Gå til innhold

Dodge automat som ikke girer skikkelig...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det har dukket opp et aldri så lite problem på russebilen i det siste, en Dodge RAM VAN B250, 5,2l V8, 1987 modell. Problemet er at om man setter bilen i D så slurer den og det er egentlig ikke noe særlig fremdrift, den ruser for det meste. Setter man den derimot manuelt i første gir går den helt normalt, og når man kommer opp i fart er det bare å gire videre til andre og deretter til D, og da fungerer kassen forsåvidt normalt med mindre man kommer ned i veldig lave hastigheter, da må man til å ta den tilbake i første gir.

 

Jeg har selv en mistanke om at dette dreier seg om lite olje, eller en annen bagatell som wirer eller noe slikt, selv m jeg også har fryktet det værste, totalhavari. Om det er noen hjelp så har gir-viseren, altså den som viser hvilket gir man står i, også sluttet å fungere parallellt med girkassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært burnet med denne bilen siden jeg fikk den, og forrige eier var en mann i 40-årene så jeg tviler på at den har vært burnet med...

 

Edit: Ser at du skrev litt mer også...

 

Nei, det er kun i drive den slurer, i første gir går den helt topp, og samme med revers...

 

Om det er forward-clutchen som er gåen, er dette en kostbar og vanskelig sak å fikse?

Endret av benzofil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt sikker på at den ikke slurer i revers? sett den i revers og hold på bremsen samtidig som du trykker på gassen.. om den ikke slurer der, tror jeg vi har problem i ventilhuset...

 

OM noen av clutsjene er defekt, så må kassa ned. masse jobb...har du ikke gjort det før, så ikke prøv...hehe..masse duppeditter

Endret av dodgedart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...nå har jeg tengt...

om kassa ikke slurer i revers etter at du har tatt den lille testen, er jeg ganske sikker på at "spragen" din er defekt! da har noen muligens rusa motorn i fri, også putta kassa i drive... spragen er en mekanisk en-veis-rulle.. som ei skralle... den sitter helt innerst baki kassa, og hele kassa må i molekyler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slurer kassa i revers også?? regner med at det er forward-clutsjen som er brent!kassa må ned!!

 

...har du burna i drive?? man må alltid ha den i 1 når man starter å burne med en dodge;-)

Forward-clutch... smak litt på det ordet og prøv igjen. Det var ver direct-clutch du tenkte på?

Den siste påstanden med å aldri burne i drive er jeg spent på. Hva er forklaringen din her, og hva setter Dodge i en særstilling?

 

Enveisclutchen bakerst i girkassa er en sannsynlig årsak. Se etter metallspon som likner små flak.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat det, det vet jg ikke for tiden. Jeg tenkte bare jeg skulle høre litt rundt om hva som evt. kunne være galt. Vi har drevet å pusset ned bilen de siste ukene, så den har ikke vært kjørbar, for girkassen bør vel være varmkjøt såvidt jeg vet...

 

Jeg håper inderlig på at det kommer seg med olje og filterskift. Den giret veldig fint og mykt i tiden før den takket for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forward-clutch... smak litt på det ordet og prøv igjen. Det var vel direct-clutch du tenkte på?

Den siste påstanden med å aldri burne i drive er jeg spent på. Hva er forklaringen din her, og hva setter Dodge i en særstilling?

 

Enveisclutchen bakerst i girkassa er en sannsynlig årsak. Se etter metallspon som likner små flak.

 

ok:bump...grunnen til at jeg kalte den forward-clutchen er at den clutch-pakka er alltid i bruk når man kjører framover. og ikke i revers... clutch-pakkene kalles front og rear clutch...

 

grunnen til at jeg sier at man ikke "må" burne i drive med en 904\727 er at i drive-første er det kun spragen(enveisklutsjen) som holder imot all krafta fra motoren. legger man kassa i 1(low) klemmer bakre band rundt bakre clutsj-pakke-hus og hjelper spragen(enveisklutsjen) å holde igjenn kreftene fra motoren.

chevy\ford-kasser har jeg skrudd for lite på til å kunne uttale meg sikkert om,derfor sa jeg at det spesifikt om dodge-kasser;-)

 

om man burner med 5000rpm i drive i førstegir, og spragen(enveisklutsjen) ryker, vil framre clutsjpakke gires opp gjennom planet-girene til ca 3-dobbel hastighet av motor... og framre clutch-pakke går i lufta på ca 12000rpm...da blir det slik...

jeg sier ikke at det skjer, men d KAN skje...

727skott1.jpg

727skott2.jpg

Endret av dodgedart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"om man burner med 5000rpm i drive i førstegir, og spragen(enveisventilen) ryker, vil framre clutsjpakke gires opp gjennom planet-girene til ca 3-dobbel hastighet av motor... og framre clutch-pakke går i lufta på ca 12000rpm"

 

Du roter litt med begrepene her, min venn. Det er den bakre enveisclutchen vi snakker om, ikke en ventil. Hold ventilhuset utenfor. Den fremre trommelen vil ikke øke sin hastighet om enveisclutchen ryker, tvertimot; det er da ikke lenger noe mothold som får den til å rotere mot inngående aksel.

 

Den eneste forskjellen ved valgt førstegir kontra drive er at low/reverse-bandet låser enveisclutchen, slik at man oppnår motorbremsevirkning. Man kan argumentere med at det gir enveisclutchen økt holdestyrke, men det er kke noe en sliten 318 vil dra nytte av. Hasigheten på den roterende massen blir ikke endret som følge av dette. Det som *har* vært et problem er at man i dragracesammenheng spinner ut av vannpytten og inn på startplata med full gass. Når hjulene treffer tørr, klebrig startplate får enveisclutchen en plutselig belastning som kan gi en brist i ytterringen. Når man så starter klarer ikke den svekkede ytterringen å holde sammen - bang. Derfor er sprekkdannelse i bakre girkassehus et obligatorisk sjekkpunkt på en torqueflite som brukes til dragracing.

 

Å beregne holdestyrken til en clutch med HK er meningsløst. Man tillater et maksimalt dreiemoment.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår