Gå til innhold

Pipelyd fra anlegget

Ranger emnet

Zaitek

Anbefalte innlegg

Hei, på en kald vinterdag så fikk jeg plutselig en irriterende pipelyd i anlegget i bilen, den følger gassresponsen og når det ble mindre kulde i lufta forsvant den delvis.

hva kan dette komme av?

Det kalles for dynamostøy..:) Dynamoen jobber hardere når det er kaldt i lufta som følge av at du bruker mer effekt på varmeapparat, varmetråder i bakruta, frontrute-tiner, speil-tiner, etc.. (hvis du har sånt utstyr på bilen din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles for dynamostøy..:) Dynamoen jobber hardere når det er kaldt i lufta som følge av at du bruker mer effekt på varmeapparat, varmetråder i bakruta, frontrute-tiner, speil-tiner, etc.. (hvis du har sånt utstyr på bilen din)

Så har du vel kanskje også koblet til et større anlegg?

Er det tilfelle, kan denne pipelyden komme av dårlig jording..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kan komme av mange flere årsaker enn dårlig jording også. Tingen er at om du klarer å skjerme signalkablene godt så er mye gjort. Kanskje bruke en skjerma signalkabel som jordes i en ende...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kan komme av mange flere årsaker enn dårlig jording også. Tingen er at om du klarer å skjerme signalkablene godt så er mye gjort. Kanskje bruke en skjerma signalkabel som jordes i en ende...

Kan helt klart komme av andre årsaker, men det er som oftest dårlig jording som er problemet. Ikke hent jording fra batteriet.. Signalkablene bør ikke ligge langs med strømkabler, det kan også være en årsak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jorde signalkabelen? den forstod jeg ikke helt :P

ja jeg har montert ett litt større anlegg i bilen ja,

men støyen var jo ikke før, å når jeg skrur av tenningen på bilen så forsvinner pipingen så jeg vil tro det er dynamoen som dere sier ja.

hva kan gjøres mot dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jorde signalkabelen? den forstod jeg ikke helt :P

ja jeg har montert ett litt større anlegg i bilen ja,

men støyen var jo ikke før, å når jeg skrur av tenningen på bilen så forsvinner pipingen så jeg vil tro det er dynamoen som dere sier ja.

hva kan gjøres mot dette?

Ha så kort jordingskabel som mulig rett til gods, skaff deg trippel skjermet signalkabel med jordingsledning.(I samme kabel) og legg signalkabelen så langt unna strømledninger som mulig.

Dersom lyden fremdeles er der, prøv å koble til en annen spiller med bedre jording. Hadde en gang Rockford Fosgate spiller, men jeg bytta til Pioneer spiller med bedre jording, da ble lyden borte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider