Sharp Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 I følge Wikipedia har man følgende elementer: Subwoofer: <- 150 Hz Woofer: 40 - 1000 Hz Mid-range: 300 - 3000 Hz Tweeter: 2000 Hz -> På norsk har vi kun sub, mellomtone og diskant? Uansett, jeg føler jeg mangler en "woofer" i min bil. Jeg har 5,25" mellomtone foran, og har en svær 16" sub bak i bilen. De gir god lyd i hvert sitt frekvensområde, men føler det er et "hull" ved 100 - 300 Hz. Har plass til 6" i bakdørene. Er det forskjell på en 6" woofer og mid-range? Vil en 6" i ei dør kunne spille ned mot 100 Hz? Ser jo ikke for meg at du får noe tett kasse av et dørtrekk akkurat. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mars 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2009 Har plass til 6" i bakdørene. Er det forskjell på en 6" woofer og mid-range?Er vel 5,25" i bakdørene også. 6" er ingen vanlig størrelse, unntatt i litt eldre japanske biler. Ellers kan en 6" like gjerne være en subwoofer, som en kickbass, mellombass, bass, mellomtone... mange navn på disse. En spesialisert kickbass kan nok være ideelt for deg, må deles ved max 80Hz nedad, og gir det ekstra "kicket" forfra som mange savner. Disse er heller ikke avhengig av noen tett kasse, men kan stå i en vanlig dør. Ellers kan du jo sette inn en 8" i hver fordør, og potensielt avlive enhver debatt om manglende bass forfra... ;) Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Et frontsett av bra kvalitet, spiller fint ned til under 100hz, så det er nok der problemet ditt ligger... Monterte et morel Hybrid Ovation 6 sett for en kar i forige uke, sammen med sub og forsterkere, og han kom tilfeldigvis innom når jeg skulle justere anlegget, så jeg hadde ikke koblet inn suben ennå. Justerte frontsettet litt i full fart, slik at han skulle få et inntrykk av hvordan det låt, og da han hørte det, så trodde han suben var koblet til, så "mye" trykk ble det... Så du må nok revurdere frontsettet ditt, og/eller monteringen av det ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Mars 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Er vel 5,25" i bakdørene også. 6" er ingen vanlig størrelse, unntatt i litt eldre japanske biler. Ellers kan en 6" like gjerne være en subwoofer, som en kickbass, mellombass, bass, mellomtone... mange navn på disse. En spesialisert kickbass kan nok være ideelt for deg, må deles ved max 80Hz nedad, og gir det ekstra "kicket" forfra som mange savner. Disse er heller ikke avhengig av noen tett kasse, men kan stå i en vanlig dør. Ellers kan du jo sette inn en 8" i hver fordør, og potensielt avlive enhver debatt om manglende bass forfra... ;) Skal du ha 5,25" i bakdørene må du sette inn monteringsbraketter som dette. Men det er jo egentlig veldig god plass i bakdøra, så bør vel la seg gjøre å få hullet en cm større i stedet og montere en 6,5" ? Et frontsett av bra kvalitet, spiller fint ned til under 100hz, så det er nok der problemet ditt ligger......Du må nok revurdere frontsettet ditt, og/eller monteringen av det ;) Hmm... frontsettet er 5,25" Focal til 4000 kr, drevet av en Alpine PDX til samme pris. Må være min montering som er helt på jordet da? :P Kunne jeg f.eks supplert frontsettet mitt med en slik i bakdøra: Focal 6,5" midbass Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobbelobb Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Kan kansje hjelpe litt å dempe døra... Ellers så er det vel en god ide å sjekke delefilter på forsterker og spiller. Siter Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt! Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Du har nok ikke noe optimal montering da nei, hvis det settet ikke spiller bra, ned under 100hz ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Blir det bedre om du skyver Balance'n over til en side? Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2009 Blir det bedre om du skyver Balance'n over til en side? Nei, de spiller akkurat likt hver for seg. Kan kansje hjelpe litt å dempe døra... Ellers så er det vel en god ide å sjekke delefilter på forsterker og spiller. Jeg la inn dempematte i døra samtidig som jeg satte inn forntsettet. Spilleren har low-cut filter, hører absolutt ingen forskjell om den er av eller står på 50 eller 80 Hz. Kan det være forsterkeren også har et low-cut filter? Hmm... det er en Alpine PDX, noen som vet? Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
@lpher Skrevet Mars 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2009 Sving innom...så får jeg høre...ble litt nyssgjerrig jeg nå! :D Siter Lexus GS300 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg