Gå til innhold

Nissan Skyline - Nøyaktig HVA stopper meg?


TomasK

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som stopper deg er å gi inn for Biltilsynets krav om riktige Typegodkjennings-papirer.

Men jeg trur så absolutt det er veier utenom dette og vi vet jo Asim er på saken, så synes ikke man skal la det stoppe seg :)

 

Feks. kan man prøve å dra til TÜV i Tyskland, få godkjennings-papirer på hele bilen og ta med hjem. Såvidt jeg vet har ikke Biltilsynet noe de skal ha sagt mot TÜV papirer. Spørsmålet er vel bare om TÜV godkjenner bil uten samme typegodkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TomasK

Jeg skal selge unna noen biler nå, og er sugen på noe annerledes (Skyline). Men nøyaktig HVA stopper meg i å få en slik bil godkjent? Tenker da på både GT-R og GTS-4/GTS-t (sistnevnte er mer prisgunstig da).

 

Hmm, hva ligger forsikringen på disse bilene på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen Tüv papirer på Skyline da? Jeg tenker da spesielt på de siste R32 modellene (GTS-t)..

 

Så det som virkelig stopper greia, er at det ikke finnes noen krasjtester, avgasstester, bremsetester osv.. som er godkjent av Norsk biltilsyn...

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger å bekymre seg særlig over dyr forsikring her. Siden det er rimelig få av disse registrert i Norge med kasko, så er det lettere å deale seg frem til en rimelig pris. De må jo basere prisen sin på noe. Mustangen min er den eneste som er registrert i Norge (1991 mod med 5.0 8'er) og jeg klarte å deale meg frem til rett over 4000,- i året (8000km kjørelengde).

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TomasK

Finnes det noen Tüv papirer på Skyline da? Jeg tenker da spesielt på de siste R32 modellene (GTS-t)..

 

Så det som virkelig stopper greia, er at det ikke finnes noen krasjtester, avgasstester, bremsetester osv.. som er godkjent av Norsk biltilsyn...

 

TÜV papirene får man jo evt. av TÜV når man er der (må jo til tyskland med bilen). Hvis det ikke har vært en lik Skyline hoss de fra før da, da kan du jo bare kjøpe papirene.

 

Det er det som stopper deg ja. Så som sagt, spørsmålet er om TÜV forlanger det samme eller om de er såpass runde i kantene at de godkjenner bilen som det den er (godkjent i Japan på samme måte som alle andre Japanske biler, men ikke typegodkjent i Europa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse at det ikke er så enkelt å bare fikse noen Tüv papirer, så blir godkjent i Norge.. Ellers ville det vært vesentlig fler biler her oppe på berget også.

 

Nå finnes det også registrerte Skylines i Sverige, men godkjenningpapirer derfra blir vel bare brent og tråkket på hvis jeg kommer med disse til biltilsynet.

 

Men nøyaktig hva er det som mangler for å få godkjent en slik bil?

 

Btw: Det er vel omtrent like før at nye godkjenningregler slår til på spesielt amerikanske biler. Blir spennende å se om disse også kommer til dekke japanske. Reglene baserer seg på noe slik som "hvis bilen er godkjent i opprinnelseslandet, skal den også være mulig å godkjenne i Norge" (les mer på http://www.amcar.no).

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hos Amcar veldig godt, og han har vistnok så vidt prøvd å se hvordan det er å få en Skyline fra USA over hit. Men, Skyline faller utenfor de kravene til godkjennelse i USA som kreves for at den skal kunne godkjennes som "USA-bil" her i Norge. Det har visstnok noe med godkjenningen i USA på nettopp Skyline, uten at jeg kjenner detaljene 100%.

 

TÜV papirer får en ikke alltid på Japanbiler i Tyskland. Jeg fikk ikke papirer på en Supra fordi noen deler var forskjellig - så da sa TÛV nei. Jeg tok også inn en 300 ZX Twin Turbo fra USA og der hadde jeg også problemer med TÛV papirer.

 

Så, - ny Supra MED TÜV papirer ble hentet i Tyskland, med disse godtok ikke Biltilsynet i Fredrikstad pga at noen av "verdiene" som står på TÜV papirene ikke var "forenelige" med norske spesifikasjoner. Så da var jeg i grunnen like langt.... Det skal ikke være lett.

 

 

Kan være kinkig å få det til. Men med MASSE jobb går det nok.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Så, - ny Supra MED TÜV papirer ble hentet i Tyskland, med disse godtok ikke Biltilsynet i Fredrikstad pga at noen av "verdiene" som står på TÜV papirene ikke var "forenelige" med norske spesifikasjoner. Så da var jeg i grunnen like langt.... Det skal ikke være lett.

 

Kjenner til den der.

Tok inn en Celica Carlos Sainz fra Tyskland i fjor.

Der var ikke verdiene for "Styring" i TÜV papiret i samsvar med noen verdier i den KTK (krav til kjøretøy) boken deres.

Da ble det jo selvfølgelig mangellapp pga dokumentasjon, og jeg måtte betale 3000kr til Toyota Norge for å få fakset over et papir.

Og det var en typegodkjent bil i Norge...

Flisespikkeri!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som biltilsynet først hengte seg opp i hos meg var at Supraen hadde bredere dekk bak enn foran. "Min" bil hadde i tillegg 18" hjul og 285/35 bakdekk på 10" felg mens framdekkene var litt smalere på 8,5" felg. Hadde også 12 sider med godkjenningspapirer på felger og dekk fra TüV i Tyskland.

 

Ingen biler var i følge Biltilsynet Fredrikstad godkjent med forskjellig dekkdim foran og bak, og særlig ikke forskjellig felgdimmensjon. Jeg har jo også en Smart, så jeg bare henviste til denne at den hadde 175 bak og 135 foran (nå kjører jeg med 195 foran på den da og enda bredere bak...), så jeg slo jo i hjel det argumentet da - selv om det ikke førte meg nærmere skilt på Supraen.

Så, han godtok heller ikke at Supraen var levert originalt med litt bredere bakdekk enn foran fra fabrikk, så jeg måtte da også få tak i et papir fra Toyota som bekreftet dette, selv om det stod i tyske vognkortet. Her stod for øvrig også innstemplet at den nye dekkdimensjonen (18") var godkjent av TüV i Tyskland.

 

Så - var vekta på Supraen feil, slik at jeg ikke fikk registrert bilen pga at totalvekta var for lav i forhold til egenvekta. Dvs at bilen ikke kunne registreres for 4, men for 3... Og da kunne jeg bare ha med 10 kg bagasje.

Jeg var irritert, og det han sa var at selv om du har TüV papirer på "alt", så er det ikke sikkert at de allikevel er gode nok for Norge (noe som jeg tror er feil....)

Jeg tror at det er helt opp til hvem du treffer når du kommer med bilen. Hørte også om en amerikansk bil som ikke kunne registreres i Norge (iflg Fredrikstad) som da bare ble kjørt til Trondheim og registrert uten problemer.

Så - selv om alle papirene er "korrekte" så er det ikke sikkert at bilen går igjennom kontroll hos biltilsynet. Særlig om tilsynsmannen er en sånn sak som "henger under hesten". (men dog av tre...).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med forskjellig dekkdim. foran og bak, er sant det, bortsett fra at regelen egentlig skal være at man ikke kan ha forskjellig foran og bak når bilen org. ble levert med like f&b.

mange mercer og bmwer har jo forskjellig foran og bak.

bilsvaksynte er stort sett helt på jordet..

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår