Gå til innhold

Coilovers/understell

Ranger emnet


Thunder

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å demontere fjærer og dempere på disse bilene. Vurderer å bytte om til coilovers så jeg lurte på om det var noen som hadde gjort jobben selv og hadde noen formening om framgangsmåte og tid.

Liker å skru selv så jeg har lyst til å bytte til coilovers på egenhånd.

Noen som har en link til en DIY?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg fekk mitt senkesett rett før helga så det blir montert rett etter påsken:):)

men eg lure sjølv på det samme. ser inne på vacn forumet så er det nokon som har spurt om det samme. så eg får sjå kva som dukker opp der.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno stress. Jeg montérte et H&R cupkit på min 5`r GTI, og jeg lurer på om jeg brukte ca 3 timer. Det var helt avslappet med litt brus og snacks m.m :D

 

Framgangsmåten er lik som på de fleste andre biler, ikke noe hokuspokus.

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno stress. Jeg montérte et H&R cupkit på min 5`r GTI, og jeg lurer på om jeg brukte ca 3 timer. Det var helt avslappet med litt brus og snacks m.m :D

 

Framgangsmåten er lik som på de fleste andre biler, ikke noe hokuspokus.

Så man trenger ikke noe spesialverktøy osv.?

Jeg har gjort denne jobben på 3 Subaruer og det var utrolig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter at man skal bruke et spesialverktøy for å spre spindelen som fjærbeinet sitter i. Uten dette kan det være litt vanskelig å få ut beinet.

Jeg har klart meg med en umbrako nøkkel (husker aldri str men 6-8mm)

 

Bak er jobben gjort på en halvtime etter at bilen er i lufta og hjula av.

Løsner bolten til bærearmen og bruker en girkassejekk til å holde igjen spennet i fjæra. Senker den ned og bytter fjær for så å heise opp igjen.

Skal du bytte dempere også må du løsne demper i begge ender, 21mm i bunn og 17mm pipe i toppen, er det vel.

 

Foran må du først av med bolten som holder fjærbeinet fast. Spred dette slik at du får slått spindelen av fjærbeinet med en slegge.

Demonter bærearmen med 3x 16mm skruer i underkant.

Noen foretrekker også å skru ut drivleddet av spindel slik at de får bedre plass. Så er det å løsne fjærbeinet i toppen, løft av plastdeksel rundt viskerarmen for å komme til 3stk 13mm skruer som holder det fast.

 

Da får man ut fjærbeinet å kan bytte fjær eller til coilovers slik man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår