevrolet van.

 

Var en dag vi skulle starte den, og jeg var ikke til stedet men, en av gutta greide å plugge på feil, tror jeg. sånn at det ble satt på feil på polene på bilen, pluss på minus og minus på minus, det gnistra visst fælt når det ble satt på klemmene, men det skjedde ingenting på bilen som ga strøm. Da tenninga ble vridd om da, så smalt det fra starteren, og det kom litt røyk, og batteriet gikk ad dundas.

 

Jeg måtte da skru, og har fått bytta batteriet, og hadde ut starteren og sjekka den, og den er i orden. Men da jeg satte på strømmen og skulle teste, så var det null liv i starteren. Så da tok jeg å sjekka at det kom strøm i den store kabelen til startern, og det var det, men den lille, var det ikke noe liv. Så i et forsøk, så ja jeg ny kabel fra batteriet til den, med bryter på, sånn at nå funker starteren veldig bra.

 

Men, den tenner ikke, det er ikke liv i verken vindusviskere, elektriske vinduer og dashbord lys og sånt, men det som funker er fram lysene på bilen.

 

Jeg har sjekka alle sikringer og releer på bilen, dem er i orden.

 

Hva gjør jeg nå? Hvor begynner jeg? Ca en måned til russetida, og det begynner å haste litt.

 

Hva kan noen av dere tro at kan ha skjedd? Ledning fra batteriet? Kortslutta hele elektriske annlegget?

 

Jeg vet at det var utrolig amatørt gjrot det med kablene, men jeg var ikke der, så får ikke akkuart gjort noe med det nå, får bare gjøre det beste ut av det.

 

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en såppas gammel bil at det burde være enkelt å finne feilen. Null elektronikk som kan bli ødelagt. Du sier det kom røyk idet de dro om starteren. Hvor kom røyken ifra? Bruk nesen og lukt deg frem.

 

Feilsøking er tingen.

Det enkleste du kan gjøre er å bruke et multimeter og måle spenningen fra karosseriet/jord og på utvalgte målepunkter i det elektriske systemet. Start ved batteriet og mål deg bakover i bilens ledningsnett. der det slutter å vise 12V så ligger feilen(brudd?) mellom der og forrige målepunkt med utslag.

 

En annen ting før du begynner feilsøkingen, idet du kobler på batteriet, og alle strømforbrukere er koblet av, se om det kommer gnist idet du kobler på siste polen. Du kan også bruke et multimeter og måle om det går strøm i ledningen. Isåfall har du en kortslutning.

Sjekk også sikringene en gang til, hovedsikringer osv. som du ikke viste fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en såppas gammel bil at det burde være enkelt å finne feilen. Null elektronikk som kan bli ødelagt. Du sier det kom røyk idet de dro om starteren. Hvor kom røyken ifra? Bruk nesen og lukt deg frem.

 

Feilsøking er tingen.

Det enkleste du kan gjøre er å bruke et multimeter og måle spenningen fra karosseriet/jord og på utvalgte målepunkter i det elektriske systemet. Start ved batteriet og mål deg bakover i bilens ledningsnett. der det slutter å vise 12V så ligger feilen(brudd?) mellom der og forrige målepunkt med utslag.

 

En annen ting før du begynner feilsøkingen, idet du kobler på batteriet, og alle strømforbrukere er koblet av, se om det kommer gnist idet du kobler på siste polen. Du kan også bruke et multimeter og måle om det går strøm i ledningen. Isåfall har du en kortslutning.

Sjekk også sikringene en gang til, hovedsikringer osv. som du ikke viste fantes.

 

Tusen takk for godt svar :)

 

Røyken kom fra under der ved starteren, og der smalt det også.

Jeg har ordnet meg multimeter, så kan starte feilsøkingen på fredag :) Har kopla av og på batteriet et par ganger nå, og det kommer ikke noe gnist whatsoever, når jeg kopler på kontaktene på polene. Bra eller dårlig?

 

Noen som har greie på hvor en evt. hovedsikring sitter på en sånn gammel van ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du bytta batteriet midt under bilen? det har vel og har fått seg en jævel. sjekk om dynamoen er som den skal etter noe slikt, disse liker veldig dårlig høy spenning feil vei.

 

Batteri under bilen?

Dette er nytt for meg? :) Hvor sitter det et batteri under bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kom røyk, så kan det jo være sannsynelig at det er noen kabler som er svidd av. Har iallefall jeg gjordt mang en gang :) Sjekk med multimeter om du får strøm inn i sikringsboksen, hvis ikke, feilsøker du deg videre utover.

 

Hallais igjen folkens :)

 

Har sjekket ledningene til starteren nå, og hele den sulamitten er hel. Så da gjenstår det å få åpna sikringsboksen, og se der inne. Alle sikringer osv er jo helt så :P Rart.

 

Som sagt så funker tuta og fjærnlysa da.

 

Så ja, noen videre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har batteri under gulvet (tviler på det siden bilen er så gammel) vil det være 2 grove kabler opp til hver batteripol i motorrommet.

 

Hovedsikring sitter det ikke på disse originalt. Det elektriske anlegget på disse bilene er lite.

 

Hva er det av ekstra relèer og sikringer i motorrommet?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår