Gå til innhold

SV vil forby bensinbiler innen 2015.

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Chevrolets nye Volt har en rekkevidde på strøm på 60 km. Hva skjer i vinterhalvåret? Et normalt startbatteri mister ved -20C ca 60 prosent av effekten. Har ikke klart å finne ut hvordan det er med Litihum-ion batterier, men basert på hvordan en bærbar PC eller en mobiltlf oppfører seg tror jeg ikke det er mye bedre. Da kan man si at rekkevidden er redusert til under 30 km bare på grunn av temperaturen. Så har alt som går rundt høyere motstand når det er kaldt. Og så skal vi bruke varmeapparat i tilegg.. Man skal ikke bo langt fra jobben da.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, menneskeheten vil ALDRI akseptere å gå bakover.

 

James May på Top Gear hadde en veldig bra reportasje om Honda Clarity (hydrogenbil), der mange GODE poenger om hvorfor elbiler slik de er idag IKKE fungerer.

http://www.youtube.com/watch?v=MblRtzCaHJo

 

Spiss ørene spesielt ved 6:30 og ut filmen!

 

Ditt utsagn høres ut som det skulle kommet ut av munnen på en vrang lovrytter. Kanskje man skal skal begynne å sy igjen analen på homofile slik at homoer velger hølene til jenter, slik at homoer ikke skal få spillerom!?

 

Satt på spissen selvsagt.

 

Hadde vært gromt om du tok poenget :)

 

ehh... jeg har ingenting imot homofile, og de får ha sex så mye de vil for min del. Likeså angående biler, jeg har ingenting imot bensindrevne biler, men jeg sier det finnes et alternativ som fungerer for mange.

Ser nå at jeg kanskje formulerte meg dårlig, mange her blir jo spinn ville straks det er snakk om restriksjoner, så la meg omformulere; La oss gjøre elbiler mer gunstig i forhold til en bensindrevet bil, uten at det skal gå utover bilistene. Fornøyd nå? Men uansett vil det komme restriksjoner på bensindrevne biler om et par år, så hvorfor ikke inrette seg først som sist.

 

Forøvrig går ikke menneskeheten bakover ved innføringen av elbil, de må bare tilpasse seg en ny tid slik vi alltid har gjort.

Hvis du hadde lest alle innleggene jeg har skrevet ser du at folk flest blir ikke fratatt noen frihet ved innføringen av en elbil(under forutsetningene jeg har lagt til grunne).

Forøvrig argumenterer "captain slow" for at elbilen skal erstatte den bensindrevne bilen, det sier ikke jeg, jeg sier den er et alternativ i mange tilfeller til en bensindreven bil.

 

@ mondeo: Nå er Chevrolet Volt en hybrid bil på linje med toyota prius osv. Den bruker fortsatt bensin utover batteripakken. Bensinmotoren og generatoren går på bekostning av batteripakken, derfor er aksjonsradiusen så lav i forhold til dedikerte elbiler.

Når det gjelder å utvikle battericeller som presterer også ved lave temperaturer er det store rom for forbedringer, og gode alternativer er under utprøving. Men å sammenligne en batteripakke i en elbil og en mobiltelefon blir feil, både bruken og varmeutviklingen blir ikke samenlignbart. Når batteriet lades utvikles det varme, når batteriet brukes utvikles det varme. Denne varmen holder batteriet varmt slik at kapasiteten forlenges ved lave temperaturer, til en viss grad selfølgelig. Og det er et stort svakhetspunkt ved en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolets nye Volt har en rekkevidde på strøm på 60 km. Hva skjer i vinterhalvåret? Et normalt startbatteri mister ved -20C ca 60 prosent av effekten. Har ikke klart å finne ut hvordan det er med Litihum-ion batterier, men basert på hvordan en bærbar PC eller en mobiltlf oppfører seg tror jeg ikke det er mye bedre. Da kan man si at rekkevidden er redusert til under 30 km bare på grunn av temperaturen. Så har alt som går rundt høyere motstand når det er kaldt. Og så skal vi bruke varmeapparat i tilegg.. Man skal ikke bo langt fra jobben da.

 

Volt er en hybrid, så det er ikke noe problem så lenge du har bensin på tanken.

 

Ser nå at jeg kanskje formulerte meg dårlig, mange her blir jo spinn ville straks det er snakk om restriksjoner, så la meg omformulere; La oss gjøre elbiler mer gunstig i forhold til en bensindrevet bil, uten at det skal gå utover bilistene. Fornøyd nå? Men uansett vil det komme restriksjoner på bensindrevne biler om et par år, så hvorfor ikke inrette seg først som sist.

 

Jeg ser definitivt poenget ditt - og er i bunn og grunn enig når det gjelder at mange sikkert kunne klart seg med de elbilene som er tilgjengelige om noen år. Dagens alternativer mener jeg derimot ikke på langt nær er gode nok for folk flest.

Endret av espsko

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

 

Om det er tilfelle at nordmenn på sikt vil være miljøvennlige og kutte ned på fossile brensler, noe det i følge meningsmålinger og slikt ser ut til, må jo dette på plass før eller siden - ikke sant?

 

Det SVs landsmøte vedtok var en uttalelse som sier at nye biler som UTELUKKENDE kan gå på bensin ikke bør være lovlige etter 2015 - da står vi fortsatt igjen med et ganske greit spekter av hybridbilder, en type bil det uansett kommer til å komme mye mer av fremover. Solheim sier også dette selvsagt ikke er aktuelt å innføre uten at det faktisk finner et bredt spekter med alternative biler, og innser SELVSAGT at dette ikke er noe Norge kan gjennomføre alene.

 

Så jeg ser virkelig ikke problemet? Nei, Kristin Halvorsen kommer ikke og stjeler 240'en din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gatebil om 10 år så er det drifting med elektriske motorer og høyspent annlegg!

 

Tenker på 2 ting angående dette jeg det ene er tenk på all syre/batteri eksplosjoner og hvor alle batteriene går når man er ferdig med de.

 

Det andre er vel hva skjer med dette med stråling? Er det så sterk strøm eller lignende at man kan få effekt av dette?

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolets nye Volt har en rekkevidde på strøm på 60 km. Hva skjer i vinterhalvåret? Et normalt startbatteri mister ved -20C ca 60 prosent av effekten. Har ikke klart å finne ut hvordan det er med Litihum-ion batterier, men basert på hvordan en bærbar PC eller en mobiltlf oppfører seg tror jeg ikke det er mye bedre. Da kan man si at rekkevidden er redusert til under 30 km bare på grunn av temperaturen. Så har alt som går rundt høyere motstand når det er kaldt. Og så skal vi bruke varmeapparat i tilegg.. Man skal ikke bo langt fra jobben da.
Er ikke sånn det funker. Myndighetene vil ha deg til å kjøpe elbil, de driter i om den bryter sammen, eller ikke fungerer på vinteren. Hvis disse bilene virkelig var en fin ting som også er driftssikker, og tåler en støyt, ville dette sikkert blitt testet.

 

Nei til el-bil, ja til bensin-bil! :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ mondeo: Nå er Chevrolet Volt en hybrid bil på linje med toyota prius osv. Den bruker fortsatt bensin utover batteripakken. Bensinmotoren og generatoren går på bekostning av batteripakken, derfor er aksjonsradiusen så lav i forhold til dedikerte elbiler.

Når det gjelder å utvikle battericeller som presterer også ved lave temperaturer er det store rom for forbedringer, og gode alternativer er under utprøving. Men å sammenligne en batteripakke i en elbil og en mobiltelefon blir feil, både bruken og varmeutviklingen blir ikke samenlignbart. Når batteriet lades utvikles det varme, når batteriet brukes utvikles det varme. Denne varmen holder batteriet varmt slik at kapasiteten forlenges ved lave temperaturer, til en viss grad selfølgelig. Og det er et stort svakhetspunkt ved en elbil.

Vet at det er en hybrid, og at det finnes biler med lengre rekkevidde, men samtidig er den ny, og bør ha det siste av batteriteknologi. Og den har Lithium-ion batterier, mao det samme batteriprinsippet som brukes i laptoper og mobiler. Og et Lithium-ions batteris største fiende er ......varme gitt.

En annen ting. Et Lithium-ion batteri har en levetid på høyst tre år.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer etter all sansynlighet IKKE til å eie noen elbil, dette er delvis fordi jeg ikke tror den er så miljøvennlig som vi skal ha det til.

 

En elbil må på lik linje med en annen bil ha en energitilførsel, en moderne bil har en langt høyere utnyttelse av tilført effekt mot en elbil vil jeg tro.

Rekkevidde er allerde nevnt, og Enmas kan gå og legge seg, DET BOR IKKE MER ENN 1,1 MILLIONER MENNESKER I OSLO, dette tilsvarer 1\4,5 av Norges befolkning. La oss gå ut i fra at disse vurderer elbil. Tallene som blir opplyst er antatt verdi, om noen har mer reele tall er det flott. Med dagens rekkevidde, kan man avskrive 15% , nye 30% bruker andre fremkomstmidler. Andre 5% trenger mer plass. 50% av disse innbyggerne ville da ha elbil som et reelt valg om man antar at samtlige i Oslo har bil eller annet fremkomstmiddel. Dette er ikke reelt, så man trekker av en viss prosentandel. Jeg vil anta at man får omtrent 400.000 mennesker som KAN kjøpe elbil.

 

Om man da tar differansen på utslippene på elbil kontra en annen ny bil over en periode på 10 år, inkludert delebytter, tror jeg at utbyttet man får her, er svært lite.

O:99 Saab 9-3

X: Ukjent antall båter, mopeder og annet dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer etter all sansynlighet IKKE til å eie noen elbil, dette er delvis fordi jeg ikke tror den er så miljøvennlig som vi skal ha det til.

 

En elbil må på lik linje med en annen bil ha en energitilførsel, en moderne bil har en langt høyere utnyttelse av tilført effekt mot en elbil vil jeg tro.

Stemmer ikke, energieneffiktiviteten i en bensinbilbil er lav i forhold til en elbil.

Rekkevidde er allerde nevnt, og Enmas kan gå og legge seg, DET BOR IKKE MER ENN 1,1 MILLIONER MENNESKER I OSLO, dette tilsvarer 1\4,5 av Norges befolkning. La oss gå ut i fra at disse vurderer elbil. Tallene som blir opplyst er antatt verdi, om noen har mer reele tall er det flott. Med dagens rekkevidde, kan man avskrive 15% , nye 30% bruker andre fremkomstmidler. Andre 5% trenger mer plass. 50% av disse innbyggerne ville da ha elbil som et reelt valg om man antar at samtlige i Oslo har bil eller annet fremkomstmiddel. Dette er ikke reelt, så man trekker av en viss prosentandel. Jeg vil anta at man får omtrent 400.000 mennesker som KAN kjøpe elbil.

 

Om man da tar differansen på utslippene på elbil kontra en annen ny bil over en periode på 10 år, inkludert delebytter, tror jeg at utbyttet man får her, er svært lite.

 

Du klarer jo ikke engang selv se hva du argumenterer imot.

Oslo, Trondheim, Gjøvik, Stavanger eller Kirkenes, bosted er urelevant i denne sammenhengen. Det som er relevant er avstand til din arbeidsplass og andre daglige gjøremål. Selv mange i Hammerfest har ikke lenger arbeidsvei enn at de kan bruke elbil. Og om noen bruker kollektive fremkomstmidle eller andre typer frekomstmidle utenom bil så skal ikke de selvsagt ikke tvinges til å kjøre elbil, så de tallene du legger frem kan du bare legge bort igjen.

 

Og hva baserer du ditt siste avsnitt på?

 

La oss se på CO2 utslipp pr. kjørte kilometer (regnet i gram g/km)

Gjenomsnittlig utslipp for dagens bensindrevne biler er 180g/km, og varierer fra 90g/km til 500g/km avhening av biltype.

En elektrisk bil har direkte ingen CO2 utslipp pr. kjørte kilometer, men har indirekte CO2 utslipp i form av elektrisitetproduksjon.

I Tyskland, som er en av verdens største på kullkraftproduksjon, er gjennomsnittlig CO2 utslipp pr. kilo-watt-time (kWh) 500g/kWh Legg merke til at denne produksjonsmetoden er lite miljøvenlig. I Norge feks. er denne verdien mye lavere. Men Tyskland er brukt som eksempel for å bruke værst tenkelig scenario.

La oss f.eks ta en elbil (smart fortwo ED) som bruker 0,12kWh/km.

Totalt CO2 utslipp fra denne elbile med elektrisitet fra tyskland blir: 60 g/km.

La oss ta Tesla Roadster, den har et forbruk på 0,174 kWh/km. Med elektrisitet fra Tyskland bil den ha et CO2 forbruk på 87g/km.

 

Til sammeligning kan vi ta Toyota iQ(bensin), den har et forbruk på 99g/km. Fortsatt har elbilen lavere CO2 utslipp enn en liten bensindrevet bil. Og det med elektrisitet fra Tyskland, tar vi Norge med i dette regnestykket vil CO2 verdiene bli mye lavere. Og i fremtiden vil CO2 utslippene bli enda lavere.

 

Nå er dette kun tall på drift av elektriske biler. Tall på produksjon av elektriske biler har jeg ikke tilgjengelig nå, men skal se om jeg får rotet de frem senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er en hybrid, og at det finnes biler med lengre rekkevidde, men samtidig er den ny, og bør ha det siste av batteriteknologi. Og den har Lithium-ion batterier, mao det samme batteriprinsippet som brukes i laptoper og mobiler. Og et Lithium-ions batteris største fiende er ......varme gitt.

En annen ting. Et Lithium-ion batteri har en levetid på høyst tre år.

 

Alle batterityper har forskjellige egenskaper, noen tåler ekstreme temperaturer, andre har lav vekt i forhold til kapasitet, andre har lang levetid osv.

Alt handler om å inngå et kompromi, iallefall med dagens teknologi.

Det er ikke sikkert li-ion batterier er løsningen i elbiler, nettopp pga levetid. Men mange foretrekker de pga kapasitet/vekt forholdet. Når du snakker om laptop, mobiltelefoner og slikt er dette tradisjonelle li-ion batterier. Mer moderne li-ion batterier inneholder en annen kjemisk oppbygning enn de tradisjonelle, det gir andre egenskaper og øker levetiden. Så tre år slik du antar blir i laveste laget med den teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enma, har du EL-bil?

 

:)

 

Nei, jeg har ikke det. Av den enkle grunn at behovet ikke er tilstedet. Jobb og andre ærender blir utført vha. sykkel og kollektiv transport i vinterhalvåret. De ærender hvor bil er nødvendig er ikke elbil et alternativ pga. avstanden.

 

Men skulle det vise seg i fremtiden at behovet forandret seg, ville jeg ikke tvilt på å kjøpe en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår