Gå til innhold

SV vil forby bensinbiler innen 2015.

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis dere leser artikkelen ser dere at de vil forby salg av nybiler som ikke er miljøvennlig.

 

Tilbakevirkende kraft vil det ikke ha.

 

Det brører jo ikke deg biring, du skulle jo aldri kjøpe nybil. Ref. tidligere tråd...

 

Men igjen er det lite gjennomtenkt, og vil aldri kunne gjennomføres i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leser artikkelen ser dere at de vil forby salg av nybiler som ikke er miljøvennlig.

 

Tilbakevirkende kraft vil det ikke ha.

 

Det brører jo ikke deg biring, du skulle jo aldri kjøpe nybil. Ref. tidligere tråd...

 

Men igjen er det lite gjennomtenkt, og vil aldri kunne gjennomføres i praksis.

 

korrekt, faktisk så fikk jeg med meg salg av nybiler, men som vg's journalist skreiv det litt mer "grovt", skrev jeg det på samme måte for at det skal skape mer følelsesladet lesning;) hehe.. slikt skaper debatt veit dere:P

 

Og hvem av dere vil ha en ferrari på batterier lissom?! Er jo nettopp lyden av en forbrenningsmotor som gjør de spesielle, er det ikke?!:)

 

Litt off topic: er det bare jeg som ler og rister på hue av at Erik Solheim, Stordalen og andre "topper" bruker limo mesteparten av tida for så å hoppe over i en miljøbil 300m før et eller annet møte de skal på?! Men allikevel skal det gå utover vanlige folk i form av partikkelfiltre, litt dyrere årsavgift på dieselbiler osv osv.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig idiotisk forslag av Solheim, men som han selv har sagt i debatter etterpå mente han jo heller ikke at bensinbiler skulle forbys fra 2015 med mindre alternativer var på plass.

 

Han skulle jo bare "legge litt press" på bilfabrikantene for at de skulle lage praktiske elbiler som funker for folk flest - som om lille Norge, med sine 100.000 nybiler i året eller hva det er, skulle klare å legge press på bilfabrikantene? Haha!

 

Nei, Erik Solheim er en nisse. Han mener det sikkert godt, men bil har han ihvertfall ikke peiling på - det skjønte nok alle som hørte ham i radiodebatt i forrige uke.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til og komme mye svada fra politikere de neste måndene..

 

Er ikke noe mening i og forby noe før man har et BRA alternativ..

 

 

Gi meg en bil som:

Går som bilen jeg har nå og. Kjører som bilen jeg har nå og som kan tankes på 10 minutter.. Og er billigre i drift.. DA bytter jeg bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til og komme mye svada fra politikere de neste måndene..

 

Er ikke noe mening i og forby noe før man har et BRA alternativ..

 

 

Gi meg en bil som:

Går som bilen jeg har nå og. Kjører som bilen jeg har nå og som kan tankes på 10 minutter.. Og er billigre i drift.. DA bytter jeg bil..

 

Og der har vi grunnen til at folk flest ikke vil kunne bytte til en elbil - selv om de får langt bedre rekkevidde enn i dag: Vi er vant til å kunne fylle bilen på ti minutter når den er tom, ikke stikke inn kontakten og vente et døgn før vi kan kjøre videre. Nettopp derfor tror jeg ikke vi har noe fullgodt alternativ til bensin og diesel før hydrogenbiler er på plass i stor skala - elbiler er et sidespor.

 

(Og til de som vil krangle; Jepp - hybridbiler funker, men da er man fortsatt avhengig av bensin eller diesel. Dette er finfint på kort sikt, men ikke lang.)

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har vi grunnen til at folk flest ikke vil kunne bytte til en elbil - selv om de får langt bedre rekkevidde enn i dag: Vi er vant til å kunne fylle bilen på ti minutter når den er tom, ikke stikke inn kontakten og vente et døgn før vi kan kjøre videre. Nettopp derfor tror jeg ikke vi har noe fullgodt alternativ til bensin og diesel før hydrogenbiler er på plass i stor skala - elbiler er et sidespor.

 

(Og til de som vil krangle; Jepp - hybridbiler funker, men da er man fortsatt avhengig av bensin eller diesel. Dette er finfint på kort sikt, men ikke lang.)

 

Jeg vil krangle litt med deg her. Folk flest kan bruke elbil i Norge, de er bare for trangsynt og konservativ til å ikke ville det.

Ola nordmann kjører ikke lengre på en dag enn hva aksjonsradiusen på en elbil er. Iallefall ikke på arbeidsdagene. Sett bort ifra de som driver med transport og distrubisjon.

Derfor er elbil et fullgodt alternativ som dekker 90% av kjøringen til ola nordmann. De siste 10% må dekkes av en bil drevet av bensin/diesel. Ja, mange trenger isåfall 2 biler, men kun en pr. hustand og elbilene vil spare miljøet enormt mye.

 

Til han som kommer til å savne motorlyden kan en sikkert få kjøpt en høyttaler som lager ferrari lyd til elbilen sin. Problem solved.

 

Men som flere har fått med seg er dette kun noe oppgulp av valgflesk, som tydeligvis ikke har positiv effekt her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil krangle litt med deg her. Folk flest kan bruke elbil i Norge, de er bare for trangsynt og konservativ til å ikke ville det.

Ola nordmann kjører ikke lengre på en dag enn hva aksjonsradiusen på en elbil er. Iallefall ikke på arbeidsdagene. Sett bort ifra de som driver med transport og distrubisjon.

Derfor er elbil et fullgodt alternativ som dekker 90% av kjøringen til ola nordmann. De siste 10% må dekkes av en bil drevet av bensin/diesel.

 

Har du kjørt elbil? Jepp, om man bor i Oslogryta kan man nok kjøre tur-retur jobb med en elbil. De færreste av disse kjører i dag, de tar kollektivt. Husk at aksjonsradiusen til en elbil blir dramatisk kortere for eksempel i kulda.

 

Jeg kjørte en gang fra Økern til Frogner og tilbake i en Buddy på vinteren. Da jeg kom tilbake til Økern var batteriet nesten helt tomt. Skal vi konkludere med at man må bo innafor Ring 3 for at en elbil holder i hverdagen? Hva når du må stå i kø i tillegg? Eller skal innom barnehagen på tur hjem? I praksis bor du da så nærme jobb at en sykkel er kjappere enn bilen.

 

De aller, aller fleste som kjører bil til jobb i dag ville ikke klart seg med en elbil, og det er derfor de ikke kjøper noen elbil. Med gratis parkering, null moms og avgift, null bensinutgifter, kjøring i kollektivfelt osv ville de aller fleste klart å hoste opp de 150.000 eller hva det nå er en elbil koster, om den faktisk hadde oppfylt behovene, men det gjør den dessverre ikke.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår