Gå til innhold

Dodge automat som ikke girer skikkelig...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

hehe...du er smart du! men du kan droppe å kalle meg venn, for jeg kjenner deg ikke en gang...

 

at du må argumentere mot skrivefeil....det kan jeg ikke fatte...du som har peiling, skjønner at det skulle stå enveis-clutch...jeg skal rette det slik at andre også forstår!

 

jeg har ikke overhalt mer en ca. 14-15 moparkasser og like mange andre av andre slag, så jeg er ikke den som har peiling her. men om du har, som det jo høres ut når man leser nicket ditt, så bør du opptre litt mer realt enn jeg-er-best typen.

 

jeg vil gjerne lære av andre som kan mere enn meg! det er en av grunnene til at jeg er på forum.

 

her kommer et svar, som jeg håper kan oppklare mer.dette er slik jeg ser det. er du uenig, prøv å forklar hvordan\hvorfor!!

 

 

Moment * turtall = HK

5252

 

500 hester har samme moment, uansett motor, det havner bare en annen plass i turtallsregisteret!

 

---------

 

en 727 som er i førstegir uten låsebitene i enveisklutsjen(uten låsefunksjon), vil bruke utgående aksel som mothold siden enveisventilen ikke gjør jobben sin. da vil du se at når du da snurrer på inngående aksel, vil ytre huset i framre klutsjpakke snurre i revers, nesten 3 ganger hastigheten på inngående aksel. når det ytre huset får nok turtall, vil det ikke klare å holde seg sammen.

 

grunnen til at enveisklutsjen feiler, er som du sier, sjokkbelastningen den får når det blir plutselige forandringer i belastningen i drivverket. plutselig feste eller et kryss som hopper av osv.

 

 

jobber du med kasser\dragrace til vandlig?

 

det er kanskje ikke noe problem her i norge? men i mye av litteraturen jeg leser fra statene, er de ganske opphengt i at man har dette i orden!

 

f.eks.

* ventilhus som bruker low\revers-bandet både i low og drive-low

* klutsjpakkehus i stål eller alu

* enveisklutsj med 16 låsebrikker isteden for 12

 

burner man i 2 eller 3 er ikke enveisklutsjen i bruk. de gamle sa vist at man aldri skulle kjøre ut av vannhullet i 1gir , heller ikke slippe gassen idet man kjører ut av vannet.

 

en standard utslitt 318 kan fint klare å spinne med vann eller om våren med slaps og asfalt om hverandre..... så i teorien kan kassa eksplodere her og!starter man burnouten i 1, hjelper iallefall bandet til å holde spraggen, og sjangsen er mindre for at enveisklutsjen skal ødelegges.

 

det er litt off-topic her føler jeg....

Endret av dodgedart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, spesiellt ikke på automatkasser.

 

Peilepinne skal finnes under panseret et sted.

 

Som nevnt ovenfor ang. olja så lukter den ikke noe serlig godt om clutch banda er blitt en del av den. Kjennetegnes også ved mørk olje. Olja skal være plomme rød ca :)

 

Kassen trenger ikke være varm kjørt når du skal peile oljen, men du må starte bilen og la bilen stå et par sekund i hvert gir mens du holder bremsen inne. ALLE trinn du har på sleiva.

 

Prøv dette, jeg tror fortsatt det dreier seg om lite olje.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier, prøvde å se etter peilepinne i dag, men fant ikke noe. Kikket i motorkassen inne også, men der var det iallefall ingenting. Får ta en litt nøyere kikk under panseret i morgen...

 

Edit: Idag fikk jeg forresten bekreftet at det ikke slurer i revers, der oppfører den seg helt normalt...

 

Forresten, ang. girindikatoren. Noen teori om hvordan det fikses?

Endret av benzofil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått sjekket oljen med varm motor, i N på tomgang. Det viser seg at det er for mye olje på kassen. Oljen i seg selv er så rød og fin som man kan forvente, den er ikke noe brun eller noe sånt, og i tillegg lukter den fint, ikke noe stygg lukt. Lukter varm og god olje...

 

Er det bare å tappe av olje slik at den treffer riktig nivå og håpe på det beste da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk akkurat samme problem på min automat, på en Dodge B350LE med 318 den også.. Forutenom dette med girvalgindikatoren, den fungerer hos meg. Men det tror jeg ikke har noen sammenheng med girproblemet, det er nok heller en generell slitasje i viseren til girvelgeren.

 

Hos meg oppsto problemet etter at bilen ble stående noen mndr over vinteren, med det resultat at bremsene rustet fast. Når jeg da skulle flytte på bilen ville den liksom ikke rikke seg, og før jeg visste ordet av det kom det hvit røyk fra automatkassa. Så den er nok rimelig kokt..

 

Nå slurer kassa ganske mye, spesiellt framover. Men den virker bedre akkurat med det samme man prøver, helt til den får litt temperatur så blir den mye verre.. Og oljen ser faktisk ganske normal ut fortsatt.

 

Kanskje jeg ikke svidde lenge nok til at oljen rakk å bli misfarget, men ettersom det kom røyk fra kassa vil jeg tippe på at clutchene er ferdige.

 

Det tok toppen 5 sek med litt pådrag før det var full røykutvikling og jeg skjønte at her var løpet kjørt.. :(

 

Og denne automaten fungerte prikkfritt sist gang jeg kjørte med bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår