Gå til innhold

Sikkerhet i 900 serien

Ranger emnet


Kjetilr

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=567436

 

Hva skal vi si om denne testen? Veier en 945 så mye som i testen?

 

siterer fra artikkelen:

 

"I utgangspunktet skulle det være rått parti når den tunge og massive Volvoen på 1746 kilo braser inn i den cirka 1328 kilo tunge småbilen. Begge bilene holder 64 km/t."

 

Småbilen er jo ikke akkurat lett den heller da.. 1328.. Min 940 mener jeg veier rundt 1450?

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1746 kg kan ikke ha vært tomvekt - hvis tallet er korrekt i dette tilfellet, må Volvoen ha vært lastet oppimot hva som er tillatt...

 

Vi har sett før også (på youtube?) en test med en 940 mot moderne småbil (Renault), med enda litt styggere utfall for Volvoen. Det ser ganske klart ut til at nyere biler, store som små, i de fleste tilfeller er langt sikrere enn gamle - så situasjonen er heldigvis en helt annen i dag enn for en del år siden da Volvo og ikke så mange flere var nesten alene om å prioritere noe så kjedelig som kollisjonssikkerhet.

 

Jeg vil ikke uttrykke noen absolutt "religiøs tiltro" til kollisjonssikkerheten på gamle Volvoer. Likevel har jeg følelsen av at det utfallet vi ser f eks her, ikke kan være helt representativt for hva Volvos kollisjonssikkerhet kunne utrette på 70-, 80- og 90-tallet.

 

Så da vet jeg ikke riktig...:

 

1. Blir vi vist eksempler på ulykker som slår særlig dårlig ut for eldre Volvoer, muligens som ledd i en kampanje for få oss til å kjøpe nyere biler?

 

2. Kan det være noe med konstruksjonen til visse nyere supersikre småbiler som gjør at det går særlig hardt utover "motstanderen"? Volvoen omtales her som "massiv", men antageligvis er det en beskrivelse som passer minst like godt på den nyere småbilen.

 

3. Er det slik at en bil blir betydelig dårligere (alderdomssvekkes) med årene, også når det gjelder passiv kollisjonssikkerhet?

 

4. Har vi/jeg hele tiden hatt et svært feilaktig bilde av sikkerheten i en 240, 740 eller 940?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4. Har vi/jeg hele tiden hatt et svært feilaktig bilde av sikkerheten i en 240, 740 eller 940?

 

Nå er det jo 12 år forskjell på alderen til disse bilene, og det er som du sier godt man ser fremskritt.

 

Men et feilaktig bilde av sikkerheten vil jeg ikke si at vi har.

Det sier seg nesten selv at man har gjort bilene bedre når det gjelder sikkerhet, men jeg mener nå at 940'en min er ganske så sikker.

 

Var selv uheldig og bulket med en VW Caddy (00/01 modell)

Det gikk heldigvis bra med begge førere, men Caddy'en var det bare å kaste etterpå. )940 kosta det vel 1500 å få retta opp.

 

Min Konklusjon: 940 er nok av di sikreste eldre bilene, men man gjør tydeligvis store fremskritt på 12 år:)

 

-Rtbuggie

her var det en gang noen vise ord, og et par prosjekter

SIGNATURREGLER: http://www.bilforumet.no/faq

GRATULERER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tenk også at 940 er basert på 740 som er fra 1982 da.. karossertiets oppbyggning er helt lik som 740 og da er det brått 26års forskjell.

og sikkerthets messig er det bare minimale oppgraderinger på 940 kontra 740

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slike testutfall fantes ikke da 700/900-serien kom på markedet må vi huske. Volvo har vært tidlig ute med nyvinninger til almennheten, og har tradisjonelt vært en pådriver i sikkerhetens navn.

Men mye har skjedd de 10-15 siste årene med de andre produsentene.

Fokuset nå om dagen går på å berge liv, enten til de inni bilen eller de rundt (fotgjengere). EN bil er faktisk bare metall, maling og plast og kan erstattes, det kan ikke livene..

 

Volvo 700/900 er ikke de stiveste på markedet, men de lar seg som regel reparere, veldig ofte til en relativt rimelig penge. Men jeg tror at i en ulykke ville jeg hatt en nyere bil, iallefall front mot front.

www.turbo.as

 

Flest aktive brukere noensinne var 1, 01.01.70 klokka 01:00.

 

HAHA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke kommer så godt fram i denne teksten er av passasjerene i baksete kommer vesentlig bedre ut av det i 940. Opp til 50% mindre skade på passasjeren i baksete sto det på Bilsport sine sider.

Dersom en også studeren skadene på føreren, så er 940en også bedre på brystpartiet - noe som er vesentlig viktigere enn beina.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte fælt på det jeg og ja. når bilen ikke kollapser og tar opp energien så går jo energien over i personene inni. jeg ble rett å slett overrasket over hvor god sikkerheten er i 940`in var. motoren har jo gått nedover og bak og rammevangene gått over i perfekt trekkspell fasong. kjempe prestasjon av en bil fra 82!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig å se nyere biler som har kresjet. Vi har et karosseriverksted der jeg jobber, og ser mange skadede biler i løpet av året. Er fasinerende å se f.eks en totalvraket S60, skikkelig most i fronten, gjerne rullet på taket, og hvor helt sikkerhetsburet fortsatt er. Alt av dører opnes på vanlig måte.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan med stor sikkerhet(I) fastslå at på den tiden både 240,740 og 940 var nye, så var de av det aller sikreste du kunne oppdrive.

Etter det har det vært fokusert veldig mye på sikkerhet, og EuroNCAP. Den kollisjonen her er jo etter EuroNCAP boka, og mange biler er blitt optimalisert for nettopp å komme godt ut av testen.

Kjør på dem bakfra med en lastebil så er jeg ikke helt sikker på hvilken av bilene jeg ville vært i. (Jo, i lastebilen selvfølgelig..........)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er en ting med begge de 940 testene, er at de har ikke kræsjet med hele fronten.

 

Modus f.eks., samme med den andre her, tipper jeg (yaris), har en stor fordel og det er selve støtfangeren. Den er i et supersterkt metall, som da fordeler kreftene over hele fronten.

 

Når de da kræsjer med bare 1/3 av 940 fronten, så er det jo naturlig at 940en vil deformere mer.

 

Hadde de kræsjet 1:1 på front, eller 940 inn i side på yaris vs yaris inn i side på 940, så vet jeg ikke om den nyere småbilen ville overlevd så veldig bra.

--

Ellers, forbedret jo volvo sikkerheten på 90-tallet, i 960/s/v90 og 850. Jeg ve tikke om samme endring ble gjort i 940(?).

 

I 960 95', er det laget bedre WHIPS, samt side-airbagger, det er HSS stål i motorrommet, etc. for å forhindre slik inntrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår